شناسهٔ خبر: 54068050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی نامه نیوز با «ساداتیان»

نتایج سفر امیر قطر به ایران چه بود؟

ساداتیان می‌گوید: به نظر می‌رسد که دنبال این هستند که رابطه ایران و آمریکا را قطر حل کند. امیر قطر هم برای باز کردن این گره به ایران آمده بود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – آنطور که جوزب بورل گفته مذاکرات هسته‌ای دوباره از سرگرفته خواهد شد و این نتیجه رایزنی‌هایی است که اخیر انریکه مورا از یک سو و امیر قطر از سوی دیگر در تهران داشته‌اند. 

از نگاه تحلیلگران ، نتایج این سفرها مشخص نیست اما می‌‎توان حدس زد که موجب تحول و گشایشی در روند مذاکرات برجامی و حل و فصل پرونده هسته‌ای بشود.

سیدجلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در تشریح وضعیت فعلی مذاکرات و اثرگذاری دیدارهای اخیر بر آن به «نامه نیوز» گفت: « اکنون دو مطلب مطرح می‌شود. اول برداشته شدن تحریم سپاه و دوم هم این مساله انتقام که ایران مطرح کرده است. آمریکایی‌ها نیز حیثیت نظام خود را لحاظ کرده و می‌گویند این مسائل باید کنار گذاشته شود تا موضوع سپاه قابل حل شود. ایران هم تا الان زیربار این قضیه نرفته و هیچ شرطی را برای برداشته شدن تحریم‌ها نمی‌پذرد.»

وی افزود: «حالا اینکه آیا این خط قرمز واقعی ایران است یا اگر پیشنهادهای دیگری در قالب صحبت‌های امیر قطر مطرح شده باشد، می‌توانند یک نرمش قهرمانانه نشان دهند و کار به سرانجام برسد را نمی‌دانیم. واقعیت این است که تا نتایج سفرهای اخیر مشخص نشود نمی‌توان با قاطعیت در این باره اظهار نظر کرد.»

ساداتیان گفت: «طبیعتا امیر قطر برای باز شدن این گره به ایران آمد و به اصطلاح حیثیت خود را در میان گذاشته است. اگرچه که تحت این عنوان سفر نکرد و گفته شد که برای صحبت از روابط دوجانبه، بهره‌بردای از پارس جنوبی و مسابقات جام‌جهانی 2022 و ... آمده است.»

وی ادامه داد: «به هرحال به نظر می‌رسد که دنبال این هستند که رابطه ایران و آمریکا را قطر حل کند. قطر الان یک رابطه نسبتا خوبی با آمریکایی‌ها دارد. به خصوص در مساله حقوق بشری که آقای بن سلمان با روی کار آمدن دموکرات‌ها با آمریکا پیدا کرد و تمایلی که به روسیه نشان داد و بعد به خاطر جنگ روسیه و اوکراین، یک خلعی ایجاد شد که نقش ایران هم در ارتباط با امریکا و هم ارتباط با اروپا مورد بازبینی جدید قرار بگیرند. حالا می‌خواهند ببیند آیا قطر خواهد توانست کاری که اروپایی‌ها نتوانستند ساماندهی کنند را ساماندهی کند یا خیر. باید دید که قطر می‌تواند این بن بست را برداد و تعدیلی در روابط ایران و آمریکا ایجاد کند. احتمالا در این زمینه پیشنهاد جدیدی را آورده است. این‌ها برای ما دانسته نیست و باید بعد از مشخص شدن نتایج این سفر مورد ارزیابی قرار بگیرد اما فعلا حدس و گمان اصلی ما این است که مساله اصلی در این سفر رابطه ایران و آمریکا و اثرگذاری بر آن است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: «از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین هم خود به معنی آن است که در این سفرهای اخیر بر سر مورادی که ما دقیقا نمی‌دانیم چیست، توافق کرده‌اند.»


 

برچسب‌ها:

نظر شما