شناسهٔ خبر: 54061338 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

همه‌چیز درباره ماجرای به‌روزرسانی غیرواقعی مایکت

کافه بازار ماجرا را به‌زبانی ساده توضیح می‌دهد و می‌گوید پس از به‌روزرسانی، با اینکه ظاهرا نسخه اپلیکیشن کاربر دچار تغییر نشده است، اما در حقیقت مایکت زیرکانه «درگاه پرداخت درون برنامه‌ای» آن را به نفع خود تغییر داده است

صاحب‌خبر -

فرارو- دعوای رسانه‌ای دو مارکت معروف اندرویدی کشور وارد مرحله تازه‌ای شده است. کافه بازار مدتی پیش علیه رقیب خود دست به افشاگری زد و خبر داد مایکت با ارسال نوتیفیکیشن، کاربرانش را به انجام به‌روزرسانی غیرواقعی و غیرضروری بعضی برنامه‌ها تشویق می‌کند آن هم در شرایطی که آن‌ها آخرین نسخه ارائه شده توسط گوگل‌پلی یا کافه بازار را روی گوشی خود نصب کرده‌اند. کافه بازار می‌گوید مایکت با این کار حجم اینترنت کاربران را بابت دانلود برنامه‌ای هدر می‌دهد که هیچ تغییری نداشته است.

مایکت ابتدا اصل اتهام را رد کرد، اما بعد در اطلاعیه‌ای نوشت به‌روزرسانی‌ها در قالب یک کمپین بازاریابی روی برخی نسخه‌های نصب شده از کافه بازار انجام می‌گیرد و با توجه به اینکه در مدت محدود ۷۲ ساعت و روی اولین خرید از درگاه مایکت با درنظر گرفتن ۱۵ درصد تخفیف انجام می‌شود، در حقیقت یک پیشنهاد ویژه و ارزش افزوده برای کاربران مایکت خواهد بود. در این اطلاعیه مایکت به هدف اصلی خود از ارائه به‌روزرسانی‌ها اشاره نکرده و تنها به تکرار ادعای قبلی خود درباره انحصارگرایی کافه بازار بسته می‌کند، اما انتشار یک متن جدید، در حقیقت پرده از واقعیت برمی‌دارد تا متوجه شویم هدف به‌روزرسانی‌های عجیب مایکت، نه ارائه امکانات تازه و عرضه اپلیکیشن‌های بهبودیافته، بلکه تغییر درگاه پرداخت درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها به نفع خود است. در حالی که هزینه این کار از جیب مشترکان مایکت و با مصرف حجم اینترنت آن‌ها (که اتفاقا همین اواخر قیمتش افزایش پیدا کرده) پرداخت می‌شود.

کافه بازار در اطلاعیه جدید خود نوشته: «مدتی بود گزارش‌هایی از کاربران و توسعه‌دهندگان می‌گرفتیم مبنی بر اینکه مایکت برای برخی برنامه‌ها و بازی‌هایی که کاربران، قبلا آن‌ها را از بازار نصب یا بروزرسانی کرده بودند «به‌روزرسانی غیرواقعی» نشان می‌دهد. در این حالت، کاربری که چند بازی یا برنامه دارای امکان پرداخت را از بازار (و تا زمان رسانه‌ای شدن موضوع، از گوگل‌پلی) نصب یا به‌روزرسانی کرده، در مایکت با دیدن دکمه «به‌روزرسانی»، درست همان نسخه موجود در گوشی خود را مجدد دانلود می‌کند». تا اینجای کار گناه مایکت می‌تواند هدر دادن حجم اینترنت کاربران باشد. به خودتان حق می‌دهید عصبانی باشید؟ با توجه به اینکه قیمت بسته‌های اینترنتی همین تازگی‌ها افزایش پیدا کرده، عصبانیت شما از دست مایکت قابل توجیه است، اما دلیل کار عجیب مایکت چیست و از این کار چه سودی نصیب آن‌ها می‌شود؟

کافه بازار ماجرا را به‌زبانی ساده توضیح می‌دهد و می‌گوید پس از به‌روزرسانی، با اینکه ظاهرا نسخه اپلیکیشن کاربر دچار تغییر نشده است، اما در حقیقت مایکت زیرکانه «درگاه پرداخت درون برنامه‌ای» آن را به نفع خود تغییر داده است. علت این تصمیم در بیانیه کافه بازار آمده است: «مایکت روی برخی برنامه‌های پرطرفدار این به‌روزرسانی غیرواقعی را نشان می‌دهد تا درآمد خود از کاربران را به روشی غیراخلاقی و غیرقانونی افزایش دهد. این ترفند که خلاف اصول رقابت سالم است، علاوه بر ایجاد هزینه مالی و زمانی برای کاربر و مخدوش کردن اعتماد او به برنامه‌های ایرانی، کاربران ما را متضرر و آن‌ها را نسبت به ما هم بی‌اعتماد می‌کند. آیا کاربر می‌داند با زدن دکمه به‌روزرسانی و دانلود دوباره نسخه موجود روی گوشی، هیچ تغییری در کارایی برنامه رخ نداده و امکانات تازه‌ای به آن اضافه نشده است؟ به‌روزرسانی برنامه یعنی اینکه امکاناتی اضافه پیدا کرده یا نواقصی از آن برطرف شده است. کاربری که خرید درون برنامه‌ای نمی‌کند با دانلود از مایکت فقط حجم اینترنت خود را از دست می‌دهد. اگر این گونه اقدام‌ها ارزش افزوده‌ای برای کاربر داشت و سایر رقبا (مثلا بازار یا فروشگاه‌های گوگل‌پلی و سامسونگ و هوواوی و …) هم همین مسیر را در پیش بگیرند چه اتفاقی می‌افتد؟ کاربر با این همه پیام آپدیت چه کند؟ آیا نسبت به پیام «به‌روزرسانی» بی‌اعتماد و بی‌تفاوت نخواهد شد؟ تکلیف توسعه‌دهندگان با اینکه کاربر‌ها کمتر نسخه جدید برنامه‌ها و بازی‌هایشان را به‌روزرسانی می‌کنند چه خواهد شد؟»

وقتی کافه بازار درباره ماهیت به‌روزرسانی غیرواقعی رقیب افشاگری کرد، مایکت مدعی شد ماجرا را به‌صورت شفاف به کاربران خود توضیح داده است. کافه بازار اعتقاد دارد عملکرد مایکت در این مورد هم مبهم است: «مایکت نوشته «به شکلی واضح» به کاربر [درباره دلیل به‌روزرسانی‌ها]توضیح داده است. آیا کاربر هنگام دیدن نتیجه جستجو یک برنامه یا بازی، این توضیح را می‌بیند؟ پاسخ منفی است. سوال دیگر این است که آیا مایکت از توسعه‌دهندگان برای این ترفند غیرقانونی اجازه گرفته بود؟ مدیران مایکت به خوبی آگاه هستند که چند توسعه‌دهنده از جمله تعدادی از بهترین بازی‌سازان ایرانی به مایکت هشدار داده بودند تا این حرکت غیرقانونی را متوقف کند» کافه بازار در ادامه برگ برنده خود را با انتشار یک سند و طرح سوالی مهم رو می‌کند: «چرا مایکت درست پیش از صدور بیانیه، متن توضیح «به‌روزرسانی» را تغییر داد؟»

همه‌چیز درباره ماجرای به‌روزرسانی غیرواقعی مایکت مایکت درست پس از افشاگری درباره به‌روزرسانی غیرواقعی، متن توضیحات خود را تغییر داد

کافه بازار و مایکت دو تا از مارکت‌های اندرویدی ایرانی مشهور هستند. کاربران موبایل، تبلت، تلویزیون و دیگر دستگاه‌هایی که با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کنند می‌توانند در کنار پلی‌استور رسمی گوگل، برنامه و بازی مورد نیازشان را از مارکت‌های ایرانی دانلود کنند. بعضی از این برنامه‌ها و بازی‌ها به درگاه پرداخت درون برنامه‌ای مجهز هستند تا کاربر بتواند موارد مورد نیاز خود را اینترنتی خریداری کند (مثل کلش آو کلنز و بقیه بازی‌هایی که با خرید سکه می‌توان کاراکتر یا نقشه و توانایی‌ها را افزایش داد). حرف کافه بازار به زبان ساده این است که سود ناشی از نقل‌وانتقال پول توسط کاربران در این اپلیکیشن‌ها باعث وسوسه مایکت شده و آن‌ها تصمیم گرفته‌اند در اقدامی عجیب با ارسال نوتیفیکیشن کاربران را به دانلود به‌روزرسانی غیرواقعی برنامه و بازی موبایل تشویق کند و هزینه سود مالی مایکت را با مصرف‌کردن حجم اینترنت ارزشمند و گرانقیمت خود پرداخت کنند.

کافه بازار در بخش دیگری از بیانیه خود همچنین رندانه به مهمترین اتهام مایکت پاسخ داده است: «مایکت بهتر از هر عضو صنعت کسب‌وکار‌های اینترنتی می‌داند که اتهام انحصارطلبی به بازار، بی‌پایه است، چون با وجود گوگل‌پلی استور، و استور‌هایی مثل سامسونگ و هوآوی اصولاً شرایط انحصاری در بازار ایران وجود ندارد. ما از رسانه‌ها و افکار عمومی دعوت می‌کنیم سؤال‌هایی را که مایکت در بیانیه و رفتار خود بی‌پاسخ گذاشته پیگیری کنند تا بیش از این حقی از کاربران و توسعه‌دهندگان پایمال نشود.»

نظر شما