شناسهٔ خبر: 54058313 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

مرکز نانوتکنولوژی MIT به‌افتخار مدیرعامل AMD، «ساختمان لیسا تی. سو» نامگذاری شد

مرجان شیخی

مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی دانشگاه MIT معروف به ساختمان ۱۲ به‌پاس خدمات لیسا سو، مدیر عامل شرکت AMD، به «ساختمان لیسا تی. سو» تغییر نام داد. لیسا سو هر سه مدرک تحصیلی در رشته برق را از MIT گرفته است.

صاحب‌خبر -

ساختمان ۱۲ پردیس دانشگاه MIT که مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی (MIT.nano) است، دیروز در مراسمی به افتخار لیسا سو، مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره شرکت AMD، «ساختمان لیسا تی. سو» نام‌گذاری شد. سو اولین فارغ‌التحصیل مؤسسه فناوری ماساچوست است که یکی از ساختمان‌های آن به نامش نام‌گذاری شده است.

لیسا سو در سال ۲۰۲۱، با ارائه‌ی چندين تکنولوژی پیشرو به بازار نیمه‌هادی‌ها،‌ شرکت AMD را به قدرتمندترین جایگاه خود در تاریخ ۵۰ ساله‌اش رساند. او پیش از AMD، در چندین منصب مهم در شرکت‌ نیمه‌هادی فری‌اسکیل (Freescale Semiconductor)، تگزاس اینسترومنتس و IBM مشغول به‌ کار بود.

طی ۸ سالی که سو در رأس AMD قرار داشته است، سهام شرکت از ۳ دلار به ۹۹٫۱۲ دلار به‌ازای هر سهم افزایش پیدا کرده است. پردازنده‌های AMD با معماری Zen توانستند برای اولین‌بار پس از سال‌ها بازار پردازنده‌های دسکتاپ را از انحصار تقریبی اینتل خارج کنند.

سو مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته‌ی مهندسی برق از MIT گرفت. از افتخارات او می‌توان به دریافت جایزه رهبری نمونه دکتر موریس چانگ از انجمن جهانی نیمه‌هادی‌ها و مدال رابرت نویس از مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) اشاره کرد؛ سو اولین زنی بود که موفق به دریافت مدال نویس، بالاترین نشان افتخاری IEEE و از معتبرترین جوایز در دنیای نیمه‌‌هادی‌ها شد.

لیسا سو در کنار رئیس MIT و مدیر و بنیان‌گذار MIT.nano

لیسا سو در کنار رافائل ریف، رئیس MIT (راست) و ولادیمیر بولوویچ، مدیر و بنیان‌گذار MIT.nano

رافائل ریف، رئیس MIT در رابطه با این نام‌گذاری گفت:‌

علم و تکنولوژی نانو در فعالیت‌های MIT و اختراع آینده نقش اساسی دارند. لیسا سو که به‌خاطر تحولی که در شرکت AMD ایجاد کرد، به‌عنوان رهبری دوراندیش و خلاق شناخته‌شده مورد تحسین و احترام است؛ مؤسسه‌ی MIT.nano را قادر می‌سازد تا مرزهای تحقیق و نوآوری در مقیاس نانو را گسترش دهد. محققانی که برای ابداع راه‌حل‌های جدید و علم‌محور برای مهم‌ترین چالش‌ها در تلاش‌اند، مجذوب جامعه‌ی پرجنب‌وجوش و سرشار از روحیه‌ی مشارکتی MIT.nano می‌شوند که حالا در ساختمان Lisa T. Su در جریان است.

ساختمان Lisa T. Su واقع در مرکز پردیس MIT و در مجاورت Great Dome که معروف‌ترین ساختمان این دانشگاه است، در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان مرکزی با دسترسی آزاد برای تحقیقات در حوزه‌ی علوم و مهندسی در مقیاس نانو بنا نهاده شد. این ساختمان به‌خاطر نمای شیشه‌ای‌ آن که امکان تماشای آزمایشگاه‌ها از بیرون را فراهم می‌کند، قابل‌توجه است و به‌گفته‌ی MIT، برای ارتباط بصری محققان داخل ساختمان با دنیای بیرون به این شکل طراحی شده است.

مرکز نانوتکنولوژی دانشگاه MIT / ساختمان لیسا تی. سو

ولادیمیر بولوویچ، مدیر و بنیان‌گذار MIT.nano و استاد فناوری نوظهور فریبرز مسیح (۱۹۹۰) می‌گوید میراث لیسا سو در دانشگاه MIT به محض فارغ‌التحصیلی او آغاز شد.

تا سال‌ها پس از فارغ‌التحصیلی، دستورعمل‌های فنی دکتر سو که آن‌ها را در طول تحصیل در مقطع دکترا توسعه داده بود، مورد استفاده‌ی دانشجویان جدیدی که از مجموعه ابزارهای مشترک MIT برای تولیدات نانو استفاده می‌کردند، قرار می‌گرفت. بسیار عالی است که نام لیسا سو حالا زینت‌بخش ساختمان آزمایشگاه‌های با دسترسی آزاد و الهام‌بخش نسل‌های بعدی دانشجویانی است که برای قدم برداشتن در راه او، وارد این ساختمان می‌شوند.

سو نیز در این رابطه گفت:

MIT نقش فوق‌العاده مهمی در زندگی من ایفا کرده است. من مفتخر و بسیار خوشحالم که می‌توانم بر نسل بعدی دانشجویان و محققان تأثیرگذار باشم. هیچ جایگزینی برای یادگیری عملی وجود ندارد و امید من این است که MIT.nano بهترین و باهوش‌ترین فناوران و نوآوران را در آینده پروش دهد.

سو یکی از اعضای فعال انجمن MIT و درحال‌حاضر از اعضای برد مشورتی مدیر عامل در این دانشگاه است. او در سال ۲۰۱۸ صندوق کمک هزینه Lisa Su Fellowship Fund را تأسیس کرد که از دختران فارغ التحصیل که در حوزه نانو تکنولوژی دستاورد داشته‌اند، حمایت می‌کند.

نظر شما