شناسهٔ خبر: 54046633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تکمیل دوزهای واکسن کرونا الزامی است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: افرادی که باید دُز چهارم را تزریق کنند، باید شش ماه از تزریق دُز سوم آن‌ها گذشته باشد. توصیه ما به مردم این است، کسانی که دُز اول یا دوم یا سوم را تزریق نکرده‌اند، حتماً در تکمیل دُز واکسیناسیون خود، هرچه سریع‌تر اقدام کنند تا مجدد به چرخه بیماری برنگردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ بالاخره پس از گذشت حدود ۲۷ ماه، شاهد کنترل چشمگیر بیماری منحوس کرونا هستیم و در حالی این روز‌ها را می‌گذرانیم که آمار فوتی‌های روزانه در کشورمان یک رقمی شده و در بسیاری از شهر‌ها به صفر رسیده است.

در شرایطی به روز‌های سفید از این بیماری رسیده‌ایم که روز‌های تلخ و سیاه و دردناکی را گذرانده‌ایم؛ روز‌هایی که علاوه بر بیماری کرونا، متعاقب آن، یعنی قارچ سیاه هم به آن اضافه شده بود و چه غم‌انگیز بود که خانواده‌هایی، عزیزان‌شان را بعد از بهبود بیماری کرونا در اثر عوارض آن از دست دادند. روز‌هایی را گذرانده‌ایم که همه مردم منتظر خبر تولید و توزیع واکسن بودند و چه خوشحال بودیم، روزی که اولین دُز واکسن برای گروه‌های پرخطر تزریق شد و چه صف‌هایی در انتظار تزریق واکسن تشکیل شد.

تولید و توزیع واکسن، نقطه عطف جلوگیری از این روز‌های سیاه و بیماری هزار چهره بود که هر از گاهی با سویه‌ای جدید، مردم را شوک‌زده می‌کرد. حال که به لطف خداوند و جامعه نخبگانی و کادر درمان، اکثر قریب به اتفاق مردم واکسینه شده‌اند، بهتر است به توصیه پزشکان، همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و البته توصیه بر تزریق دُز چهارم را نیز جدی بگیریم تا دوباره با شوک جدید پیک بعدی کرونا روبرو نشویم.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین خصوص گفت: واقعیت امر این است که بحث پیشگیری از بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌ها همچنان در اولویت قرار دارد و لازم است مردم موارد گفته شده پزشکی را رعایت کنند. بحث دیگر، واکسیناسیون است که در کمیته علمی ستاد کرونا مصوب شده تزریق دُز چهارم فعلاً فقط برای افرادی است که بیماری‌های پرریسک دارند.

وی افزود: افرادی که سن بالاتر از ۷۰ سال دارند و کسانی که دارای بیماری‌های پرریسک هستند مثل افرادی که بیماری‌های قلبی و کلیوی دارند، کسانی که مبتلا به فشار خون هستند، مبتلایان به بیماری سرطان و افرادی که شیمی‌درمانی می‌کنند و کسانی که کورتن مصرف می‌کنند، جزو جامعه‌ای هستند که بایستی دُز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند.

نماینده مردم دلفان و سلسله با اشاره به زمان تزریق دُز چهارم در افراد خاص، تصریح کرد: افرادی که باید دُز چهارم را تزریق کنند، باید شش ماه از تزریق دُز سوم آن‌ها گذشته باشد. توصیه دیگر ما به مردم این است، کسانی که دُز اول یا دوم یا سوم را تزریق نکرده‌اند، حتماً در تکمیل دُز واکسیناسیون خود، هرچه سریع‌تر اقدام کنند تا مجدد به چرخه بیماری برنگردیم.

ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً این بیماری کمرنگ شده است، گفت: دلیل این مسئله، بحث واکسیناسیون افراد بوده است، این اشتباه محض است که این تفکر در سطح جامعه ایجاد شود که این بیماری از بین رفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: تفکر از بین رفتن بیماری کرونا، یک ساده‌انگاری و سهل‌انگاری محض است و ممکن است با عدم‌رعایت پروتکل‌ها و تکمیل دُز واکسن، این بیماری مجدد شعله‌ور شود. ما در مرحله‌ای نیستیم که نسبت به این بیماری قرن، بی‌تفاوت باشیم، چراکه هر زمان ساده‌انگاری کردیم، پیک بعدی شروع شد و به تبع آن، خانواده‌های زیادی عزادار شدند. از این‌رو، عدم‌استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها، کار بسیار اشتباهی است و مجدد می‌گویم کرونا هنوز تمام نشده است.

وی در پایان گفت: با پدیده بیماری کرونا، باید علمی برخورد کرد. ۲۷ ماه از شیوع این ویروس در کشور گذشته است و با یک مطالعه ساده می‌توانیم پیک‌هایی که در این دوران بر ما روا شد را بررسی کنیم. شاید ماسک‌زدن به عنوان ساده‌ترین و البته روشی مناسب برای پیشگیری از کرونا، عده‌ای را آزرده‌خاطر کرده باشد، اما ما همه در برابر هم، مسئولیم و نمی‌توان به خاطر اینکه از این وضعیت خسته شدیم، از انجام مسئولیت اجتماعی خود فاصله بگیریم. از طرفی، دریافت دُز اول، دوم و سوم، یک ضرورت است که امیدوارم افرادی که تاکنون برای دریافت این واکسن‌ها اقدام نکردند، به خاطر خودشان و جامعه، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. ضمناً اگر به لحاظ علمی بنا شد که این روند ادامه پیدا کند، مردم نسبت به موضوع بی‌تفاوت نباشند تا ان‌شاالله روزی برسد که بتوانیم خبر قطعی ریشه‌کن‌شدن این بیماری را به مردم بدهیم.

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما