شناسهٔ خبر: 54036966 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نهادهای اطلاعاتی آمریکا مجبور به بازبینی شکست‌های بزرگ خود شدند

نهادهای اطلاعاتی آمریکا تحت فشار کنگره مجبور شدند بازبینی اساسی در ارزیابی‌های خود از افغانستان و اوکراین انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گزارش شبکه «سی‌اِن‌اِن» نهادهای اطلاعاتی آمریکا بازبینی گسترده‌ای را درخصوص ارزیابی‌های نادرست خود از وضعیت افغانستان و اوکراین شروع کرده‌اند.

وبگاه شبکه سی‌اِن‌اِن روز جمعه نوشت، سنای آمریکا نامه محرمانه‌ای را به مدیر اطلاعات ملی، وزارت دفاع و آژانس اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌اِی) ارسال کرده و در آن ارزیابی‌های اطلاعاتی این جوامع را مورد انتقاد قرار داده است.

در این نامه محرمانه آمده است، نهادهای اطلاعاتی آمریکا، مقاومت نیروهای اوکراینی در برابر روسیه را دستکم گرفته و از سوی دیگر توان نیروهای امنیتی افغانستان در مقابله با پیشروی طالبان را فراتر از حد واقعی ارزیابی کرده بودند.

سی‌اِن‌اِن به نقل از افراد مطلع، سناتورها در این نامه، روش‌های به کار گرفته شده توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای ارزیابی مسائل مربوط به سیاست خارجی و فرضیاتی که در پس آن‌ها در نظر داشته‌اند را زیر سوال برده‌اند.

منتقدان جوامع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند اگر ارزیابی درستی از مقاومت اوکراینی‌ها در برابر روسیه وجود داشت، ارسال تسلیحات سنگین برای کمک به آن‌ها زودتر انجام می‌شد و از پیشروی بیشتر روس‌ها جلوگیری می‌شد.

این در حالی است که تقریباً تمامی جوامع اطلاعاتی آمریکا به غیر از یکی از بخش‌های وزارت امور خارجه این کشور معتقد بودند روسیه ظرف کمتر از یک هفته کی‌یف را تصرف می‌کند.

نحوه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان نیز به یکی از بحث برانگیزترین اقدامات دولت «جو بایدن» تبدیل شده و انتقادات تندی را در پی داشته است.

 با وجود تنشهای بی سابقه بین آمریکا و روسیه طی ماههای گذشته، وزرای دفاع دو کشور جمعه شب به صورت تلفنی و به درخواست طرف آمریکایی با یکدیگر رایزنی کردند.

از سوی دیگر ایالات متحده در اقدامی تحریک‌آمیز در صدد است ۱۰ هزار و ۵۰۰ نظامی جدید به اروپا اعزام کند تا جایگزین نظامیانی شوند که در پی جنگ اوکراین، در اروپا مستقر شده بودند و اکثر آن‌ها در جناح شرق بلوک نظامی ناتو مستقر شده‌اند.

انتهای پیام/م

نظر شما