شناسهٔ خبر: 54034571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به هفدهمین جشنواره تئاتر سقز

سنندج- ایرنا- بعد از گذشت ۲ سال هفدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی سقز برگزار شده و بار دیگر سالن های آمفی تئاتر این شهر شاهد شوق حضور علاقمندان به حوزه هنرهای نمایشی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز که قرار بود سال ۱۴۰۰ برگزار شود چندین مرتبه به دلیل شیوع کرونا تغییر کرد و عاقبت بعدازظهر ۲۳ اردیبهشت سال جاری با اجرای نمایش دیوار از سقز کار خود را آغاز کرد.

تغییر زمان‌ برگزاری این جشنواره و نداشتن ردیف اعتباری که اطمینان خاطری برای اجرای همه ساله این برنامه فرهنگی و هنری باشد موجب شد تعدادی از گروه های نمایشی خارجی و داخلی نتوانستند در این دوره حضور داشته باشند.

اگر این جشنواره در زمستان سال گذشته و در زمان اعلام شده در فراخوان آن برگزار می شد گروه نمایشی از ترکیه که یکی از گروه‌های مطرح در این کشور است حضور پیدا می کرد ولی این گروه در اردیبهشت امسال به دلیل همزمانی جشنواره تئاتر کردی سقز با برنامه تور فرانسه-ایتالیای آنها نتوانستند به ایران سفر کنند.

با وجود این سه گروه خارجی دیگر از اقلیم کردستان عراق و استان باتمان ترکیه در این جشنواره حضور دارند و برای نخستین بار در این جشنواره حضور گروه‌های خارجی هم به صورت رقابتی است و آثار آنها توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار می گیرد.

نگاهی به هفدهمین جشنواره تئاتر سقز

۱۹ اثر داخلی به دبیرخانه جشنواره تئاتر کردی سقز ارسال شد

 دبیر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کُردی سقز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۹ اثر از استان‌های کردستان، کرمانشاه، تهران و آذربایجان غربی بعد از اعلام فراخوان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

فریدون حامدی اضافه کرد: با رای هیات داوران بازبین متشکل از کورش احمدی، حمیدرضا کردستانی، صلاح محمدی و رحیم عبدالرحیم زاده از ۱۹ اثر هفت اثر به مرحله نهایی این دوره از جشنواره راه یافت.

وی افزود: ۲ گروه نمایشی از ترکیه و ۲ گروه از اقلیم کردستان عراق آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده بودند که یکی از گروه‌‎های حرفه‌ای ترکیه به دلیل تاخیری که برگزاری این رویداد و همزمانی آن با برنامه دیگر این گروه پیش آمد، نتوانستند حضور پیدا کنند.

 دبیر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کُردی سقز اضافه کرد: از هفت اثر راه یافته به مرحله نهایی این دوره از جشنواره ۶ اثر از شهرهای استان کردستان و یک اثر هم از آذربایجان غربی است.

حامدی یادآور شد: از آنجا که استقبال از اجرای تئاتر در سقز بی نظیر است در راستای ایجاد نظم و همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور حفظ سلامت مردم؛ تماشاگران برای تماشای آثار باید از طریق سایت https://www.iranconcert.com/ اقدام به تهیه بلیط کنند.

وی قیمت بلیط هر نمایش را ۲۰۰ هزار ریال خواند و افزود: بی شک تامین این هزینه برای هر فردی مقدور است و اگر دوستدار هنرهای نمایشی توانایی پرداخت آنرا هم نداشته باشد بلیط رایگان در اختیار او قرار داده می شود.

دبیر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کُردی سقز  یادآور شد: باتوجه به اینکه هنوز ردیف اعتباری برای این جشنواره اختصاص داده نشده هنرمندان هم آن اطمینان خاطری که باید از برگزاری این رویداد داشته باشند را ندارند به همین دلیل تعدادی از آنها آنگونه نتوانستند به تهیه و تمرین و آماده کردن اثری برای شرکت در این جشنواره بپردازند.

حامدی اضافه کرد: بی شک اگر ردیف اعتباری برای این جشنواره هم در نظر گرفته شود در دوره های آینده شاهد استقبال بیشتری از هنرمندان برای شرکت در این رویداد فرهنگی وهنری خواهیم بود.

داوران مرحله نهایی جشنواره تئاتر کُردی سقز

هیات داوران هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کُردی سقز متشکل از بهروز غریب پور، حمیدرضا نعیمی و گوران علی کریم است.

بهروز غریب پور متولد سال ۱۳۲۹ در شهر سنندج؛ نویسنده، کارگردان تئاتر، سینما و استاد نمایش عروسکی است؛ او از ۱۳۴۶ تا کانون بیش از ۵۰ نمایش و اپرای عروسکی را طراحی و کارگردانی کرده و بیش از ۲۰ اثر تالیف و ترجمه از خود به یادگار گذاشته است.

حمیدرضا نعیمی نویسنده ، کارگردان ، بازیگر ، مدرس دانشگاه در سال ١٣٥٣ در شهر سرپل ذهاب استان کرمانشاه به دنیا آمده است.

نعیمی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی در تعداد زیادی اثر نمایشی به ایفای نقش پرداخته و علاوه بر این مولف چندین نمایشنامه نیز هست و تاکنون داوری تعداد زیادی جشنواره ملی و بین المللی را هم در کارنامه فعالیت های خود دارد.

گوران علی کریم هم یکی از کارگردان های برجسته اقلیم کردستان عراق و از اساتید دانشگاه سلیمانیه است.

اجرای نمایش‌ها و جلسات نقد و بررسی در سه سالن

نمایش‌های راه‌یافته به مرحله نهایی این دوره از جشنواره تئاتر کردی سقز در ۲ سالن به اجرا درمی آیند که سالن اصلی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۸۰ صندلی و سالن  آمفی تئاتر کتابخانه عمومی این شهر هم ۱۴۰ صندلی ظرفیت دارد.

علاوه براین سالن ترویج اداره جهاد کشاورزی شهرستان سقز هم به جلسات نقد و بررسی آثار به نمایش درآمده در این جشنواره اختصاص پیدا کرده است.

بعد از اجرای هر اثر جلسات نقد و بررسی آن با حضور هشت نقر از منتقدان و کارشناسان تئاتر استان و خارج از استان برگزار می شود و مسعود راشدی دبیری کمیته تخصصی نقد و بررسی  را برعهده دارد.

رحیم عبدالرحیم زاده، صابر دل‌بینا، شهرام میرزایی، امید خاکپور، علیرضا اسماعیلی، سامان سید ابراهیمی و صلاح محمدی از جمله منتقدان و کارشناسان حوزه تئاتر هستند که در نشست های نقد و بررسی آثار به نمایش درآمده در این جشنواره حضور دارند.

نگاهی به هفدهمین جشنواره تئاتر سقز

بخش عکاسی تئاتر

از دیگر بخش های این دوره از جشنواره، بخش عکاسی تئاتر است که قبل از برگزاری جشنواره فراخوان این بخش هم اعلام شد و از عکاسانی که سابقه فعالیت در حوزه عکاسی تئاتر را دارند دعوت به شرکت در این رویداد شد.

۹ نفر از عکاسانی که شرایط شرکت را داشتند در این جشنواره حضور دارند و قراراست طی چند روز برگزاری جشنواره عکس های آنها توسط داوران مورد ارزیابی قرار گیرد.

داوران بخش عکس تئاتر متشکل از جمشید فرجوندفردا، علی اصغر فیض اللهی و سلیمان رحیمی است که بعد از بررسی و ارزیابی، عکس های برتر انتخاب و به عکاسان برگزیده جوایزی اهدا می شود.

پلاتوی نمایش به هفدهمین دوره جشنواره تئاتر کردی سقز هم نرسید

کلنگ احداث ساختمان پلاتوی نمایش شهرستان سقز با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی ۱۷ آذر سال ۱۳۹۷ در پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کردی سقز بر زمین زده شد.

قرار بود این پلاتوی نمایش که شامل سالن نمایش، اتاق گریم، اتاق فرمان، انبار است تا آغاز شانزدهمین دوره این جشنواره یعنی آذرماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسد و نه تنها به این دوره نرسید بلکه در هفدهمین دوره این رویداد که این روزها در حال برگزاری است هم آماده افتتاح نشده است.

براساس گفته و وعده مسوولان  ذیربط این پلاتو در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است و برای دوره هجدهم این جشنواره آماده و به بهره برداری خواهد رسید.

نمایش « سیاساڵ» به کارگردانی پرویز احمدی از سقز، نمایش « ئاژەڵ» به کارگردانی فرزاد حسن میرزایی از بانە، نمایش «هێشتا قسەکانمان تەواو نەکردوە» به کارگردانی سید فریدون احمدی و هوشیار قوامی از سنندج و نمایش « دیوار» به کارگردانی کیانوش محمدی از سقز،نمایش «دوورترین شاری جیهان» به کارگردانی سامانە میرزایی از ارومیە، نمایش «هاری» به کارگردانی افشین خدری کاری مشترک از سقز و سنندج و نمایش «جرات، حقیقت» به کارگردانی هادی بهرامی از بانه هفت نمایش داخلی راه یافته به مرحله نهایی این دوره از جشنواره است.

نمایش های خارج از کشور نیز شامل "شه‌ویک له دوزه‌خدا" از اربیل عراق، "گیژه‌ن" از کویه عراق و "مه‌م و زین" از باتمان ترکیه است؛تا لحظه تهیه این گزارش سه نمایش از سقز،  اربیل کردستان عراق و سنندج به اجرا درآمده و مورد استقبال پرشور علاقمندان به تئاتر در شهرستان سقز قرار گرفته است به گونه ای که همه صندلی های سالن های اجرای نمایش تکمیل شدند.

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز  ۱۹ تا ۲۲ آذر سال ۱۳۹۸ با حضور ۹  گروه داخلی و ۲ گروه خارجی برگزار شد و بعد از گذشت ۲ سال هفدهمین دوره این جشنواره از عصر روز ۲۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آغاز و تا بیست و هفتم همین ماه هم ادامه دارد.

نظر شما