شناسهٔ خبر: 54031886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اظهارات جدید سید حسن خمینی:

همه مسائل کشور به سیاست خارجی گره خورده است!/ باید گره این حوزه را باز کنیم

واقعیت این است که حاکم حتما باید مصالح را ببیند؛ اما تفاوت حاکم وابسته و غیر وابسته در این است که حاکم وابسته مصالح خودش را می بیند و حاکم ملی مصالح مردم را.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین به نقل از جهان نیوز، سید حسن خمینی به تازگی در دیدار جمعی از سفرا و معاونان سابق وزارت خارجه مدعی شده است: «امروز همه مسائل کشور به حوزه سیاست خارجی گره خورده و باید گره این حوزه را باز کرد».

این ادعای حامی پروپاقرص روحانی که از جایگاه بیت امام راحل برای رای آوری و تمدید دولت ناکارآمد روحانی استفاده کرد در حالی است که در هشت سال دولت مدعی تدبیر و امید همه توان کشور معلق به چرخش نگاه بیگانگان شد و خوش خیال ها و دست و دلبازی ها چیزی جز خسارت محض نصیب ایران نکرد. حال این افراد می خواهند همان نسخه های جعلی و پوج دولت روحانی را برای دولت سیزدهم هم بپیچند.

یقینا دشمنان ملت با تحریم توانسته اند مشکلاتی را در راه ملت ایران ایجاد کنند اما برخلاف آقایان که اصرار دارند همچنان حل مشکلات کشور معلق به خارج و بیگانگان شود؛ رئیس جمهور جدید و دولت سیزدهم معتقد هستند که نگاهی به مذاکرات ندارند و در فکر خنثی سازی تحریم هستند؛ البته که به طور جدی برای رفع تحریم ها هم می کوشند. نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد آن است که دنیا، آمریکا و چند کشور اروپایی نیست؛ به همین دلیل آیت الله رئیسی و تیم دیپلماسی همراه او از زمان آغاز به کار، دیپلماسی متوازن بین المللی با اولویت همسایگان را کلید زدند؛ موضوع مهمی که در دولت روحانی از آن و ظرفیت هایی نظیر آمریکای لایتن، آفریقا و دوستانی نظیر چین و روسیه غفلت شد.

بخش هایی از اظهارات این چهره سیاسی را در ادامه خواهید خواند:

*هنگام تصمیم گیری و اتخاذ سیاست صحیح در قبال یک موضوع، ابتدا باید فکت ها را به درستی بشناسیم و سپس بتوانیم به طور عقلایی اتفاقات بعدی را پیش بینی کنیم. مثلا الآن بگوییم در جریان جنگ روسیه و اوکراین قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟! آیا دنیا وارد جنگ سرد می شود؟ رابطه کشورها و قدرت های بزرگ در این قضیه چگونه است؟ اینجا باید افراد دارای تجربه با تکیه بر دانش روز، مطلع از مسائل و دارای تحلیل، وارد شوند. دوم اینکه، در این مسأله منافع اصلی و فرعی و تحلیل های درست و غلط را گم نکنیم. سوم اینکه، منیّت ها و نگاه های بخشی و جناحی وارد نشود.

*فقط دیکته نانوشته غلط ندارد؛ هرکسی آستین بالا می زند و وارد کاری می شود، حتما اشتباه هم می کند؛ اما پیروزی نسبی مهم است، چرا که جریان مقابل هم دارای عقل است. کدام کشتی گیری است که همیشه پیروز شده و یا کدام تیم فوتبال هیچ گلی نخورده است؟! مهم این است که عقلایی حرکت کنیم. یعنی موضوعات را بشناسیم و همه قدرت روز کارشناسی جهانی را در این مسأله به خدمت بگیریم.

*پتانسیل درونی و قدرت کارشناسی جمهوری اسلامی بسیار قوی است و واقعا ناشکری است که از توانایی مجموعه مدیریتی این چهار دهه استفاده نکنیم. این مجموعه قدرت و توان حل مشکلات در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی را دارد.

*امروز همه مسائل کشور به حوزه سیاست خارجی گره خورده و باید گره این حوزه را باز کرد و توان مدیریتی و خرد جمعی جمهوری اسلامی ایران که طی این چهل و سه سال با آزمون و خطا ساخته شده، می تواند این کار را انجام بدهد.

نظر شما