شناسهٔ خبر: 54023201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش‌ها به یورش نظامیان به مراسم تشییع خبرنگار الجزیره

محکومیت جهانی یورش صهیونیست‌ها به مراسم تشییع خبرنگار الجزیره

مقامات کشور‌ها و سازمان‌های گوناگون حمله نظامیان صهیونیست به مراسم تشییع شیرین ابوعاقله را محکوم کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

نظامیان صهیونیست امروز (جمعه) به مراسم تشییع جنازه «شیرین ابوعاقله» روزنامه‌نگار فلسطینی، با باتوم به مردم حمله کردند و باعث شدند عزادارانی که او را حمل می‌کردند تعادل خود را از دست بدهند.

این اقدام نظامیان اشغالگر واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. از جمله فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل که در این مورد گفته است: «فیلم‌هایی را که در مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعاقله روی داد را دیدیم و برای ما بسیار تکان دهنده بود. بدیهی است که ما سعی خواهیم کرد اطلاعات بیشتری در مورد اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده است جمع‌آوری کنیم.»

شبکه الجزیره نیز اعلام کرد که «حمله نیرو‌های اشغالگر به تشییع جنازه مرحوم شیرین ابوعاقله را به شدت محکوم می‌کنیم.»

این در حالی است که نماینده آمریکا در سازمان ملل تنها به گفتن این بسنده کرد که «با فاجعه کشته شدن شیرین ابوعاقله باید با نهایت احترام و متانت برخورد شود.»

حازم قاسم، سخنگوی حماس اعلام کرد: «احساس قدرت اشغالگر که فراتر از قانون رفته است و به دلیل حمایت آمریکا در دادگاه‌های بین المللی پاسخگو نیست، این توانایی و وقاحت را به آن می‌دهد تا به تشییع جنازه شهید شیرین ابوعاقله حمله کند. دولت اشغالگر باید به جرم ترور مجازات می‌شد و، چون همیشه از مجازات می‌گریزد، امروز با حمله به تشییع جنازه شهید ابوعاقله، قسمت‌های جنایت ترور را کامل کرد».

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید صحنه‌های مراسم تشییع شیرین را «عمیقاً ناراحت‌کننده» خواند.

او در این خصوص گفت: «همه ما آن تصاویر را دیده‌ایم. آن‌ها عمیقاً آزاردهنده هستند. امروز همه ما باید خاطره یک روزنامه‌نگار برجسته که جان خود را از دست داد را گرامی بداریم. با فیلم‌های ناراحت‌کننده از تشییع جنازه امروز در اورشلیم، از دخالت در مراسمی که باید یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز می‌بود متاسف شدیم. ما خواهان احترام به تشییع جنازه، عزاداران و خانواده [ابوعاقله] در این زمان حساس هستیم.»

وزارت خارجه قطر اعلام کرده است: «ممانعت رژیم صهیونیستی از خروج جسد شیرین ابوعاقله از بیمارستان و سرکوب مراسم تشییع جنازه آن را به شدت محکوم می‌کنیم. مقامات اشغالگر از کشتن شیرین راضی نشدند و همچنان به آزار غیرنظامیان و شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه او ادامه دادند. ما درخواست خود را برای پاسخگویی اسرائیل به قتل شیرین ابوعاقله تجدید می‌کنیم.»

رئیس پارلمان ایتالیا گفت تشییع جنازه شیرین ابوعاقله شاهد لحظات شرم‌آور و حمله به تابوت او بود و باید حقیقت قتل او روشن شود.

نماینده ایرلند در فلسطین نیز خشونت نظامیان اشغالگر را نشانه‌ای از فرهنگ استفاده از زور و خشونت آنان و همچنین کمیته حمایت از خبرنگاران نیز ارتش صهیونیستی را مسئول هرگونه انتقام جویی از خانواده یا همکاران شیرین دانسته‌اند.

جبهه مردمی آزادی فلسطین، گروه هفتاد و هفت کشور و گروه کشور‌های عربی در سازمان ملل نیز خواستار تحقیقات بین‌المللی عادلانه و شفاف در مورد این رویداد شده‌اند.

مونیکا لنون، نماینده اسکاتلند آنچه در مراسم تشییع جنازه شیرین ابو عاقله رخ داد را «نفرت انگیز» و «غیرانسانی» خواند.

گزارشگران بدون مرز نیز ضمن محکوم کردن حملات نیرو‌های صهیونیست به تشییع جنازه شیرین ابوعاقله آن را «تکان دهنده» و «غیرقابل قبول» خواند و خواستار تحقیقات بین‌المللی شد.

شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار شبکه الجزیره دیروز حین تهیه گزارش در مورد یورش نظامیان صهیونیست به جنین، به ضرب گلوله نیرو‌های اشغالگر به شهادت رسید. امروز مراسم تشییع جنازه او نیز شاهد یورش مجدد نظامیان بوده به نحوی که در ابتدا از ورورد آمبولانس جلوگیری شده است.

نظر شما