شناسهٔ خبر: 54020820 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از استخدام ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر در آموزش و پرورش تا قوانین کشور حمایتگر دانشجویان در ایران و خارج نیستند

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

صاحب‌خبر -

دانشگاه ها در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در ادامه می خوانید.

۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر در آموزش و پرورش استخدام می شوند

حسن مروتی گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون، ۹ دوره آزمون استخدامی برگزار شده که ۸ دوره از این آزمون‌ها توسط سازمان سنجش برگزار شده است. 

در نهمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۱۴۰۱ ویژه رشته‌های شغلی آموزش و پرورش ۳۴ هزار ۸۱۳ نفر استخدام می‌شوند. 

مروتی می گوید: ۳ دوره از آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۴۰۱ به صورت اختصاصی برگزار شد.

به گفته او، با توجه به تعداد متقاضیان شرکت‌کننده در آزمون استخدامی ویژه آموزش و پرورش که بیش از ۵۰۰ هزار نفر هستند و به دلیل آنکه معلمان لازم است در مهرماه سر کلاس حضور یابند و پیش از آن هم دوره‌های آموزشی پیش بینی شده، نهمین دوره آزمون استخدامی آموزش و پرورش به صورت اختصاصی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار شد.

مروتی گفت: حدود ۹۳ هزار نفر نیز داوطلب رشته‌های شغلی سایر دستگاه‌ها اجرایی در نهمین دوره آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی هستند که آزمون آنها در ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مورد شرایط برگزاری آزمون ویژه رشته‌های شغلی آموزش و پرورش، گفت: خوشبختانه با تمهیدات پیش بینی شده روند برگزاری آزمون مطلوب بوده و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شده است.

در برگزاری این آزمون اقدامات لازم برای شرکت نابینایان و کم‌بینایان در نظر گرفته شده که رضایت داوطلبان را در پی داشته است.

استعمال دخانیات دانشجویان؛ یکی از عوامل آسیب های رفتاری جامعه

عزیزالله حبیبی درباره مصرف دخانیات دانشجویان در محیط دانشگاه گفت: مرکز مشاوره و بخش های فرهنگی دانشگاه خوارزمی در جهت روشنگری، تذکر و آگاهی بخشی به دانشجویانی که در محیط دانشگاه دخانیات مصرف می کنند فعالیت هایی را انجام داده است.

رئیس دانشگاه خوارزمی می گوید: این موضوع یک رفتار، آگاه و اخلاق فرهنگی است که بایستی در زمینه های مختلف با آن برخورد شود.

به گفته حبیبی، در محیط های عمومی دانشگاه کارشناسان و مسئولان تذکراتی به دانشجویان می دهند، اما احتمال دارد که خارج از این فضا هم دانشجویان دخانیات مصرف کنند‌.

او می گوید: یکی از آسیب های رفتاری جامعه برای قشر جوان استعمال دخانیات و ... است که باید با الگوهای درست رفتاری با آنها صحبت کرد تا مشکل مصرف سیگار و ... حل شود.

برنامه ریزی دانشگاه تهران برای ورود به فضای متاورس

محمد مقیمی در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران گفت: در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین که به عنوان راهبرد اصلی در دانشگاه تهران انتخاب کرده ایم از ابتدای مسئولیتم در حال تدوین برنامه‌های درسی مرتبط با این زمینه بوده ایم. از جمله آن ها بسته تحول آموزش کارآفرینانه است که در حال عملیاتی کردن آن هستیم.

به گفته وی دانشگاه تهران تلاش می‌کند که بسته آموزشی در تابستان نهایی شده و از مهر یعنی شروع سال تحصیلی جدید به ترتیب اولویت اجرایی شود.

او گفت: تفاوت بین بحث آموزش کارآفرینی و آموزش کارآفرینانه وجود دارد و رویکرد ما فراتر از آموزش‌های کسب و کارآفرینانه است. تلاش می‌کنیم تمام آئین نامه‌ها را متحول کنیم تا خروجی آن فارغ التحصیلان کارآفرین باشند و متناسب با تخصص خود نه تنها بازار کار را برای خود، بلکه زمینه اشتغال آفرینی را برای همه جامعه مرتبط با شعار سال و فرمایشات رهبری محقق کنند.

به گفته وی محور اصلی استادان خواهند بود و ثروت و سرمایه اجتماعی، اقتصادی و مالی در این زمینه به شدت مورد نیاز است؛ باید نقش مشخصی در زمینه آموزشی و تربیتی برای استادان فراهم شود.

او گفت: باید ساز و کار‌هایی فراهم شوند که استادان علاوه بر مباحث آموزشی به ترویج مسائل فرهنگی هم اقدام کنند. به کمک بقیه دوستان، طرح همیار صنعت را پیگیری می‌کنیم تا دانشجویان در صنعت به کار گرفته شوند. رویکرد آموزشی و فنون دروس باید متحول شوند.

مقیمی گفت: از اهداف ما توجه به مسائل مربوط به متاورس است. بحث متاورس و فراتر جهان به این صورت است که باید در آینده آن‌ را در مسائل آموزشی به کار بگیریم. هم اکنون کارشناسان ما در حال برنامه ریزی هستند تا ببینند که چگونه باید از فضای اینترنت برای توسعه علم و دانش استفاده کنیم و در این زمینه به تناسب رشته‌ها برنامه‌هایی را اجرایی کرده ایم.

به گفته وی باید هر ۵ سال یک بار دروس دانشگاهی تغییر یابند و متناسب با نیاز صنعت شوند و به صورت مسئله محور فرآیند ساختاری دانشگاه تهران را تغییر دهند.

او گفت: فرآیندها باید کارآفرینانه شوند‌ و مهم ترین مولفه ها در این زمینه واگذاری اختیارات به اعضای هیئت علمی و استادان است.

قوانین کشور حمایتگر دانشجویان در ایران و خارج نیستند

محمدمهدی طهرانچی در برنامه دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش‌ها و راهکار‌ها که هم اکنون در دانشگاه شهیدبهشتی در حال برگزاری است، گفت: امروزه بیش از هر موقع دیگری علم و سیاست با یکدیگر درگیر هستند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مسئله اول کشور ما در حوزه دیپلماس بحث هسته‌ای است.

طهرانچی گفت: حرف اول رهبری جهانی حفظ جایگاه پژوهش است. علم و دیپلماسی امروزه باهم درگیر هستند و نشست‌های دیپلمات‌ها و علما پیرامون این موضوع است. تفاهم نامه‌های بسیار داریم؛ اما برای حضور در صحنه‌های علمی هیچ پشتوانه جدی و خاصی نداریم؛ چرا که دانشگاه‌های ما توان دارند، اما نمی‌توانند کوچک‌ترین حرکتی انجام دهند. بنده در شعبه‌های انگلستان، امارات، افغانستان، عراق به زودی، لبنان و یمن دانشگاه آزاد این تجربیات را دیده ام و حضور در منطقه را در حال حاضر به عنوان کار استراتژیک به صورت جدی پیگیری می‌کنم.

به گفته وی نظام علمی ایران به مقام ۱۵ و ۱۶ جهانی رسید، اما قدر این فرصت را در حکمرانی سیاست خارجی ندانست.

طهرانچی گفت: در حوزه دیپلماسی علم و فناوری یا نگاه بهره گیری از علم و فناوری در اقتدار ملی و اقتدار دیپلماسی آن چنان که باید و شاید کار نکرده ایم و موانع قانونی جدی داریم. ظرفیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی ایرانی باید حداقل ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی در خود جای دهد که در این زمینه قوانین و پشتوانه ما آمادگی لازم را ندارند؛ بنابراین قوانین ما حمایتگر دانشجویان خارجی در ایران و ایرانی در خارج نیستند.

لغو قبولی پذیرفته‌شدگان آزمون ارشد ۱۴۰۱ در صورت مغایرت معدل

پورعباس گفت: داوطلبان دقت کنند در صورتی که مغایرتی در معدل درج شده بر روی کارت ورود به جلسه مشاهده کردند بلافاصله در سایت سازمان سنجش اقدام به ویرایش معدل کنند.

آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تدابیر لازم برای برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ۱۸۶ شهرستان، ۳۸۶ حوزه اصلی اندیشیده شده است.

 در مجموع ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب (با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم) متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته امسال هستند که  از این تعداد ۳۳۹ هزار و ۹۰۶ نفر داوطلب زن و ۳۰۷ هزار و ۳۰۳ داوطلب مرد هستند.

متقاضیان از روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت تا روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش مراجعه و نسبت به چاپ کارت ورود به جلسه آزمون و ویرایش اطلاعات ثبت نامی (در صورت لزوم) اقدام کنند.

 ۲۰ درصد معدل مقطع کارشناسی به صورت تراز در نمره کل داوطلب اعمال می‌شود و میانگین معدل مقطع کارشناسی ناپیوسته و معدل مقطع کاردانی به صورت تراز شده اعمال خواهد شد.

داوطلبان برای کسب اطلاعات لازم در خصوص نحوه چاپ و ویرایش اطلاعات به اطلاعيه اعلام تاریخ چاپ کارت ورود به جلسه ، محل رفع نقص آن و شهر محل برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1401که متعاقباً از طريق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر می‌شود، مراجعه کنند.

گسترش دیپلماسی علمی در گروی رفع مشکل روادید دانشجویان خارجی

عبدالله معتمدی درباره ارتباطات بین المللی دانشگاه‌های ایران گفت: تعاملات علمی دامنه خیلی گسترده‌ای در قالب همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و همکاری‌های مشترک بین دانشگاهی در دیپلماسی علمی دارد.

به گفته رئیس دانشگاه علامه طباطبایی یکی از ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها مربوط به رفت و آمد دانشجویان ایرانی و گذراندن دوره‌های آموزشی در کشور‌های خارجی و موضوع دیگر تحصیل دانشجویان خارجی در ایران است.

او گفت: یکی از مشکلات موجود در حوزه ارتباطات بین المللی بحث روادیدی است که وزارت امور خارجه برای دانشجویان خارجی صادر می‌کند. برای مثال ویزا یا روادید آن‌ها ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد، در صورتی که باید تسهیلات ویژه برای تحصیل دانشجویان خارجی در ایران در نظر گرفته شود.

به گفته وی گسترش دیپلماسی علمی و رشد علمی حداقلی دانشگاه‌های منطقه شدیدا نیازمند فعالیت متخصصان ایرانی است و برای تحقق این امر باید مشکلات و ویزای دانشجویان خارجی محصل در ایران با سهولت بیشتری صادر شود.

نظر شما