شناسهٔ خبر: 54018352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

قیمت جدید کالاهای اساسی / مرغ ، تخم مرغ، روغن و لبنیات چند؟

رکنا: پس از حذف ارز 4200 تومانی تخصیص یافته به کالاهای اساسی، قیمت های جدید مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات با افزایش قیمت اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا اقتصادی، ستاد تنظیم بازار عصر روز چهارشنبه درباره مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اطلاعیه جدیدی صادر کرد؛ در اطلاعیه شماره 2 ستاد تنظیم بازار درباره مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها آمده است؛ پیرو اطلاعیه قبلی و سخنان ریاست جمهور در گفتگوی زنده و مستقیم با مردم، با توجه به اقدامات انجام‌شده و اطمینان از تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و بررسی‌های کارشناسی در خصوص اصلاح و متناسب‌سازی قیمت کالاهای مشمول طرح (روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات) سقف قیمت کالاهای مذکور تعیین شد.

در این اطلاعیه اشاره شده است که این سقف قیمت ها  از روز پنج‌شنبه مورخ 1401/2/22 به‌تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید خواهند بود. استانداران نسبت به متناسب‌سازی قیمت کالاها در هر استان و نظارت بر رعایت قیمتها، اقدامات لازم را به‌عمل خواهند آورد.

در این اطلاعیه مجددا تاکید شده است که یارانه نان و دارو همانند گذشته برای تمامی دهک‌ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد. با عنایت به مراتب مذکور در بند یک، مبلغ کمک‌معیشتیِ واریزشده قابل برداشت خواهد بود.

 در این نامه اشاره شده است که افزایش قیمت سایر کالاها بدون طی فرآیند قانونی ممنوع است و همچنان‌که در اطلاعیه شماره یک تأکید شد سازمان‌های تعزیرات و حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مکلف به رصد مستمر بازار و برخورد با هرگونه تخلف می‌باشند. هموطنان نیز در صورت مشاهده تخلف، مراتب را از طریق سامانه‌های ارتباطات مردمی (شماره‌های 124 و 135) به نهادهای مذکور اطلاع دهند.

بنابراین گزارش، خبرنگار خبرگزاری تسنیم اقدام به استعلام قیمت‌های جدید از اتحادیه‌های مرتبط نمود که بر این اساس حداکثر قیمت مصوب هرکیلوگرم تخم مرغ 39800 تومان و هرشانه تخم مرغ 30 عددی با وزن 1.9 کیلوگرمی 76 هزار تومان و قیمت هرکیلوگرم مرغ 59800 تومان اعلام شد.

قیمت های جدید

براساس پایه شیرخام هرکیلوگرم  12000 تومان درب گاوداری قیمت شیرنایلونی 900گرمی 1/5% چربی 15000 تومان ، شیر بطری یک لیتری 1/5%چربی 18000 تومان، ماست 2/5کیلوئی1/5%چربی 49500 تومان، پنیر uf400 گرمی نسبتاً چرب 37500 تومان تعیین شد.

 همچنین بر اساس اطلاعیه اتاق اصناف قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتابگردان 810گرمی پخت‌وپز 63000 تومان و قیمت مصرف‌کننده روغن مایع 810گرمی سرخ‌کردنی 62000 تومان است که برای مشاهده جزئیات آن به لینک زیر مراجعه کنید.

تولید روغن نباتی با قیمت جدید آغاز شد

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفت: به منظور افزایش عرضه روغن نباتی در فروشگاه های سراسر کشور، تولید روغن نباتی با قیمت جدید از صبح امروز در کارخانجات  آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اظهار داشت: بر اساس قیمت های مصوب اعلام شده، قیمت روغن نباتی 810 گرمی آفتابگردان 63000 تومان، روغن نباتی 810 گرمی سرخ کردنی 62000 تومان توسط کارخانجات روغن نباتی سراسر کشور تولید و توزیع می شود.

وی افزود: صنعت روغن نباتی در تلاش است تا با تامین روغن خام، نیاز بازار روغن نباتی در بخش خانوار و صنف و صنعت را تامین نماید.

* جدول قیمت انواع روغن

قیمت شکر 18 هزار تومان درب کارخانه تعیین شد

بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر  اظهار کرد: با تصمیم ستاد تنظیم بازار و به منظور حذف رانت و فساد در بازار، قیمت شکر در سال 1401 یکسان‌سازی شد و قیمت جدید شکر برای سال جاری 18000 تومان به ازای هر کیلوگرم درب کارخانه تعیین شد.

وی افزود: با ابلاغ قیمت‌های جدید، کارخانجات قند و شکر تولیدات شکر از چغندر پاییزه را با سرعت روانه بازار می‌کنند به طوری که از شنبه، شکر پاییزه به صورت گسترده در بازار عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش، قیمت شکر پیش از این 13 هزار و 200 تومان بود.

قیمت مصوب مرغ

عطاالله حسن زاده عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور اظهار داشت:  در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، حداکثر قیمت هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده 59800 تومان تعیین شد.  

وی افزود: قیمت مرغ زنده درب مرغداری 40 هزار تومان و مرغ درب کشتارگاه 56 هزار تومان است که این قیمت ها ممکن است بر اساس شرایط بازار تغییراتی داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور ادامه داد: قیمت ها امروز در بازار ها پایین تر است اما امیداریم که به طور همزمان به تولید کننده و مصرف کننده توجه شود.

وی تصریح کرد: میزان تولید مرغ در روزهای اخیر بالا است به همین منظور برای ذخیره سازی مرغ مازاد اقدام می شود تا تولید آسیب نبیند.

قیمت جدید روغن

اتاق اصناف ایران پیرو اطلاعیه شماره 2 ستاد تنظیم بازار مورخ 1401/02/21 درباره مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها, نرخ حداکثری فروش انواع روغن خوراکی را برای مصرف‌کننده در سراسر کشور مطابق با جدول پیوست اعلام می‌دارد؛

بر اساس این اطلاعیه قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتابگردان 810گرمی پخت‌وپز 630000 ریال و قیمت مصرف‌کننده روغن مایع 810گرمی سرخ‌کردنی 620000 ریال است.

به‌استناد این مصوبه از امروز مورخ 1401/02/22 هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت‌های مصوب در تمامی شبکه‌های توزیع اعم از زنجیره‌ای، صنفی و مجازی، تخلف گران‌فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاقها و اتحادیه های صنفی و سازمان تعزیرات با اندک خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.

قیمت جدید محصولات لبنی

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها , نرخ حداکثری فروش انواع محصولات لبنی برای مصرف کننده در سراسر کشور اعلام شد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی داشت: در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها , نرخ حداکثری فروش انواع محصولات لبنی برای مصرف کننده اعلام شد.

وی افزود: قیمت‌ نهائی چهار قلم شیر، ماست و پنیر براساس شیرخام هرکیلو مبلغ 12000 تومان درب گاوداری  است و صنایع لبنی نیز از امروز پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه 1401 می توانند قیمت های جدید را بر روی محصولات خود درج کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: بر این اساس  قیمت شیرنایلونی 900گرمی 1/5% چربی 150000 ریال، شیر بطری یک لیتری 1/5%چربی 180000 ریال، ماست 2/5کیلوئی1/5%چربی 495000 ریال، پنیر uf400 گرمی نسبتاً چرب 375000 ریال است.

قیمت عمده فروشی مرغ در میدان بهمن

قیمت مصوب مرغ حدود 60 هزار تومان اعلام شده ولی به دلیل توافقی که با مرغداران انجام گردید و نهاده ارزان تحویل آنها شده، قرار شد قیمت تدریجی به عدد 60 هزار تومان برسد، بنابراین امروز قیمت میدان بهمن 38 و خرده فروشی 43 هست.

عطاالله حسن زاده عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور اظهار داشت:  در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، حداکثر قیمت هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده 59800 تومان تعیین شد.  

وی افزود: قیمت مرغ زنده درب مرغداری 40 هزار تومان و مرغ درب کشتارگاه 56 هزار تومان است که این قیمت ها ممکن است بر اساس شرایط بازار تغییراتی داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور ادامه داد: قیمت ها امروز در بازار ها پایین تر است اما امیداریم که به طور همزمان به تولید کننده و مصرف کننده توجه شود.

قیمت جدید تخم مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: با تصویب ستاد تنظیم بازار، قیمت هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی با وزن ۱.۹ کیلوگرم ۷۶ هزار تومان تعیین شد.

 محمد مرادی زیارانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار داشت: قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ برای مصرف کننده 39800 تومان و درب مرغداری 35500 تومان اعلام شد.

وی افزود: بر این اساس قیمت هرشانه تخم مرغ 30 عددی با وزن 1.9 کیلوگرمی 76 هزار تومان است که به تصویب ستاد تنظیم بازار نیز رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: روز گذشته بخشی از نهاده بستانکاری مرغداران به قیمت قبل داده شد اما اینکه در ماه های آینده نهاده با چه قیمتی توزیع می شود مشخص نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما