شناسهٔ خبر: 53966356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اصلاح یارانه‌ها از رانت و قاچاق جلوگیری می‌کند/ اقدام دولت شجاعانه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: اقدام شجاعانه دولت سیزدهم در این برهه زمانی در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها منجر به حذف واسطه، دلال، قاچاق، رانت و فساد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه امروز در جمع اصحاب رسانه در خصوص اجرای طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها، اظهار کرد: مردم استان به خوبی می‌دانند طی چند سال اخیر در بازار مشکلات زیادی بوده که اگر بخوایم به ریشه این موضوع برسیم در برهه‌ای از زمان به دلیل نوسانات نرخ ارز و جهش آن در اقتصاد کشور، تصمیمی گرفته شده و ارزی به نام ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شود.

وی گفت: فلسفه این موضوع این بود که قیمت کالاهای اساسی با افزایش نرخ ارز افزایش نیابد و به معیشت مردم کمک شود.

معاون استاندار کرمانشاه ادامه داد: اما همه شاهد هستیم این فلسفه وجودی ارز ترجیحی موفق نبوده و اجرایی نشده و تنها به نفع محتکران و قاچاقچیان کالا بوده است.

باباخانی یادآور شد: سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی در سطح کشور اختصاص یافته که ماب‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز نیمایی که باید دولت تأمین کند نزدیک به ۳۲۰ میلیارد تومان در سطح کشور بوده که قاعدتا این عدد باید در حوزه نهاده‌های دامی، روغن، شکر و دیگر کالاهای اساسی به دست مردم می‌رسید.

وی گفت: به دلیل این تفاوت قیمت از ورود تا دست مصرف کننده شبکه‌های ایجاد می‌شود که با خروج از شبکه اصلی یا تبدیل به قاچاق داخلی و یا قاچاق خارجی می‌شود و به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد.

وی در توضیح تمهیدات اندیشیده شده در این راستا، تصریح کرد: اقدام دولت سیزدهم در این برهه زمانی به منظور مردمی‌سازی این یارانه که الان در حال حاضر در اختیار واردکننده است و به دلیل وجود شبکه‌های مشکل‌دار به دست واسطه و دلال‌ها می‌رسد و تبدیل به رانت و فساد می‌شود، بسیار شجاعانه است.

وی با بیان اینکه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در سال صرف هزینه کالاهای اساسی می‌شود، افزود: دولت به جای اینکه یارانه را در اختیار واردکننده قرار دهد به ۳۰ درصد از مردم یعنی سه دهک ۴۰۰ هزار تومان و ۶۰ درصد دیگر دهک‌های چهارم تا نهم، ۳۰۰ هزار تومان در ماه یارانه پرداخت خواهد کرد.

باباخانی خاطرنشان کرد: ماهانه قرار است به حدود ۹۰ درصد از جمعیت، ۲۵ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شود که در طول سال بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی ۳۵۰‌ هزار میلیارد تومان ماب‌التفاوت ارز ترجیحی که به واردکننده، دلال و واسطه پرداخت می‌شد از این به بعد در جیب مردم است.

این مقام ارشد اقتصادی استان در خصوص افزایش قیمت کالاها با اجرای این طرح، اظهار کرد: کالاهای داریم که نرخ ارز مستقیم بر آن‌ها اثر می‌گذارد که پس از اجرای طرح قیمت جدید آن اعلام می‌شود و اصناف می‌توانند آن را به قیمت جدید بفروشند.

وی ادامه داد: کالاهایی که حذف ارز ترجیحی تأثیری بر آن ندارد به هیچ وجه اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت و با بازرسی‌ها صورت گرفته برخورد جدی و شدید با متخلفان خواهد شد.

باباخانی موضوع اصلی تمامی دستگاه‌ها را بازار دانست و گفت: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان ناظر بر محصولات کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان ناظر بر کالاهای صنعتی، سازمان بسیج اصناف، تعزیرات، اتاق اصناف، اتحادیه صنفی و... در سطح بازار به صورت فعال حضور دارند.

وی متذکر شد: تمامی مرخصی‌ها به دستور استاندار لغو شده و تمام تلاش برای برقراری آرامش در بازار است.

باباخانی اضافه کرد: این موضوع تأثیری بر قیمت نان، دارو و بنزین ندارد و با همان قیمت قبلی توزیع می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به بالا رفتن اختیار تعزیرات در برخورد با متخلفان، گفت: کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار در استان تشکیل شده و اقدامات خوبی در تخلف‌های مکرر انجام داده. به هیج وجه تعارفی با اصناف متخلف نداریم.

وی در توضیح تمهیدات لازم برای جلوگیری از قاچاق کالا، ادامه داد: یکی از برکات این طرح کاهش قاچاق کالا است، وقتی این هدفمندی و اصلاح یارانه را داشته باشیم یارانه در اختیار مردم است و قیمت اجناس و کالاهای اساسی واقعیت‌سازی می‌شود و جذابیتی برای قاچاق کالا دیگر وجود نخواهد داشت.

باباخانی در توضیح طرح هوشمندسازی یارانه نان، گفت: این طرح در دست اجرا است اگر اجرا شود کوچکترین افزایش قیمتی در نرخ نان اعمال نمی‌شود.

وی در پایان، ذخایر کالاهای اساسی در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: همراهی مسؤولان، مردم، اصناف، کسبه‌ها برای اجرای طرح شجاعانه دولت ضرورت دارد.

انتهای پیام/پ

نظر شما