شناسهٔ خبر: 53890540 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۶ اردیبهشت ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

استان ها - ایرنا - در روزهای اخیر با وجود کمرنگ شدن کرونا، کاهش فوتی ها و مبتلایان این ویروس همچنان درسراسر کشور در کمین بوده و عادی انگاری می‌تواند به شکل‌گیری موج بعدی منجر شود از همین رو توصیه می‌شود برای حفظ شرایط مطلوب افراد شیوه نامه بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

صاحب‌خبر -

کرونا در تقریبا اکثر نقاط کشور کم رمق شده اما خطر آنرا نباید همچنان دست کم گرفت و  با این حال توصیه ما به شهروندان این است که همچنان در اماکن شلوغ و پرترد از ماسک استفاده کنند و در صورت امکان فاصله اجتماعی را رعایت کنند و حتما دوزهای تکمیلی واکسن کرونا را تزریق کنند.

پوشش واکسیناسیون به طور یقین تاثیر بسزایی در روند کنترل این ویروس داشت همانگونه که در دو موج شدید(در موج پنجم با دلتا و موج ششم با امیکرون) این تاثیر جدی را شاهد بودیم.

اگرچه که شاخص ها همگی نشان از روند نزولی کرونا دارد، اما این به معنای پایان این بیماری نیست، زیرا که ما هنوز نگران ورود سوش های جدید بیماری از کشورهای شرق آسیا هستیم و از همین رو باید انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی بسیار جدی گرفته شود.

مسئولان بهداشتی می گویند پوشش واکسیناسیون در کشور مطلوب است و  آمارها نشان می دهد که ٨٠ تا ٨۵ درصد از کسانی که مرگ و بستری ناشی از ویروس کرونا داشتند جز افرادی بودند که واکسن نزده بودند.

تازه ترین آمار از شرایط کرونایی کشور/ فوت ۱۲ نفر دیگر از هوطنان 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با جان باختن ۱۲ هموطن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته شمار جان‌باختگان ویروس کرونا در کشور به ۱۴۱ هزار و ۱۵۷ نفر رسید.

از دیروز پنج شنبه تا امروز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،  ۳۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۷۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۴۳۱ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۶ میلیون ۹۹۹ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۹۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۵۱ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۱۳۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد.  

تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۶۴ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۵۸۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۶۸۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۵۷ هزار و ۸۲۵ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۲۰ هزار و ۵۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

۱۶ اردیبهشت ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

آخرین اخبار از وضعیت کرونایی استان ها

آذربایجان غربی 

طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، ابتلای قطعی ۶ نفر به کرونا ثبت شده که جزو کمترین ارقام از رمان ابتدای شیوع کرونا تاکنون است.این آمار نشان می‌دهد که روند ابتلا به کرونا، فروکش کرده ولی باید همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار باشد تا شاهد افزایش آمار نباشیم.

با اضافه شدن آمار بستری ۲۴ ساعت گذشته، کل بستری شدگان کرونا به ۱۵۴ نفر رسید که از این تعداد، ۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بوده و ۱۳ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند. در ۲۴ ساعت گذشته نیز فوتی ناشی از کرونا در استان به صفر رسید که با تحقق این امر، کل فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ همچنان در رقم هفت هزار و ۵۷۲ نفر ماند.

تاکنون کمتر از ۳۵۸ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲.۱ درصد از آنان جان خود را از دست داده اند.

 هرمزگان 

در حال حاضر ۲۱۸ نفر در هرمزگان مبتلا به کرونا هستند که از این شمار ۴۲ نفر در بیمارستان بستری بوده که ۹ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند.

در شبانه روز گذشته برای یازدهمین روز در اردیبهشت ماه مورد فوتی جدید ناشی از کرونا ثبت نشد و آمار فوتی ها در همان رقم ۲ هزار و ۶۱۶ نفر باقی مانده است.

از ابتدای واکسیناسیون کرونا در استان تاکنون ۳ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۶۰۰ دز واکسن در هرمزگان تزریق شده است.

هرمزگان جزو استان های پیشتاز در واکسیناسیون کرونا است، افزود: از مجموع واکسیناسیون انجام شده ، ۶۴۵ هزار و ۶۳۱ دز مربوط به مرحله سوم است و هم اکنون نیز آمادگی برای تزریق دز چهارم برای گروه های هدف وجود دارد.

  زنجان 

در زمان حاضر ۳۴ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که ۲ بیمار بستری مثبت روز گذشته را تشکیل می دهد.

روز گذشته مورد فوتی کرونایی در این استان ثبت نشده است بر این اساس در مجموع شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در عدد یک‌هزارو ۹۱۳ نفر ثابت باقی مانده است.

 از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت کرونای سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به ۱۵۸ هزارو ۷۱۹ نفر رسیده است که یک مورد آن مربوط به روز گذشته است.

آمار تجمیعی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به ۳۹ هزارو ۳۵۸ نفر رسیده است.

  کرمانشاه 

 تعداد مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی استان هم‌اکنون ۵۹ نفر است که ۲۹ نفر از بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند که حال ۶ نفر از آن‌ها وخیم است. ۱۴ نفر شامل ۱۱ بیمار مثبت بستری و سه بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۰ نفر بیشتر است.

در شبانه‌روز گذشته فوتی براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان نداشتیم و مجموع جان‌باختگان کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون سه هزار و ۱۳۶ نفر است.

در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ بیمار در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۲۲ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

لرستان 

در حال حاضر ۸۰ بیمار کرونایی در لرستان بستری هستند و در شبانه روز گذشته یک نفر به علت کرونا فوت کرده است.۲۲ مبتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۲۱۸ هزار و ۶۳ نفر رسید.
اکنون ۸۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، چگنی، خرم آباد، دلفان، سلسله، کوهدشت و رومشکان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
همچنین شهرستان دورود در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته است.

قزوین 

در شبانه روز گذشته هیچ بیمار مبتلا به کرونا در قزوین فوت نکرده است و مجموع بیماران شناسایی شده مبتلا به این ویروس نیز تنها ۲ نفر بوده است.

۶۹ تعداد بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان های قزوین بستری هستند و طی شبانه روز گذشته ۳۲ تن از بیماران از بیمارستان ها مرخص شدند. در حال حاضر پنج تن از بیماران بستری در بیمارستان بدحال هستند و با کمک دستگاه ونتیلاتور تنفس می کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان قزوین شناسایی و ۲۰ نفر نیز در این مدت بستری شدند.

کرونا از ابتدای شیوع تاکنون جان ۲ هزار و ۸۸۴ نفر را در استان قزوین گرفته و بیش از ۵۰ هزار نفر را در تخت های بیمارستانی بستری کرده است.

 تاکنون بیش از ۹۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان واکسن اول و بیش از ۸۹ درصد نیز واکسن دوم کرونا را در استان قزوین تزریق کرده اند اما تزریق واکسن سوم کم تر مورد توجه بوده و کمتر از پنج درصد بوده است. 

۱۶ اردیبهشت ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

چهارمحال و بختیاری

با شناسایی سه بیمار مبتلا به کرونا در استان در شبانه‌روز گذشته ، شمار مبتلایان به این ویروس در استان به ۹۸ هزار و ۲۹۳ نفر رسید. از بیماران جدید ۲ نفر بستری شد و یک بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

در مجموع ۳۰ بیمار در بخش‌های کرونایی مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد آزمایش ۱۸ بیمار قطعی مثبت اعلام شده و حال عمومی پنج بیمار وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در شبانه‌روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان یک هزار و ۸۴۸ نفر است.

ایلام 

کرونا چهار ایلامی دیگر را شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری کرد و هم اکنون بستری های استان ۱۳ نفر است. ۹ ابتلای جدید کرونا ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شد و مجموع مبتلایان هم اکنون به ۷۹ هزار و ۵۱۴ نفر افزایش یافته است.

طی شبانه روز گذشته مورد فوتی ثبت نشده و مجموع فوتی های استان یک هزار و ۲۵۰ نفر است. مجموع بهبودیافتگان کرونا در ایلام نیز ۷۸ هزار  و ۳۰ نفر است.

کردستان

 بعد از ۲ سال و ۲ ماه کردستان برای سومین روز متوالی بدون کرونا شد و موردی از ابتلا و مرگ بر اثر این بیماری ثبت نشد. در حال حاضر ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

آمار فوت شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون را ۲ هزار و ۱۸ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۸۹۰ نفر در سنندج، ۳۱۸ نفر در سقز، ۱۵۴ نفر در قروه، ۱۰۷ نفر در کامیاران، ۱۶۱ نفر در بانه، ۹۲ نفر در دیواندره، ۷۶ نفر در بیجار، ۱۹۱ نفر در مریوان، ۲۴ نفر در دهگلان و پنج نفر در سروآباد جان ‌باختند که همه موارد به صورت بهداشتی و با رعایت دستورالعمل های مرتبط دفن شده‌اند.

در حال حاضر شهرهای سنندج، کامیاران، دهگلان و سروآباد در وضعیت زرد و سایر شهرستان های استان نیز در وضعیت آبی کرونا هستند.

همدان 

با فوت یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۳۳۹ نفر رسید. همچنین با شناسایی ۲۹ بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۱۸۳ نفر رسید.

 تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک و قطعی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۱۴۶ مورد بوده است.

در این مدت ۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه «آی. سی. یو» مراکز درمانی استان بستری شدند، همچنین مجموع بیماران شناسایی شده تاکنون به ۱۴۴ هزار و ۶۲۴ نفر رسیده است.

تاکنون سه میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۸۷ دُز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) برای جامعه هدف در استان همدان تزریق شده است.

اردبیل 

با بستری ۶ بیمار جدید کرونایی در ۲۴ ساعت اخیر، تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این استان به ۲۳ نفر رسید.در حال حاضر هفت بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۱۸ بیمار هم در ۲۴ ساعت گذشته با بهبودی نسبی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

 صفر شدن دوباره شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل برای سی و دومین بار در سال جاری و مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در استان اردبیل در مدت ۲۶ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۸۰۱ نفر باقی ماند.

هم‌اکنون شهرستان‌ سرعین در وضعیت نارنجی ، شهرستان‌های اصلاندوز، بیله‌سوار، کوثر، نیر ، گرمی و نمین در وضعیت زرد و شهرستان‌های اردبیل ، خلخال ، پارس‌آباد و مشگین شهر در وضعیت آبی قرار دارد.

نظر شما