شناسهٔ خبر: 53744187 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

در آلمان، اتریش، هلند، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و کانادا تظاهرات ضدصهیونیستی برپا شد

محکومیت جهانی رژیم غاصب

روح الله فرقانی / مقامات صهیونیستی که روزبه‌روز در حال افول و پسرفت هستند، احساس می‌کنند که زمانه دیگر به نفع آن‌ها عمل نمی‌کند و شرایط بین‌المللی به نفع آن‌ها نیست و سراب سیاست‌های عربی و توافقات عادی‌سازی روابط جدید به نفع آن‌ها نبوده و به آن‌ها آرامش نمی‌بخشد و از نگرانی‌ای که دامنگیرشان شده، رهایشان نمی‌کند، بلکه وبالی بر گردن آن‌ها بوده و عامل تشکیل جبهه‌های جدید علیه آن‌ها شده است. تا آنجا که علاوه‌بر شکست در برابر مقاومت مردمی فلسطین، امروزه با محکومیت جهانی نیز روبه‌رو هستند، محکومیت و اعتراضاتی که هزاران تن از آزادیخواهان جهان در کشورهای آلمان، اتریش، هلند، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و کانادا علیه رژیم اسرائیل برپا کردند؛ موضوعی که دکتر«حسین اکبری»، رییس مرکز مطالعات مجمع جهانی بیداری اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: شاه‌بیت قصه این است که به سخن امام خمینی(ره) رسیده‌اند که مبارزه تنها راه‌حل است. مردم جهان امروز به حرف امام (ره) رسیده اند. مهم‌ترین متغیر مردم هستند که کشورهای غربی و اسلامی نیز به آن رسیده اند. تجاوز نظامیان صهیونیست و شهرک‌نشینان علیه مسجدالاقصی و فلسطینی‌ها در ماه مبارک رمضان شدت پیدا کرده و طی چند روز اخیر، مسجدالاقصی صحنه یورش نظامیان صهیونیست بوده است. این در حالی است که مقاومت فلسطین در خصوص هرگونه تشدید تنش در بیت‌المقدس به اشغالگران هشدار داده و همزمان یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی موجب واکنش‌های عربی و محکومیت‌های اسلامی فراوانی ازسوی کشورها و نهادهای منطقه‌ای شده است. گروه‌های مقاومت فلسطین نیز اعلام کرده که تل‌آویو با این حملات، مسوول وضعیت‌های آینده و واکنش‌های سخت فلسطینیان خواهد بود.

صاحب‌خبر -

 محکومیت جهانی رژیم غاصب
 خشونت‌ صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان موجی از اعتراضات مردم سراسر جهان را به همراه داشته تا با راهپیمایی و سردادن شعارهایی علیه اشغالگری رژیم‌صهیونیستی، خواهان توقف استبداد صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان شوند. هزاران نفر از مردم کشورهای اروپایی همچون آلمان، اتریش، هلند، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و کانادا در حمایت از مردم فلسطین خواستار پایان خشونت و تعرض صهیونیست‌ها به نمازگزاران در مسجدالاقصی شدند.
 تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غربی حاکی از آن است که صدها نفر در خیابان‌های «تورنتو» در حمایت از فلسطینیان تجمع کردند و علیه اشغالگری صهیونیست‌ها شعار سردادند و خواستار پایان تعرض نظامیان صهیونیست‌ به نمازگزاران در مسجدالاقصی شدند. تصاویری نیز در صفحات اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد، تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار پایان اشغالگری هستند. یکی از افرادی که در راهپیمایی تورنتو شرکت کرده بود، در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت که راهپیمایی «فلسطین آزاد» صدها نفر از ما را گرد هم آورده است و یک روز تلاش‌های ما به ثمر خواهد نشست.
تصاویر منتشرشده دیگری در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد که هزاران نفر در «برلین» آلمان خواستار توقف حملات نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی شدند. برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که در جریان راهپیمایی حامیان فلسطین در برلین، نیروهای امنیتی آلمان، چندین نفر را بازداشت کردند که البته تعداد دقیق آن نامشخص است.
یکی از راهپیمایی‌کنندگان در شبکه توییتر در خصوص افرادی که در راهپیمایی حامیان فلسطین در برلین شرکت کرده بودند، نوشت که بیش از یکهزار و ۵۰۰نفر در برلین علیه آپارتاید اسراییل و استعمار شهرک‌نشینان تظاهرات کردند.
وی ادامه داد که مردمی از سوریه، صحرای غربی، عراق، مصر، عربستان‌سعودی، لبنان، سودان،  الجزایر و آفریقای جنوبی با هم خواستار «فلسطین آزاد» و جهان آزاد برای ما هستند! ما ساکت نمی‌شویم!
در شهر «اینسبروک» اتریش نیز صدها نفر با برگزاری راهپیمایی اعتراضی به اقدامات نظامیان صهیونیست، با مردم فلسطین ابراز همبستگی کردند. صدها نفر نیز در شهر «منچستر» انگلیس با برگزاری راهپیمایی در حمایت از فلسطینیان به حملات نظامیان صهیونیست به نمازگزاران در مسجدالاقصی نه گفتند و خواستار توقف خشونت‌های رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطینیان شدند.

ادامه از صفحه 4
حمایت جهانی از فلسطین در ایتالیا، هلند و آلمان
 همچنین تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که صدها نفر در شهر «میلان» ایتالیا راهپیمایی برگزار کردند و خواستار فلسطین آزاد و پایان خشونت‌های صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان شدند. صدها نفر نیز با تجمع در خیابان‌های شهر «ماستریچ» هلند با مردم فلسطین ابراز همبستگی کردند و از رژیم‌صهیونیستی خواستند تا هرچه سریع‌تر به تجاوزات خود به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی پایان دهد.
در«آمستردام» نیز گروهی از حامیان فلسطین با سر دادن شعارهایی علیه خشونت صهیونیست‌ها، از مردم فلسطین حمایت کردند و خواستار «فلسطین آزاد» شدند. صدها نفر از معترضان حامی فلسطینیان نیز در لندن مقابل سفارت رژیم‌صهیونیستی در پایتخت انگلیس تجمع کردند و خواستار توقف تجاوزات نظامیان رژیم‌صهیونیستی به مسجدالاقصی شدند. راهپیمایی‌کنندگان با سازماندهی کمپین همبستگی با فلسطین، مجمع فلسطینی‌ها در بریتانیا، انجمن مسلمانان بریتانیا، کمپین خلع سلاح هسته‌ای و ائتلاف توقف جنگ از دولت بریتانیا خواستند با همان قدرتی که پس از آغاز جنگ اوکراین به روسیه واکنش نشان داد، به رژیم‌صهیونیستی نیز واکنش نشان دهد.
 
تظاهرات ضد صهیونیستی در آمریکا، انگلیس و کانادا
بسیاری از خاخام‌های یهود با حضور در راهپیمایی فلسطین آزاد در لندن، برائت خود از صهیونیسم را نشان دادند و یکی از خاخام‌های یهود با تاکید بر تفاوت میان یهودیت و صهیونیسم، پرچم رژیم‌صهیونیستی را به آتش کشید.
راهپیمایی در حمایت از فلسطینیان و علیه جنایات رژیم‌صهیونیستی در بیت‌المقدس محدود به این کشورها نمی‌شود و چند روز پیش نیز چند شهر آمریکا ازجمله شیکاگو در ایالت ایلینو، هیوستون در تگزاس و «تامپا» در فلوریدا، شاهد برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی و در حمایت از بیت‌المقدس و فلسطین بود.
روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیز ده‌ها نفر در شهر نیویورک آمریکا با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل سفارت رژیم اسراییل حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینیان در مسجد الاقصی را محکوم کردند. از سوی دیگر، در شهر «اتاوا» پایتخت کانادا نیز فعالان حقوق بشر و اتباع فلسطینی دست به تجمع ضدصهیونیستی زدند. تجمع مشابهی نیز در شهر آمستردام، پایتخت هلند برگزار شد.
 
اکبری: جهانیان به سخن امام خمینی(ره) رسیدند که مبارزه با رژیم اسراییل تنها راه‌حل است
 دکتر«حسین اکبری»، رییس مرکز مطالعات مجمع جهانی بیداری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به چرایی افزایش حملات تروریستی و بی‌ثباتی در افغانستان، عنوان کرد: رژیم‌صهیونیستی با یک مشکلی مواجه بوده و وضعیت موجود برایش سخت شده است. قبلا با آمریکا و کشورهای غربی در یک جریان بود اما اکنون به شکل منفعل درآمده است. قدرت و اتحاد مردمی در حمایت از فلسطین بیشتر شده و حمایت از رژیم جعلی اسراییل برای دولتمردان و کشورهای غربی دیگر معنا ندارد.
 
انسجام جهانی در حمایت از قدس
 وی با اشاره به اینکه وحدت مسلمانان می‌تواند به‌عنوان یک بازیگر مهم بین‌المللی نقش ایفا کند، تصریح کرد: وحدت مسلمانان می‌تواند به‌عنوان یک بازیگر مهم در جهان سخنی برای گفتن داشته باشد. به‌خصوص در عرصه‌داشتن امنیت و اقتصاد برتر. برای این پیشرفت‌ها و اتحاد و انسجام جهانی است که عزت را به مسلمانان جهان بازمی‌گرداند. چه در قدس یا در مکه وقتی مسلمانان عزت داشته باشند، همه ما به آن افتخار می‌کنیم. وقتی اتحاد مسلمانان را ببینند دیگر شاهد شکل‌گیری گروه تروریستی چون داعش یا رژیم غاصبی چون رژیم‌صهیونیستی نخواهیم بود. اکنون، کاهش نفوذ آمریکا در غرب آسیا بهترین فرصت برای اتحاد قطب کشورهای مسلمان است.
 
انتفاضه مردمی و سلاح اراده
رییس مرکز مطالعات مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به این‌که رژیم‌صهیونیستی بارها شکست در برابر مردم فلسطین را پذیرفته است، تاکید کرد: رژیم‌صهیونیستی اکنون منفعل شده و گنبد آهنین او فروریخته است، در جنگ‌های مختلف دیدیم که بارها آتش‌بس اعلام کرد و شکست را پذیرفت.  اعتراضات و انتفاضه‌های کنونی فلسطین الان به جایی رسیده است که مردم فلسطین وارد آن شده‌اند. بعد از سیف‌القدس شرایط عوض شد و منطقه 48 عرب‌های اسراییل وارد مبارزه شدند و غزه هم وارد معرکه شد. جبهه‌های فلسطینی متحد شده و پس از پیوستن قدس شرقی، فلسطینیان سرسخت النقب و مناطق عربی‌نشین سرزمین‌های اشغالی 1948 به آن‌ها پیوسته‌اند‌؛ کسانی که شناسنامه اسراییلی داشته و زبان عبری را هم خوب بلد هستند و این ویژگی به آن‌ها امکان رسیدن آسان به تمام شهرهای اسراییلی و حمله به اهداف دقیق و حساس را داده است.
وی ادامه داد: آوارگان فلسطینی مسلح به عقیده و اراده و توانمندی‌های علمی و مادی و علاقه‌مندتر به مشارکت در میادین جنگ چندبعدی هستند. جبهه داخلی اسراییل ضعیف و از هم گسسته شده و عمق خطر و بحران را درک کرده و از نبود امنیت و بی‌ثباتی وحشت دارد، بخش بزرگی از جامعه صهیونیستی از رفتارها و نفوذ شهرک‌نشینان صهیونیست و اقدامات تحریک‌آمیز آن‌ها گلایه دارند و آن را عامل مستقیم وخامت اوضاع امنیتی و بروز واکنش‌های قدرتمند مردم فلسطین می‌دانند.
 
نگرانی رژیم اسراییل از عقب‌نشینی آمریکا
وی افزود: نگرانی‌های رژیم اسراییل تنها محدود به امنیت و آینده آن نیست، بلکه در سایه جنگ اوکراین و روسیه و پیش از آن گسترش یافته است، اسراییلی‌ها احساس ناامنی و ترس زیادی از عقب‌نشینی‌های آمریکا از مناطق مختلف در عراق و سوریه هر چند محدود و ظاهری و عقب‌نشینی ناگهانی از افغانستان و ناتوانی آن در حمایت از حریم هوایی عربستان و امارات دارند و تلاش‌های جدی روسیه برای تغییر نظام جهانی سبب افزایش نگرانی آن‌ها شده است. مقاومت که روز‌به‌روز در حال قوی‌تر شدن و ریشه دواندن در جامعه فلسطینی است، سبب افزایش نگرانی صهیونیست‌ها شده و آن‌ها این حقیقت را کاملا درک می‌کنند، فلسطینیان با تکیه بر مقاومت خود به دنبال بهره‌گیری از فرصت‌ها و شرایط و تحقق پیروزی نهایی هستند که نه دشوار است و نه غیرممکن و به یاری خداوند به شرط ثبات قدم و ایستادگی و ادامه مقاومت محقق خواهد شد.
 
از بین رفتن توازن نظامی رژیم اسراییل
 این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: رژیم اسراییل الان فکر می‌کند امکان برخورد ندارد خیلی از تجهیزات نظامی آن‌ها که در جنگ موثر بود، الان توانش را از دست داده است چراکه جنگ چریکی و مردمی شده است. عمده توان قدرت سخت رژیم از دست رفته وقتی سه تیپ نظامی در فلسطین اشغالی وارد مواجهه با مردم می‌شود یعنی انفعال و شکست. اکنون انسجام مردم بیشتر شده و همصدایی غزه و کرانه و 48 موجب شده که خودگردان را خنثی کرده و سیاست پنهان 70ساله‌ای را که شاهد بودیم، علنی شود. رژیم صهیونیستی حتی موضوع عادی‌سازی را به‌عنوان برگه‌های آخر خود رو کرد و در این مسیر هم شکست خورد. اکنون شرایط تغییر کرده و مردم به سمتی می‌روند که رژیم را از پای در آورند . رژیم اسراییل می‌داند که ابزار پیشرفته برتری را که به نفعش توازن تغییر کند، ندارد. شاه‌بیت قصه به سخن امام خمینی(ره) رسیده است که مبارزه تنها راه‌حل است. مردم جهان امروز به حرف امام(ره) رسیدند. مهم‌ترین متغیر مردم هستند که کشورهای غربی و اسلامی نیز به آن رسیدند.
 
استقبال مردمی در جهان از روز قدس
روز قدس مهم است و سال گذشته 90کشور دنیا این روز را برگزار کردند. مردم فلسطین شرایط‌شان متفاوت است و گذشت زمان این را مشخص کرده که اگر به سمت انتفاضه بروند این انتفاضه با قبل متفاوت خواهد بود. رژیم صهیونیستی تجربه کرده است که در جنگ موشکی توان رویارویی ندارد و گنبد آهنین آن‌ها در مقابل موشک‌های دست‌ساز توان ندارد. همانطور که یمن تکنولوژی غرب را با پهپادها و موشک‌های خود خنثی کرده، در فلسطین هم این‌گونه است. اگر جنگی شروع شود، اسراییل آتش‌بس خواهد داد.
رییس مرکز مطالعات مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: نگرانی رژیم اسراییل این است که با حرکت مردمی که در اراضی اشغالی و جهان روبه‌رو شده است، نمی داند چه کند؟ مردم فلسطین و آزادگان جهان به حرف امام راحل رسیدند. اسماعیل هنیه دیروز در توییتش عنوان کرد: اگر شما دیدید ظالم به ظلمش ادامه می‌دهد مطمئنا سقوطش حتمی است و اگر یک مستضعف به مقاومتش ادامه می‌دهد، او هم پیروزی‌اش قطعی است. این موضوعی است که امام علی (ع) هم در سخنان‌شان اشاره داشتند و امروزه در بیان رهبران مقاومت فلسطین شاهد هستیم.
 
شهادت یک جوان فلسطینی در اریحا
منابع فلسطینی دیروز سه‌شنبه از یورش نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری خبر دادند. در جریان این یورش‌ها 20جوان فلسطینی بازداشت شدند. منابع فلسطینی اعلام کردند که سه جوان فلسطینی بامداد سه‌شنبه در اردوگاه عقبه جبر در جنوب شهر اریحا به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر اسراییلی زخمی شدند که درنهایت یکی از آن‌ها در اثر وخامت حالش به شهادت رسید. این جوان فلسطینی از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بود و در بخش مراقبت‌های ویژه مجتمع پزشکی فلسطین در رام‌الله بستری بود.

نظر شما