شناسهٔ خبر: 53728515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

قهر سردار

قدیمی‌ها بیخود نگفته‌اند که دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند. شاهدش هم همین اختلافات در تیم اقتصادی دولت که به یک سال نکشیده، علنی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: از همان وقتی که سیدابراهیم رییسی فرماندهی اقتصادی دولت را به محمد مخبر داد، آن هم در حالی که محسن رضایی را معاون اقتصادی کرد و در نظر نگرفت که او سال‌ها با داعیه داشتن برنامه اقتصادی نامزد ریاست‌جمهور شده و خود را در آن جایگاه می‌بیند؛ می‌شد چنین روزی را پیش‌بینی کرد. بگذریم از اینکه به‌هم‌ریختگی تیم اقتصادی دولت با به کارگیری خاندوزی که گویا سهمیه قالیباف در دولت بوده است، به مراتب بیشتر شد.

در همه این مدت ناظران بیرونی  و کارشناسان اقتصادی بارها تاکید کرده‌اند که تیم اقتصادی دولت علاوه بر آشفتگی دچار اختلاف نیز است اما دولتی‌ها زیربار نرفته و تکذیب کردند، کمااینکه هنوز هم از مرحله انکار عبور نکرده‌اند.

اصرار آقایان بر اینکه اختلافات را تفاوت نظرهای موردی جلوه دهند فایده نداشت و دیدیم که در اقدامی عجیب معاون اقتصادی رییسی و معاون اجرایی وی که هر دو به دلیل مسوولیت‌هایشان ارتباط مستقیم با حوزه اقتصاد و مسائل مالی اداره دولت و کشور دارند با ابلاغ محمد مخبر از کمیسیون اقتصادی دولت حذف شدند! طبیعی است که با این تحول موضع مخبر در تصمیمات اقتصادی دولت بیش از پیش تقویت خواهد شد.

در این راستا و سه ماه و نیم پس از آنکه محسن رضایی خبر افزایش یارانه نقدی را اعلام و سپس سخنگوی دولت آن را تکذیب کرد، محمد مخبر مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رییس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت را ابلاغ کرده است. کار اما به همین‌جا ختم نشده چون محسن رضایی علاوه بر ترک کمیسیون اقتصادی در جلسه دیروز ستاد اقتصادی دولت هم حاضر نشد و گمانه «قهر» را تقویت کرد؛ گمانه‌ای که اگر جدی باشد حتما سبب از هم پاشیدن تیم اقتصادی دولت خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردیم، خواهد بود.

سرنوشت آقای معاون

با ابلاغ مصوبه حذف رضایی و مرتضوی از دولت، این سوال مطرح شد که آیا محسن رضایی از این پس در دولت می‌ماند یا نه. به هر حال دادن این نقش تشریفاتی و حاشیه‌ای برای او که خود را در قد و قواره ریاست‌جمهوری می‌داند، بیشتر شبیه اهانت است. عدم حضور او در جلسه ستاد اقتصادی هم نشان داد که پیام را به خوبی دریافت کرده و پاسخ هم داده است! حال که محمد مخبر توانسته برتری خود را اثبات کند و محسن رضایی را کنار بزند، باید دید که سرنوشت سیاسی آقا محسن چه می‌شود؟ در پاسخ به این سوال و در فضای رسانه‌ای سه سناریو پیش‌بینی شده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند که این مصوبه دولت زمینه حذف گام به گام محسن رضایی از دولت را فراهم خواهد کرد. برخی هم  معتقدند که  بعید نیست محسن رضایی خودش پیش‌قدم شده، عطای معاونت را به لقای آن ببخشد و با یک استعفا راه خود از دولت رییسی را جدا کند. گروه سوم اما معتقدند که محسن رضایی در نهایت به همین نقش تشریفاتی و حاشیه‌ای در دولت تن می‌دهد و ماندن در پاستور را برهمه چیز ترجیح می‌دهد!

دست برتر مخبر

حذف محسن رضایی از تیم اقتصادی دولت شاید برای او خیلی هم بد نباشد زیرا او همیشه ادعا کرده برای حل مشکلات اقتصادی برنامه دارد و حتی در انتخابات اخیر هم گفته بود می‌تواند ارزش پول ملی را به بالاترین سطح منطقه برساند! حالا که حدود 9 ماه از عمر دولت گذشته و هیچ پیشرفت ملموسی در عرصه اقتصاد و معیشت مردم مشاهده نمی‌شود، احتمالا  ترک دولت به او این فرصت را خواهد داد تا حساب خود را از دولت رییسی جدا کند و در انتخابات بعدی هم با همان حرف‌های همیشگی نامزد شو‌د و بگوید که برنامه اقتصادی داشته یا در آشفته‌بازار اقتصاد کشور، نقشی نداشته است.

در این صورت حتما نتیجه هر تصمیمی و تبعات وضعیت موجود در کارنامه محمد مخبر که حالا دست برتر را در تیم اقتصادی دولت دارد، نوشته خواهد شد. به هرحال آقایان در دولت تا حالا ادعا داشتند با تضارب آرا می‌توانند نظرات کارشناسانه‌تری ارائه دهند و با رفتن رضایی و احتمالا همسو شدن دیگر مدعیان تیم اقتصادی یعنی خاندوزی و میرکاظمی با مخبر‌، دیگر بهانه‌ای برای آقای معاون اول نمی‌ماند و او به عنوان تنها پاسخگوی اوضاع اقتصادی کشور به حساب خواهد آمد.

به عبارت ساده‌تر اینکه چندصدایی در تیم اقتصادی دولت شاید برای ملت و مملکت نتیجه خوبی نداشت و سبب اختلاف نظرها و تصمیمات متناقض می‌شد، اما برای آقایان مسوول این سود را داشت که فرصتی برای گردن‌ هم‌اندازی مسوولیت مهیا کند؛ فرصتی که خوشبختانه دیگر از دست رفته است. در این شرایط انتظار می‌رود آقای مخبر که موقعیتی تقویت‌شده‌تر از قبل دارد با استفاده از تیمی کارشناسی و مجرب تصمیمات بهتری در حوزه اقتصاد بگیرد و غیر از بازدیدهای میدانی و این قبیل کارها، فکر جدی برای ساماندهی بازار و معیشت مردم کند.

نظر شما