شناسهٔ خبر: 53722595 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

طالع‌خرسند: دادسرای فرهنگ و رسانه پناه‌گاهی برای دفاع از حقوق هنرمندان و فرهیختگان است

مدیر انتشارات خرسندی گفت: : دادسرای فرهنگ و رسانه به عنوان پناه‌گاهی برای دفاع از حقوق هنرمندان و فرهیختگان محسوب می‌شود و اتحادیه ناشران نیز رویکرد‌ها و رویه این دادسرا را به دقت دنبال می‌کند. این مهم در صیانت از حوزه کپی رایت بیش از هر حوزه دیگری مد نظر قرار دارد.

صاحب‌خبر -

هادی طالع خرسند در گفت‌وگو با میزان پیرامون اهمیت تولید کتاب‌های حقوقی گفت: کتاب‌های حقوقی در سه دسته عمده منتشر می‌شوند: دسته اول کتاب‌هایی هستند که صرفاً برای مخاطب عام تهیه شده و عموم اقشار جامعه از افراد عادی و کسبه گرفته تا پزشکان، مهندسان، وکلا و قضات از آن استفاده می‌کنند. دسته دوم کتاب‌های دانشگاهی هستند که مخاطبان آن دانشجویان و دانشگاهیان می‌باشند و دسته سوم کتاب‌های کمک آموزشی هستند که داوطلبان شرکت در آزمون‌های تحصیلات تکمیلی و آزمون‌های وکالت از این دسته از کتاب‌ها استفاده می‌کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق نویسندگان کتاب‌های کاربردی در حوزه حقوق و قضا، قضات و وکلای با تجربه‌ای هستند که بسیاری از تجربیات خود را در قالب کتاب به مخاطب انتقال می‌دهند از این رو زمینه افزایش اطلاعات و دانش حقوقی مخاطب را فراهم خواهند کرد و به تبع آن رشد فرهنگ حقوقی جامعه را افزایش می‌دهند و با مطالعه چنین کتاب‌هایی جامعه می‌تواند دانش ارزنده‌ای را کسب کند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

طالع خرسند با اشاره به کاربرد کتاب‌های حقوقی ابراز کرد: برخی از کتاب‌ها با دادن اطلاعاتی درباره مضمون و نحوه تنظیم قرارداد‌ها و یا پیرامون معاملات املاک که از دغدغه‌های زندگی روز‌مره افراد جامعه است اطلاعات خوبی را به مخاطب ارائه می‌کند که نتیجه آن جلوگیری از بسیاری از کلاهبرداری‌ها و اختلافات خواهد بود و به تبع آن از یک سو منتج به کاهش شکایات و هزینه‌های حقوقی و دادرسی برای عموم مردم خواهد شد و از سوی دیگر مراجع قضایی و دادگاه‌ها نیز با مراجعات کمتری روبه‌رو خواهند بود، لذا مطالعه کتاب‌های حقوقی می‌تواند علاوه بر کسب اطلاعات ارزنده زمینه را برای صرفه جویی اقتصادی در جامعه فراهم کند.

وی پیرامون چاپ کتاب‌هایی که بتواند مسائل حقوقی خانواده را مطرح و بیان کند ابراز کرد: کتاب‌های حقوقی ارزشمندی در این زمینه منتشر شده است کتاب‌هایی که افراد را در خصوص شرایط ضمن عقد و یا شرایط ازدواج و تبعات تعهداتی که بر عهده می‌گیرند آگاه می‌سازد و کاربرد‌های فراوانی برای مخاطبان خود در همه سطوح جامعه دارد.

مدیر انتشارات خرسندی ایجاد قفسه‌های مطالعه در ایستگاه‌های مترو و وسایل حمل و نقل عمومی را یک رویکرد ارزنده دانست و ابراز کرد: افزایش سرانه مطالعه برای جامعه امروز که با دغدغه‌های فراوانی روبه‌رو هستند ارزشمند است. افراد می‌توانند از کمترین زمان بهترین بهره‌برداری را داشته باشند تا به میزان سطح دانش آنان افزود شود. متأسفانه این طرح تنها برای مدت زمان کوتاهی اجرایی شد و به علت کمبود بودجه اجرای آن متوقف گردید در حالی که ادامه آن می‌توانست به افزایش سرانه مطالعه به طور قابل توجهی کمک نماید.

***افزایش پانزده درصدی قیمت کاغذ

طالع خرسند در مورد تأثیر قیمت کاغذ بر میزان تولید کتاب بیان کرد: افزایش قیمت کاغذ زمینه‌ساز بالا رفتن و افزایش قیمت کتاب گردیده است. نکته قابل تأمل این است که قیمت کاغذ بعد از اسفند ۱۴۰۰ حدود پانزده درصد افزایش داشته به طوری که تا قبل از سال ۱۴۰۱ قیمت هر بند کاغذ تحریر ۶۶۰ هزار تومان بود، اما پس از ورود به سال جدید قیمت هر بند کاغذ تحریر به ۸۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی کمبود برخی کتاب‌های حقوقی را معضلی برای مخاطبان دانست و ابراز کرد: برخی از کتاب‌های حقوقی نایاب هستند و نیاز به تجدید چاپ و انتشار آن‌ها احساس می‌گردد، ولی به دلیل افزایش قیمت کاغذ امکان تولید این کتاب‌ها برای ناشران وجود ندارد. مقوله دیگری که این روز‌ها نُقل محافل ناشران شده است پیش‌بینی افزایش مجدد قیمت کاغذ در ماه‌های آینده است که حتی تا حدود یک میلیون تومان برای هر بند نیز تخمین زده می‌شود.

*** ناشران حمایت از بازار را از دولت نمی‌خواهند

مدیر انتشارات خرسندی تأکید کرد: ناشران حمایت از بازار را از دولت نمی‌خواهند بلکه خواستار رفع موانع و اشکال تراشی‌ها خصوصاً در مقوله سازوکار بروکراسی اداری هستند همچنین در حوزه مالیات که بر اساس مُرّ قانون ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند حمایت کند و آن را اجرایی نماید. این قانون بر اساس بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم در قانون جانمایی شده است و نص صریح قانون است، اما همچنان مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

طالع خرسند در مورد بودجه فرهنگی ابراز کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته برای حوزه فرهنگ و هنر جایگاه خاصی قائل نبودند و هر گونه فشار بر دولت‌ها سبب می‌شد تا از بودجه حوزه هنر و فرهنگ کم بگذارند. این در حالی است که حوزه فرهنگ و هنر توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند و به نوعی شکل دهنده آینده کشور می‌باشد. باید توجه کنیم که فرهنگ یک حوزه دیر بازده است و تأثیر آن نیز عمیق بوده و انعکاس آن در نسل‌های آینده و حتی رویداد‌های آینده جلوه گر خواهد بود.

مدیر انتشارات خرسندی به مشکل قانونی کپی رایت اشاره و اظهار کرد: این روزها شاهد هستیم بسیاری از اهالی هنر و مؤلفان و ناشران ترجیح می‌دهند از شکایت خود بگذرند، زیرا علاوه بر هزینه‌های بسیار، زمان فراوانی نیز صرف رسیدگی به کار آنها خواهد شد و در نهایت نیز به هدف خود و نتیجه مطلوب نخواهند رسید.

***دادسرای فرهنگ و رسانه پناه‌گاهی امن

طالع خرسند پیرامون دادسرای فرهنگ و رسانه خاطر نشان کرد: دادسرای فرهنگ و رسانه به عنوان پناه‌گاهی برای دفاع از حقوق هنرمندان و فرهیختگان محسوب می‌شود و اتحادیه ناشران نیز رویکرد‌ها و رویه این دادسرا را به دقت دنبال می‌نمایند. این مهم در صیانت از حوزه کپی رایت بیش از هر حوزه دیگری مد نظر قرار دارد و مورد تأکید است و امیدواریم که در آینده نتایج خوبی را در این خصوص به دست آوریم. باید توجه داشته باشیم که دستگاه قضا می‌تواند با ایجاد تدابیری روند فعالیت و مراجعات مردم را هدایت و راهبری کند به نحوی که سرقت ادبی و مقوله مالکیت فکری به طور کامل مرتفع شود و افراد خطا کار بدانند چنانچه اقدام به نقض مالکیت فکری از آثار دیگران کنند قطعاً با قوه قضایه رودررو خواهند شد و مجالی برای رهایی و فرار از قانون برای آنان نخواهد بود در عین حال فرهنگ سازی و آگاهی از حقوق قانونی سبب خواهد شد تا میزان جرم کاهش یابد بدین ترتیب زندان‌ها نیز از مجرمان خالی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما