شناسهٔ خبر: 53677221 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

۹ راهکار گیاهی برای درمان ریزش مو

سلامت نیوز

هرچند داشتن موی سالم و پرحجم یکی از ملاک‌های زیبایی صورت محسوب میشه، اما ریزش مو مشکلیه که بسیاری از افراد از آن رنج میبرند. ریزش مو ممکنه عوامل متعددی داشته باشه و معمولا از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی بنظر میرسه.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند داشتن موی سالم و پرحجم یکی از ملاک‌های زیبایی صورت محسوب میشه، اما ریزش مو مشکلیه که بسیاری از افراد از آن رنج میبرند. ریزش مو ممکنه عوامل متعددی داشته باشه و معمولا از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی بنظر میرسه. اما زمانی که متوجه ریزش موی بیش از حد نرمال میشیم نگرانی برای ابتلا به طاسی و کچلی بیشتر میشه. راه‌های مختلفی برای کنترل و درمان ریزش مو وجود داره که در این مطلب در رابطه با درمان‌های گیاهی ریزش مو صحبت میکنیم.

۱. ماساژ پوست سر با روغن‌های گیاهی مناسب
اولین قدم در درمان ریزش مو ماساژ پوست سر با روغن موی مناسب است. ماساژ مو و پوست سر موجب افزایش جریان خون به ریشه و فولیکول‌های مو می‌شود در نتیجه ریشه‌ی مو را قوی‌تر میکند. ماساژ پوست سر یک تا دوبار در هفته با روغن‌های طبیعی و گیاهی مثل روغن نارگیل، بادام، زیتون و رزماری در کاهش ریزش مو مؤثر است. همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه چند قطره از روغن رزماری را به روغن موی خود اضافه کنید.

۲. درمان ریزش مو با آمله یا گوس بری هندی
آمله یا گوس بری هندی نوعی میوه استوایی و انگور شکل است که برای رشد طبیعی و سریع مو استفاده می‌شود. این میوه سرشار از ویتامین C است که کمبود آن ریزش مو را بدنبال دارد. خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری آمله به حفظ پوست سر و رشد مو کمک میکند. یک قاشق سوپخوری آمله را به همین مقدار آب لیموی تازه مخلوط کنید و پوست سر را با آن ماساژ دهید و با کلاه مخصوص بپوشانید. این کار را شب انجام داده و صبح با شامپوی مناسب آن را شست و شو دهید. استفاده از روغن آمله هم توصیه میشود.

۳. اثر دانه‌های شنبلیله در درمان ریزش مو
شنبلیه بخصوص دانه‌ی آن از گیاهان مؤثر در درمان ریزش مو است. دانه‌های شنبلیله حاوی هورمون‌هایی است که باعث افزایش رشد مو و کمک به بازسازی فولیکول‌های مو میشوند. آن‌ها همچنین حاوی پروتئین و اسیدنیکوتینیک هستند که رشد مو را تحریک میکنند. یک لیوان دانه شنبلیله را در شب خیس کنید و صبح دانه‌ها را خرد کرده تا به یک خمیر تبدیل شوند. سپس آن‌ها را روی مو‌ها و پوست قرار داده و با کلاه بپوشانید. بعد از حدود ۴۰ دقیقه موهایتان را آبکشی کنید. این کار را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید.

۴. آب پیاز
آب پیاز بدلیل داشتن گوگرد فراوان از ریزش مو جلوگیری میکند. خواص ضدباکتریایی آب پیاز باعث کشتن میکروبها، انگل و درمان عفونت‌های پوستی که یکی از علل ریزش مو است، خواهد شد. برای استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو کافیست تا آب یک پیاز را مستقیما روی پوست بمالید و پس از ۳۰ دقیقه آن را شست و شو دهید. روش دیگر مخلوط کردن سه قاشق غذاخوری آب پیاز و دو قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق روغن زیتون است. این سه ماده را با هم مخلوط کرده و به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست سر قرار دهید و سپس آن را بشویید. هر یک از این روش‌ها را حداکثر سه بار در هفته تکرار کنید.

۵. مصرف آلوئه ورا
آلوئه ورا حاوی آنزیم‌هایی است که بطور مستقیم باعث رشد مو‌های سالم می‌شود. استفاده منظم از آب یا ژل طبیعی آلوئه ورا خارش پوست سر، شوره و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد و رشد مو را افزایش خواهد داد. برای استفاده از آلوئه ورا مقدرای ژل یا آب آن را روی پوست سر بمالید و پس از چند ساعت سر را با آب گرم آبکشی کنید. این روند را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید. همچنین مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا با معده خالی منجر به رشد بهتر مو خواهد شد.

۶. تقویت پوست سر با ریشه شیرین بیان
ریشه شیرن بیان یکی از گیاهانی است که مانع از ریزش مو و آسیب به مو می‌شود. مصرف این گیاه منافذ پوست سر را باز میکند، پوست را تمیز کرده و از ایجاد پوسته، شوره سر و ریزش مو و طاسی جلوگیری می‌کند. یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را با یک فنجان شیر و یک چهارم قاشق چایخوری زعفران مخلوط کنید. مخلوط بدست آمده را در شب قبل از خواب روی سر بمالید و صبح مو هارا آبکشی کنید. این کار را یک تا دوبار در هفته تکرار کنید. همچنین مصرف روزانه دمنوش شیرین بیان سه بار در روز در درمان ریزش مو مؤثر است.

۷. چغندرقند (لبو)
آب چغندر حاوی کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین‌های B و C است. همه‌ی این مواد مغذی برای رشد مو‌های سالم ضروری هستند. علاوه بر آنکه نوشیدن آب چغندر قند یا لبو برای رشد مو مفید است بلکه جوشاندن چندبرگ چغندر و مخلوط کردن آب آن با مقداری حنا نوعی خمیر ایجاد میکند. آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بشویید.

۸. دانه کتان
دانه روغنی کتان منبع غنی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که مانع ریزش مو و منجر به رشد بیشتر مو خواهد شد. برای کنترل ریزش مو یک قاشق غذاخوری دانه کتان را در یک لیوان آب خیسانده و هر صبح مصرف کنید. همچنین اضافه کردن دانه کتان به سالاد، سوپ و شیرینیجات مؤثر است. استفاده از روغن دانه کتان بعنوان روغن ماساژ مو و پوست سر مانع از ریزش مو خواهد شد.

۹. شیرنارگیل
با اضافه کردن نارگیل رنده شده به مقداری آب و جوشاندن آن به مدت ۵ دقیقه شیر نارگیل طبیعی و خانگی درست کنید. پس از سرد شدن آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با شامپوی مناسب شست و شو دهید. همچنین اضافه کردن چند دانه فلفل سیاه و پودر زردچوبه به شیرنارگیل خاصیت آن را بیشتر خواهد کرد.

نظر شما