شناسهٔ خبر: 53621210 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

روایت روزنامه دولت از اظهارات 2 مقام اوکراینی؛ تشکر وزیر، ناسپاسی سفیر

ایران/ روزنامه دولتی ایران در مطلبی به اظهارات 2 تن از مقامات اوکراینی واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه ایران در یادداشتی نوشت:

جمهوری اسلامی ایران حتی در عالی‌ترین سطح از «جنگ، کشته شدن مردم و تخریب زیرساخت‌ها» در اوکراین مانند دیگر کشورهای جنگ‌زده انتقاد کرده و مخالفت خود با آن را بیان داشته است. با وجود این سفیر اوکراین در ایران در مواضعی عجیب به اتهام زنی به کشورمان روی آورده و حتی کار را به تهدید رسانده است.

سرگئی بوردیلیاک در مصاحبه‌ای گفته است: «جمهوری اسلامی ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است اما اگر مثلاً فرض کنیم سال آینده مشکلاتی در روابط با روسیه به‌وجود بیاید و اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید مواد غذایی‌تان را از اوکراین تأمین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟»

وی در ادامه به سفر خود به جزیره قشم اشاره کرد و گفته است: «من در جزیره قشم بودم و آنجا تانکرهای نفت را دیدم که منتظر مشتری‌اند فکر کردم چه می‌شد که چند تا از این تانکرها را از طریق لهستان و رومانی برای کمک به اوکراین می‌فرستادید.» وی حتی در موضعی که از سر بی‌اطلاعی است ادعا کرده است: «همه کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه کمک‌‌های بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند، اما از جمهوری اسلامی ایران حتی یک ریال نگرفتیم!»

واکنش به ادعای ضدایرانی

این سخنان بی‌پایه البته بدون پاسخ نماند. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این مواضع سفیر کی‌یف گفت: «مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تداوم آشکار قرار دارد، ما ضدیت با اصل جنگ را بارها و بارها گفتیم ضمن اینکه ریشه‌های این بحران باید به طور جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه به توافق‌های بین‌المللی و گفت‌و‌گو راه حل امروز اوکراین است. سفیر اوکراین بهتر است، توئیت وزیر خارجه اوکراین را بار دیگر بخواند تا متوجه مواضع دولت خود شود.»

بی‌اطلاعی آقای سفیر

این سخنان اشاره به توئیت چند روز قبل وزیر خارجه اوکراین دارد. «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین هفته گذشته در توئیتی گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود را اینگونه توصیف کرد: «با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم.

ایران در مقابل جنگ روسیه علیه اوکراین ایستاده و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان به‌دلیل رد ادعاهای مربوط به انتقال تسلیحات به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین تیم پزشکی اعزامی به اوکراین سپاسگزاریم.»

تقدیر از مواضع ایران و حتی اعلام خبر تیم پزشکی اعزام شده به این کشور از سوی وزیر خارجه اوکراین در حالی است که سفیر کی‌یف در تهران با ادبیاتی زننده منکر هر گونه کمک از سوی تهران شده است.

ایران در شرایطی مواضع مستقلانه و اصولی خود در خصوص بحران اوکراین را پیگیری کرده است که همزمان با تحریم و فشار حداکثری امریکا و کشورهای اروپایی دوست اوکراین، مقابله می‌کند. مواضع تقدیر شده ایران در شرایطی است که پروپاگاندای رسانه‌ای غرب به شدت تلاش دارد تا ایران را به عدول از سیاست‌های نه شرقی و نه غربی متهم کند.

گزارش اخیر و البته سراسر دروغ روزنامه گاردین انگلیس نیز نشان داده است که این تحلیل غیرواقعی و اخبار غیرساختگی از سوی دشمنان غربی ایران در خصوص مواضع کشورمان در مسأله بحران اوکراین، ساخته و پرداخته اتاق فکرهای غربی و با اهداف سیاسی پیگیری می‌شود که لزوم توجه هر چه جدی‌تر به این جنگ ادراکی و فریب نخوردن را بخوبی نشان می‌دهد. آنچه اهمیت دارد آن است که وضعیت جنگی و تحمیل شرایط جدید بر اوکراین باعث ناهماهنگی بین مقامات این کشور با سفیر آنها در تهران نگردد و مواضع و کمک‌های ایران نادیده گرفته نشود.

نظر شما