شناسهٔ خبر: 53556643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دیپلمات روس:

کمپین آمریکا برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر تئاتری پوچ است

معاون وزیر خارجه روسیه، کمپین واشنگتن برای اخراج کشورش از شورای حقوق بشر سازمان ملل را تئاتر پوچ توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «سرگئی ورشینین»، معاون وزیر خارجه روسیه، کمپین و اقدامات واشنگتن برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را تئاتر پوچ دانست.

وی افزود: «آمریکا که خود را لوکوموتیو دموکراسی و حقوق بشر می‌داند در واقع معیارهای رسمی عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را ندارد».

ورشینین تاکید کرد که از ۱۲ کنوانسیون بزرگ بین‌المللی حقوق بشر و پروتکل‌های اختیاری آن، تنها پنج مورد توسط طرف آمریکایی تصویب شده است. به عنوان مثال، ایالات متحده به رغم درخواست‌هایش برای برابری جنسیتی، هنوز به کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان نپیوسته است.

وی گفت که ایالات متحده کشوری است که در آن نه تنها مظاهر نژادپرستی و تبعیض نژادی در قرن بیست و یکم از بین نرفته است، بلکه این مظاهر در آنجا وضعیتی هدفمند و ساختاری پیدا کرده است.

این دیپلمات روس گفت:‌« واشنگتن در طول بیست سال گذشته چندین بار به عنوان یک متجاوز عمل کرده و به صلاحدید خود در تمام مناطق جهان جنگ به راه انداخته است؟ آیا آمریکایی‌ها مسئول نقض بی‌شمار حقوق بشر در یوگسلاوی، عراق، لیبی و سوریه نبوده‌اند؟».

وی تصریح کرد: «کشوری با چنین سابقه‌ای در نقض حقوق بشر امروز توصیه می‌کند کدام عضو شایسته ماندن در شورای حقوق بشر سازمان ملل است. اقدامات آمریکا در شورای حقوق بشر نمایشی پوچ است و نمی‌توانیم نام دیگری بر آن بگذاریم».

پیش از این مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر به دلیل حوادث اوکراین رای داد. این تصمیم، روسیه را از حق رای و حق سخنرانی در شورا محروم کرد. مسکو در واکنش به این اقدام، خروج خود از شورای حقوق بشر را اعلام کرد.

 

 

 

نظر شما