شناسهٔ خبر: 53414418 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از چهل و چهارمین روز جنگ اوکراین؛

بمباران ایستگاه قطار/ اخراج کارمندان از سفارت‌های اروپایی درمسکو

فرماندار دونتسک از افزایش شمار کشته های حمله به ایستگاه قطار کراماتورسک به ۵۰ نفر خبر داد. زلنسکی روسیه را عامل این حمله اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل و چهارمین روز جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی آغاز شد که رئیس جمهور بلاروس از انجام عملیات ویژه در اوکراین برای آزادی شهروندانش خبر داد و وزرای خارجه گروه ۷ روسیه در بیانیه‌ای شدیداللحن روسیه را به کشتار غیرنظامیان در بوچا و شماری دیگر از شهرهای اوکراین متهم کردند.

مهمترین اخبار امروز جنگ اوکراین را در زیر می‌خوانید:

۰۶:۱۸ اوکراین بیش از ۶ هزار خارجی را به گروگان گرفته است

«میخائیل میزینتسف»، رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه روز جمعه گفت که نیروهای اوکراینی بیش از ۶۳۰۰ شهروند خارجی از ۱۳ کشور خارجی را به گروگان گرفته اند.

او گفت: «ملی گرایان اوکراینی همچنان ۶۳۶۲ شهروند خارجی از ۱۳ کشور را به عنوان سپر انسانی به گروگان گرفته اند.»

وی همچنین گفت که بیش از ۱۹۶۰۰ نفر از جمله بیش از ۳۳۰۰ کودک در طول روز از مناطق خطرناک اوکراین و از جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک به روسیه منتقل شدند.

۰۳:۱۴ وعده اتحادیه اروپا به اوکراین برای عضویت سریع

اتحادیه اروپا وعده داده است که روند عضویت اوکراین در این اتحادیه مسیری کوتاه و فوری را طی خواهد کرد.

۰۲:۰۶ آمریکا سامانه دفاع موشکی پاتریوت به اسلواکی فرستاد

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که پنتاگون پس از ارسال یکی از سامانه‌های خود - اس -۳۰۰ ساخت روسیه - به اسلواکی، یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت را نیز به این کشور ارسال کرده است.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «می‌خواهم از دولت اسلواکی به خاطر ارائه سامانه دفاع هوایی اس -۳۰۰ به اوکراین تشکر کنم، چیزی که رئیس‌جمهور [اوکراین] [ولودیمیر] زلنسکی شخصاً با من در گفتگوهایمان مطرح کرده است».

۰۰:۱۱ کشورهای غربی نمی‌توانند به همه درخواست‌های اوکراین پاسخ دهند

نخست وزیر انگلیس روز جمعه گفت که برای متحدان غربی امکان نیست که به تمام درخواست‌های اوکراین برای تأمین تسلیحاتی عمل کنند.

بوریس جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «اولاف شولز»، صدراعظم آلمان پس از آن که برلین از ارسال تانک‌های پیشرفته ماردر به اوکراین خودداری کرد، اعلام کرد که لندن بیش از ۱۰۰ میلیون پوند تجهیزات نظامی از جمله موشک‌های ضد هوایی و ۸۰۰ موشک ضد تانک و مهمات دقیق را به اوکراین ارسال خواهد کرد. با این حال، جانسون گفت که غرب نمی‌تواند به تمام درخواست‌های تسلیحاتی ارائه‌شده توسط اوکراین پاسخ دهد.

جانسون در پاسخ به این سوال که آیا بریتانیا تانک‌ها و خودروهای زرهی خود را به کیف می‌فرستد، پاسخ داد: «اصولاً حاضرم هر چیزی را از طریق تسلیحات دفاعی برای کمک به اوکراینی‌ها برای محافظت از خود و مردمشان در نظر بگیرم.» نخست وزیر انگلیس در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم مهم است که ما تجهیزاتی بدهیم که واقعاً مفید هستند و توسط اوکراینی‌ها قابل استفاده هستند، این مورد توجه ما است. ممکن است حمایت از اوکراینی‌ها با پر کردن و اجازه دادن به برخی از کشورهای سابق پیمان ورشو برای تأمین بخشی نیازهای تسلیحاتی باشد.»

جانسون گفت: «واقعیت این است که ما تلاش می‌کنیم سلاح‌هایی را تهیه کنیم که مفید باشند و بتوان از آنها به خوبی استفاده کرد… موفقیت‌هایی که ارتش اوکراین تاکنون به دست آورده است نشان می‌دهد که این سلاح‌ها به ویژه تسلیحات مؤثر هستند.»

۲۳:۵۵ جانسون: پوتین برای اروپا تهدید است و باید در اوکراین شکست بخورد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس درباره تازه‌ترین تحولات اوکراین گفت: جنایات جنگی روسیه در اوکراین هرگز بدون بازخواست باقی نخواهد ماند.

جانسون ادامه داد: تصمیم گرفتیم بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کنیم. ما تصمیم آلمان را برای متنوع ساختن منابع انرژی وارداتی و توقف وابستگی به گاز روسیه تحسین می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به ارسال سامانه‌های ضد هوایی و موشک‌های ضد زره به نیروهای اوکراینی ادامه خواهیم داد.

نخست وزیر انگلیس تأکید کرد: پوتین به تهدید برای اروپا تبدیل شده است و باید در اوکراین شکست بخورد. پوتین در عین حال اروپا را وادار ساخت تا در تسلیح دوباره خود تجدید نظر کند.

۲۳:۳۱ مقامات اتحادیه اروپا به اوکراین سفر کردند

دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با رئیس کمیسیون اروپا و همچنین با «جوزف بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی که وارد اوکراین شده اند دیدار کرد.

از سوی دیگر، «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه در توییتی اعلام کرد که در اوکراین است و سفر خود را در بوچا، یکی از محل‌های وقوع جنایات جنگی آغاز کرده است.

این مقام اروپایی گفت: «شروع دیدار من در بوچا مهم بود. در بوچا انسانیت ما در هم شکست. پیام من به مردم اوکراین این است: مسئولین این جنایات به دست عدالت خواهند رسید. مبارزه شما مبارزه ماست من امروز در کیف هستم تا به شما بگویم که اروپا در کنار شماست.»

دیدار مقامات اروپایی از اوکراین همزمان با وقوع حمله به یک ایستگاه قطار صورت گرفته است. خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت راه آهن اوکراین اعلام کرد: در جریان حمله ایستگاه قطار کراماتورسک در منطقه دونباس، حداقل ۳۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی شدند.

۲۱:۱۸ جانسون: به مذاکره با روسیه خوشبین نیستم

نخست وزیر انگلیس گفت: به مذاکره با روسیه خوشبین نیستم و معتقدم پوتین قابل اعتماد نیست.

۲۰:۳۰ زلنسکی: از واگذار کردن زرادخانه هسته‌ای خود پشیمانیم

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با الجزیره گفت: از واگذار کردن زرادخانه هسته‌ای خود پشیمانیم ولی به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. با واگذاری زرادخانه هسته‌ای باعث تضعیف خود شدیم.

وی افزود: روسیه هزاران نظامی خود را در کی یف و چرنیهیف از دست داد. مذاکرات متوقف نشده است ولی به کندی ادامه دارد و من تا کنون هیچ نتیجه‌ای از این مذاکرات مشاهده نکرده ام.

۱۸:۵۰ اخراج دو دیپلمات روس از فنلاند

فنلاند اعلام کرد دو دیپلمات روس را به علت حمله به اوکراین اخراج می‌کند.

۱۸:۳۸ افزایش کشته‌ها در حمله به ایستگاه قطار

فرماندار دونتسک از افزایش شمار کشته‌های حمله به ایستگاه قطار کراماتورسک به ۵۰ نفر خبر داد که ۵ نفر آنها کودک هستند. شمار زخمی‌ها به ۹۸ نفر افزایش یافت.

۱۸:۱۲ اخراج ۴۵ کارمند سفارت لهستان

وزارت خارجه روسیه اخراج ۴۵ کارمند سفارت لهستان را تأیید و اعلام کرد آنها باید تا ۱۳ آوریل خاک روسیه را ترک کنند.

۱۷:۵۰ اخراج دو نفر از کارکنان سفارت بلغارستان از مسکو

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو دو نفر از کارکنان سفارت بلغارستان را با استناد به اصل مقابله به مثل اخراج می‌کند.

۱۶:۴۷ سقوط یک جنگنده میگ ۳۱ در استان «لنینگراد» در شمال غرب روسیه

اسپوتنیک از سقوط یک جنگنده میگ ۳۱ در استان «لنینگراد» در شمال غرب روسیه خبر داد.

طبق اطلاعات منتشر شده نهادهای نظامی روسیه، علت این حادثه نقص فنی بوده است.

۱۶:۲۸ لاوروف: مذاکرات با اوکراین آسان نیست / تلاش غرب برای قطع همکاری‌ها با مسکو

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی خود با اشاره به تحولات اوکراین گفت: ما عملیات ویژه نظامی در اوکراین را برای دفاع و محافظت از ساکنان دونباس آغاز کردیم.

لاوروف با اشاره به اینکه روند مذاکرات با اوکراین آسان نیست و به سختی پیش می‌رود، گفت: روسیه تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف فرآیند مذاکرات با اوکراین به کار می‌گیرد. مقامات اوکراین باید اقدامات جدی را برای پایان دادن به تبعیض علیه کسانی که در اوکراین به زبان روسی صحبت می‌کنند، انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: غرب کشورهای متعددی را به سوی توقف همکاری با روسیه در همه زمینه‌ها سوق می‌دهد. ما برگزاری نشست‌هایی در چارچوب مذاکرات با اوکراین در کشورهای دیگر را رد نمی‌کنیم.

۱۵:۴۶ اسلواکی رسماً از ارسال سامانه موشکی اس ۳۰۰ به اوکراین خبر داد

۱۵:۲۵ خبرگزاری فرانسه: شمار کشته‌های حمله موشکی به ایستگاه قطار کراماتورسک به ۳۵ نفر افزایش یافت

۱۵:۱۶ ۳۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی در بمباران ایستگاه قطار کراماتورسک

رویترز به نقل از شرکت راه آهن اوکراین خبر داد که در بمباران ایستگاه قطار کراماتورسک در منطقه دونباس، حداقل ۳۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند.

فرماندار منطقه دونتسک نیز گفت: هزاران غیرنظامی هنگام حمله موشکی به ایستگاه قطار کراماتورسک منتظر تخلیه از این شهر بودند.

زلنسکی رئیس جهور اوکراین، روسیه را عامل حمله به ایستگاه قطار کراماتورسک اعلام کرد، اما اسپوتنیک به نقل از ستاد دفاع از جمهوری مردمی دونتسک نوشت: ارتش اوکراین شهر کراماتورسک را با موشک "توچکا-او" هدف قرار داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز گفت: نیروهای روسیه از موشک به کار رفته در حمله به ایستگاه قطار کراماتورسک استفاده نمی‌کنند.



۱۳:۴۰ اتحادیه اروپا پنجمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کرد

بسته پنجم تحریم‌های اروپا علیه روسیه شامل ممنوعیت واردات زغال سنگ و جلوگیری از ورود کشتی‌های روسی به بنادر اروپایی است.

۱۳:۳۰ سفیر لهستان در مسکو احضار شد

رویترز خبر داد که وزارت خارجه روسیه سفیر لهستان در مسکو را احضار کرد.

۱۳:۱۵ چین: تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر باعث عمیق شدن شکاف در این نهاد بین‌المللی خواهد شد

۱۲:۴۲ روسیه: به اخراج دیپلمات‌هایمان از ژاپن به شیوه مناسب پاسخ خواهیم داد

۱۲:۲۹ وزارت خارجه ژاپن از اخراج ۸ دیپلمات روس از توکیو خبر داد

وزارت خارجه ژاپن در اطلاعیه‌ای از اخراج ۸ دیپلمات روس از توکیو خبر داد.

وزارت خارجه ژاپن افزود: سفیر روسیه در میان دیپلمات‌های اخراج شده از توکیو نیست.

۱۲:۰۰ روسیه: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ مرکز نظامی اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان موشکی ما در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ مرکز نظامی اوکراین را منهدم کرد.

وزارت دفاع روسیه افزود: یک مرکز تجمع و آموزش مزدوران خارجی در شمال شرق "اودسا" را با موشک نقطه زن "باستیون" منهدم کردیم.


۱۱:۵۰ مشاور زلنسکی: مذاکرات با روسیه ادامه دارد

مشاور رئیس جمهور اوکراین: مذاکرات با روسیه ادامه دارد اما از تحولات "بوچا" تأثیر پذیرفته است.

۱۱:۴۸ خبرگزاری فرانسه: اوکراین کنترل شهر «سومی» را دوباره به دست گرفت

ادعای خبرگزاری فرانسه: نیروهای اوکراین کنترل شهر "سومی" Sumy در شمال شرق این کشور را دوباره به دست گرفتند.

۱۱:۴۴ مرکز نظارت بر آتش بس در دونتسک: نیروهای اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ بار به خاک دونتسک تیراندازی کردند

۱۱:۲۶ زلنسکی خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی صبح جمعه درباره تازه‌ترین تحولات کشورش گفت: ما خواهان اعمال بسته‌های تحریمی بیشتر علیه روسیه هستیم. تحریم‌های کنونی هنوز روسیه را مجبور به توقف جنگ نکرده است.

وی در ادامه افزود: قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای توقیف عضویت روسیه در شورای حقوق بشر، اقدامی عادلانه در واکنش به جنایت‌های بوچا و ماریوپول بود.

زلنسکی همچنین افزود: از کشورهای دوست می‌خواهیم هیئت‌های دیپلماتیک خود را برای از سرگیری مأموریت به کی یف بازگردانند.

این اظهارات زلنسکی در حالی است که نخست وزیر اوکراین نیز در سخنانی گفت: جنگ روسیه روزانه برای ما ۶۸ میلیون دلار هزینه دارد.

۱۱:۱۷ انگلیس: نیروهای روسیه شمال اوکراین را ترک کرده‌اند

سرویس اطلاعاتی انگلیس: نیروهای روسیه به صورت کامل شمال اوکراین را به سمت خاک روسیه و بلاروس ترک کرده‌اند.

۱۱:۳ تاکید ترکیه بر ضرورت تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری

وزیر دفاع ترکیه در گفتگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود بر ضرورت تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری به ویژه ماریوپول تأکید کرد.

۱۱:۱۰ نخست وزیر اوکراین: اموال و دارایی‌های روسیه در خاک اوکراین را مصادره می‌کنیم

اموال و دارایی‌های روسیه در خاک اوکراین را مصادره می‌کنیم

نخست وزیر اوکراین: ما منتظر دریافت دارایی‌های مسدود شده روسیه در خارج این کشور هستیم.

وی با بیان اینکه جنگ روزانه برای ما ۶۸ میلیون دلار هزینه دارد افزود: تمام اموال و دارایی‌های روسیه در خاک اوکراین را برای جبران خسارت‌های جنگ مصادره می‌کنیم.

۰۵:۱۴ فرانسه سفیر روسیه را احضار کرد

این اقدام پس از آن اتفاق افتاد که سفارت روسیه در پاریس در حساب کاربری خود در توئیتر، با انتشار تصویری، کشتار ادعایی در بوچا را صحنه سازی عنوان کرد.

عملیات ویژه بلاروس در خاک اوکراین/ فرانسه سفیر روسیه را احضار کرد

۰۴:۱۵ عملیات ویژه بلاروس در خاک اوکراین

رئیس جمهور بلاروس از انجام عملیات ویژه در اوکراین برای آزادی شهروندان بلاروسی خبر داد و در عین حال خواستار دخیل شدن مینسک در مذاکرات صلح شد.

۰۳:۵۶ لاوروف پیش‌نویس ارائه شده از سوی اوکراین را زیر سوال برد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید اوکراین روز گذشته پیش‌نویس توافقنامه با روسیه را ارائه داد اما این پیش‌نویس متفاوت از مفاد تعیین شده در نشست استانبول است.

وی افزود: اوکراین قبلاً متعهد شده بود که ضمانت‌های امنیتی برای کریمه اعمال نخواهد شد، اما این بند در نسخه جدید توافق وجود ندارد.

۰۳:۲۸ وزرای خارجه گروه ۷ روسیه را به کشتار غیرنظامیان در بوچا متهم کردند

وزرای خارجه گروه ۷ در بیانیه‌ای شدید الحن روسیه را به کشتار غیرنظامیان در بوچا و شماری دیگر از شهرهای اوکراین متهم کردند.

۰۳:۳۰ روسیه: قطعاً پاسخ تحریم‌های غرب را می‌دهیم

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید ارسال تسلیحات به اوکراین از سوی غرب به موفقیت مذاکرات صلح کمکی نمی‌کند و تأثیر منفی خواهد داشت.

وی همچنین گفت که روسیه قطعاً به تحریم‌های غرب پاسخ خواهد داد.

عملیات ویژه بلاروس در خاک اوکراین/ فرانسه سفیر روسیه را احضار کرد

۰۲:۰۹ آلمان میزبان نشست غیررسمی ناتو درباره روسیه

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان از وزرای خارجه ناتو دعوت کرد تا در ماه میلادی می در برلین نشستی غیررسمی برگزار کنند.

هدف از این نشست هماهنگ کردن اقدامات ناتو علیه روسیه عنوان می‌شود.

۰۱:۴۴ انگلیس به اوکراین خودرو زرهی می‌دهد

روزنامه تایمز انگلیس از قصد این کشور برای ارسال تعداد بیشتری خودروی زرهی و موشک‌های ضد تانک و ضد هواپیما به اوکراین خبر داد.

عملیات ویژه بلاروس در خاک اوکراین/ فرانسه سفیر روسیه را احضار کرد

۰۱:۳۹ درخواست یونان برای تحقیق درباره ارتکاب جنایات جنگی در ماریوپل

وزیر خارجه یونان می‌گوید دولت آتن از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که درباره اقدام روسیه به ارتکاب جرایم جنگی در ماریوپل تحقیق کند.

نظر شما