شناسهٔ خبر: 53211257 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس مرکز اورژانس تهران:

مسافران مراقب پخش گاز مونواکسید کربن در فضا‌های بسته باشند

طبری گفت: هموطنان مسافر مراقب پخش شدن گاز مونوکسید کربن در فضا‌های مسدود باشند و قبل از استقرار در محل استراحت از راه‌های خروج این گاز مطمئن شوند.

صاحب‌خبر -

یحیی صالح طبری گفت: در شرایط فعلی آب و هوای کشور با کاهش دما و سرد شدن بیش از حد بعضی از نقاط کشور مواجه هستیم و هموطنان مسافر گاهی اقدام به استفاده از اجاق‌های خوراک‌پزی یا وسایل گرمایشی در فضا‌های بسته چادرها، کمپ‌ها یا منازلی می‌کنند که مدت‌ها مورد استفاده نبوده است.

طبری می گوید: در این صورت لازم است حتماً پنجره‌ها را باز کنند تا گاز مونوکسید کربن حاصل از سوخته شدن پیک‌نیک‌ها و وسایل گرمایشی از فضا خارج شود وگرنه افراد به طور بطئی و آهسته دچار گازگرفتگی خواهند شد.

به گفته رییس مرکز اورژانس تهران، علائم گازگرفتگی هم ابتدا با سردرد، تهوع، تاری دید و استفراغ همراه است و سپس به کاهش سطح هوشیاری فرد و در نهایت فوت خواهد انجامید.

 طبری گفت: هموطنان مسافر اول منافذ محل استقرارشان را چک کرده و از بازبودن فضای لوله بخاری مطمئن شوند تا بخارات ناشی از روشن بودن بخاری و وسایل گرمایشی براحتی بتواند از فضا‌های مسدود خارج شود.

او می گوید: گاهی مشاهده شده پرندگان با ساختن لانه سوراخ‌های لوله‌های خروج بخارات را مسدود کرده اند و باعث برگشت گاز مونواکسید کربن به داخل منازل و فضای اسکان مسافران می‌شوند.

 طی روز‌های اخیر متاسفانه تعدادی از هموطنان بر اثر بی‌توجهی به این هشدار‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما