شناسهٔ خبر: 53195819 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اصفهان ۱۴۰۰ در قاب فرهنگ| گزیده رویدادهای فرهنگی-مذهبی اصفهان در سال ۱۴۰۰

باوجود سویه‌های مختلف کرونا، مردم فرهنگ دوست و همیشه در صحنه اصفهان در سال ۱۴۰۰ خالق صحنه‌ها و رویدادهایی شدند که در قاب رسانه‌ها ماندگار شد، ابتکارات و نوآوری‌ها در برگزاری آیین‌های مذهبی و رویدادهای ملی از تجربیات متفاوت این سال بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال ۱۴۰۰ را در حالی به پایان رساندیم که هنوز با سویه‌های مختلف کرونا در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؛ مهمان ناخوانده‌ای که سایه نامستدام خود را میان رخدادها و رویدادهای فرهنگی گنجانده و کم رونقی این عرصه را به نام خود به ثبت رسانده است اما با وجود این مهمان ناخوانده و محدودیت‌های آن، مردم فرهنگ دوست و همیشه در صحنه اصفهان در عرصه‌های مختلف فرهنگ و مذهب، خالق صحنه‌ها و رویدادهایی بودند که در قاب رسانه‌ها ماندگار شد.

ابتکارات و نوآوری‌ها در برگزاری آیین‌های مذهبی و رویدادهای ملی، آنچه را که رسانه‌های معاند به این ویروس منحوس گره زده بود به یک باره برچید و نوع جدید و خلاقانه‌ای از برگزاری مراسم‌های مختلف را در سطح شهر و کشورمان رقم خورد؛ در این گزارش تعدادی از رویدادهای فرهنگی و مذهبی اصفهان در سالی که گذشت را گردآوری کردیم و شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

جشنواره پر حاشیه فیلم کودک و نوجوان

سی و چهارمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان، در حالی برگزار شد که سال قبل شاهد مجازی برگزار شدن آن بودیم؛ با تمام محدودیت‌های کرونا در فضای فرهنگی اصفهان، اکران‌های متنوع و حاشیه‌هایی از جمله عکس کودکان کار در کنار قطار شادی جشنواره و انتقادات نسبت به برگزاری اختتامیه آن، به آغازین روزهای فصل پاییز اصفهان گرما بخشید.

قاب ماندگار «الی اصحاب الحسین (ع)» 

با وجود تمام محدودیت‌ها، اربعین ۱۴۰۰ اصفهان اما جلوه ای مبتکرانه داشت و مردم، فعالان فرهنگی و هیئات مذهبی رویداد «الی اصحاب الحسین (ع)» را در قاب دوربین‌ها به ثبت رساندند؛ در این روز با عظمت، همگی از اذان صبح تا مغرب به سمت اصحاب حسین(ع)، گلستان شهدا حرکت کردند.

این رویداد برای جاماندگان با حضور مواکب، پذیرایی‌ها، نوای مداحی‌ها، روضه خوانی‌ها وقرائت زیارت اربعین، یادآور جاده بهشت میان نجف تا کربلا بود.

فرونشست، بلای جان بناهای تاریخی

از بارزترین رخدادهای فرهنگی، موضوع فرونشست در بناها و پل‌های تاریخی اصفهان بوده و هست؛ دوست‌داران تاریخ و فرهنگ غنی اصفهان که برای نابودی این آثار فاخر نگران بودند، توانستند با همراهی فضای رسانه‌ای، درخواست نگاه ملی به این رخداد را داشته باشند.

سینماهای اصفهان میزبان فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر

هم‌زمان با برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر، سینماهای ساحل، فلسطین و سیتی سنتر اصفهان نیز میزبان ۱۶ فیلم از فیلم‌های جشنواره بودند؛ از نکات برجسته این رویداد حضور و اکران فیلم‌های ساخته شده توسط هنرمندان اصفهانی بود.

جشن تولد ۴۳ سالگی انقلاب اسلامی

در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،کرونا برای دومین سال شکل متداول برگزاری این جشن را تغییرداد؛ این جشن با شکوه از نقاط مختلف شهر شروع و به میعادگاه همیشگی اصفهانی‌ها یعنی گلستان شهدا رسید؛ مردم همیشه در صحنه اصفهان از همه سنین و اقشار با وسایل نقلیه خود خالق صحنه‌های بی بدیل از این جشن شدند و جلوه‌هایی خاص از جشن تولد ۴۳ سالگی انقلاب اسلامی را رقم زدند.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/

نظر شما