شناسهٔ خبر: 53053127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در حال به روزرسانی

احضار سفیر ایران از سوی وزارت خارجه عراق/ بیانیه سپاه: تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت و ویرانگر مواجه خواهد شد/ حمله گسترده موشک‌های بالستیک به چند پایگاه نظامی و جاسوسی در اربیل عراق+فیلم

شبکه «العربیه» به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرد که هیچ نظامی این کشور در حملات موشکی امشب به اربیل، کشته نشده است. ویدئوی دیگری از لحظه برخورد موشک‌ها به پایگاه نظامی اسرائیلی در اربیل منتشر شده که نشان می‌دهد ساعت برخورد ۱:۲۰ دقیقه بامداد است.

صاحب‌خبر -

حمله گسترده موشک های بالستیک به چند پایگاه نظامی و جاسوسی در اربیل عراق+فیلم

بین الملل تابناک: بامداد امروز یکشنبه مناطق مختلف شهر اربیل مرکز منطقه کردستان عراق هدف حملات راکتی و موشکی قرار گرفته است.

احضار سفیر ایران از سوی وزارت خارجه عراق
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۲۲:۲۳

خبرگزاری رسمی عراق خبر داد که وزارت امور خارجه عراق، سفیر ایران در بغداد را در پی حمله موشکی ایران به پایگاه‌های موساد در اربیل فراخواند.

پیشتر نیز وزارت امور خارجه عراق در واکنش به حمله موشکی بامداد امروز (یکشنبه، ۱۳ مارس) به دو مرکز موساد در اربیل، بیانیه‌ای صادر و این حمله را محکوم کرد و آن را نقض آشکار حاکمیت عراق توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در این بیانیه ادعا شده است: ما این حمله موشکی را که منازل شهروندان در استان اربیل منطقه کردستان عراق را هدف قرار داد، محکوم می کنیم، زیرا نقض آشکار حاکمیت عراق، متزلزل‌کردن امنیت وثبات در منطقه کردستان و کل کشور در مرحله‌ای بسیار مهم و حساس است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این تجاوز، تعدی به امنیت عراق و ثبات مردم آن تلقی می‌شود و مستلزم اتخاذ موضعی واحد برای مقابله و ایستادگی قاطعانه در برابر هر اقدامی با هدف گسترش هرج و مرج است.

منابع رسانه‌ای عراق، بامداد امروز، از شنیده‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر «اربیل» واقع در منطقه کردستان عراق خبر دادند و کانال خبری «صابرین‌نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند».

بیانیه سپاه: تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت و ویرانگر مواجه خواهد شد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۴:۰۳

در پی شرارت های اخیر رژیم صهیونیستی و هدف قرار گرفتن " مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست ها " ، "روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس؛ شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" قرار گرفت.

بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.

کشته و زخمی شدن چند افسر موساد در حمله موشکی به اربیل
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۴۱

پایگاه «المعلومه» عراق به نقل از منابع امنیتی خبر داد که در حمله موشکی به مقر اصلی جاسوسی موساد در اربیل اقلیم کردستان عراق در جاده «مصیف صلاح الدین»، چند افسر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی کشته و زخمی شدند.

همچنین «مقر موساد در جاده مصیف صلاح الدین به کلی ویران شد و چند مزدور اسرائیلی کشته و زخمی شدند.»

از سوی دیگر در برخی شبکه های اجتماعی تصاویری از پرواز آمبولانس هوایی آمریکا به سوی اربیل منتشر شده که ظاهرا برای انتقال زخمی های وابسته به موساد است.

در همین پیوند، جنبش «نُجَباء» اعلام کرد که رصد پروازها نشان از پرواز یک هواپیمای C۱۷ آمریکایی (هواپیما آمبولانس) از پایگاه نیروی هوایی «رامشتاین» به سمت اربیل دارد.

منابع خبری به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که هیچ مکان امریکایی وعراقی مورد هدف قرارنگرفته است.

هیئت سازمان ملل در عراق خواستار بازخواست عاملان حمله به اربیل شد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۵

هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز در واکنش به این حمله، با انتشار بیانیه‌ای آن را به شدت محکوم و اعلام کرد: از عراقی‌ها خواسته می‌شود در مقابل هر اقدامی که حاکمیت/تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند؛ یا هدف از آن تضعیف ثبات/وحدت است، بایستند...عاملان این حمله بزدلانه باید بازخواست شوند.

 

مسرور بارزانی: اربیل در برابر ترسوها سر تسلیم فرود نمی‌آورد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۴

 

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان نیز، امروز حمله صورت گرفته به اربیل را تروریستی خواند و آن را محکوم کرد.

وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اربیل در برابر ترسوها سر تعظیم فرود نخواهد آورد. ما به شدن حمله تروریستی به برخی مناطق در اربیل را محکوم می‌کنیم. و از ​ساکنان قهرمان و استوار اربیل می‌خواهم که صبور باشند و به دستورات دستگاه های امنیتی عمل کنند. قدردان پایداری شما هستم».

مسعود بارزانی: حمله به اربیل را محکوم می‌کنم
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۴

 

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز ضمن محکوم کردن این حمله گفت: حمله را محکوم می کنم و از مردم می خواهم صبور باشند.

ارتش عراق: نیروهای امنیتی تحقیقات را آغاز کردند
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۲

پس از انتشار این خبر، گروه رسانه‌ای «الاعلام الامنی» عراق وابسته به ارتش این کشور با صدور بیانیه‌ای، حمله موشکی بامداد امروز به اربیل را تایید و اعلام کرد که مناطق مختلف شهر اربیل بامداد امروز، با چندین موشک هدف قرار گرفت و نیروهای امنیتی تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کردند و جزئیات آن متعاقبا در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه تاکید شد که چنین اقداماتی غیرقابل توجیه هستند و مرتکبین به مجازات عادلانه خود خواهند رسید.

جزئیاتی از حملات موشکی به پایگاه موساد در اربیل
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۱

خبرنگار العالم در بغداد اعلام کرد نیمه شب گذشته چند منطقه در اربیل، واقع در شمال عراق هدف حملات موشکی قرار گرفتند.

خبرنگار العالم افزود هنوز نوع و مدل موشک هایی که اربیل را هدف قرار داده اند مشخص نشده است اما منابع کردی گفته اند این موشک ها از نوع موشک های بالستیک بودند. هنوز هیچ طرفی چه داخلی و چه خارجی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

خبرنگار العالم خاطرنشان کرد که برخی طرف ها در کردستان و آمریکا سعی می کنند ایران را متهم کنند در حالی تهران در این مورد هیچ بیانیه ای صادر نکرده است. جمهوری اسلامی ایران همواره در تمامی مراحل، چه در زمان حکومت رژیم بعث و چه در دوره حمله گروه تروریستی داعش در کنار کردها ایستاده است و با اینکه همیشه امنیت داخلی آن از خاک کردستان هدف قرار گرفته است اما از هیچ گونه کمک اقتصادی، سیاسی و امنیتی به کردها دریغ نکرده است.

خبرنگار العالم همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران اگر دست به حمله ای بزند، مسئولیت آن را بر عهده می گیرد و ماجرای حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در سال 2020 پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی شاهد این مدعاست. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران حمله به مراکز دیپلماتیک را محکوم می کند. از این گذشته گروه های مقاومت عراقی هم که پایگاه های آمریکایی در کشور خود را مصداق اشغالگری می دانند، تا کنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته اند.

خبرنگار العالم در پایان خاطرنشان کرد که سناریوهای متعددی در مورد این حمله وجود دارد از جمله اینکه برخی تلاش می کنند در سایه تحولات جاری در عراق و تلاش های سیاسی برای تشکیل کابینه، محاسبات را به هم بزنند. همه طرف های عراقی امیدوارند این کابینه هر چه زودتر تشکیل شود و ایران هم فرآیند سیاسی در عراق حمایت می کند.

واکنش مقتدی صدر به حمله موشکی
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۸:۴۰

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر هم درباره موشک‌باران شهر اربیل که به ایستگاه ماهواره‌ای کردستان ۲۴ در نزدیکی ساختمان در حال ساخت کنسولگری آمریکا آسیب وارد کرد، اظهار نظر کرد.

وی با محکوم کردن این اقدام در توئیتر نوشت که "کردها ریه عراق و بخش جدا نشدنی آن هستند."

صدر ادامه داد، اربیل جز برای اعتدال، حاکمیت و استقلال زانو نخواهد زد و کردها را به صبر تا رسیدن به دولت اکثریت ملی فراخواند.

کانال «صابرین‌نیوز» گزارش داد که ده‌ها انفجار شهر اربیل را لرزانده است و آژیرهای خطر در نزدیکی پایگاه الحریر، فرودگاه اربیل و مجتمع صلاح الدین به صدا درآمدند.

این رسانه عراقی در ابتدا نوشت: «ده‌ها راکت به مجتمع زیرین در استان اربیل برخورد کرد» و بر اساس گزارش‌های اولیه ادامه داد: «۱۲ موشک به یک پایگاه نظامی در اربیل اصابت کردند.»

این منبع دقایقی بعد طبق اطلاعات اولیه گزارش داد: «شاهدان محلی می گویند حداقل ۶ راکت به مجتمع زرین اصابت کرد.»

صابرین نیوز همچنین خبر داد که شمار بسیاری از هواپیماهای نظامی آمریکایی در حال پرواز در آسمان اربیل هستند و حمل ونقل غیرنظامی هوایی نیز در منطقه متوقف شده است.

این رسانه در مطلبی اختصاصی نوشت: «گیرنده های adsb در حریم هوایی اربیل که در زمینه ترافیک هوایی تخصص دارد، متوقف شده اندک»

منابع مطلع به صابرین نیوز گفتند: «در پایگاه نظامی نزدیک فرودگاه اربیل آتش سوزی شده است. آژیرهای خطر نیز در کنسولگری آمریکا در اربیل به صدا درآمد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «۱۴ فروند راکت ۱۲۲ میلی متری گراد به پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه اربیل اصابت کرد. مواضع اشغالگران زیر باران موشک‌های گراد هستند.»

رسانه‌های عراقی همچنین گزارش دادند که دروازه‌های ورودی سفارت آمریکا در بغداد بسته و آماده باش کامل در پایگاه‌های نظامی در عراق اعلام شده است.

 

شبکه «الجزیره» نیز از فعال‌شدن آژیرهای خطر در منطقه سبز در بغداد و داخل سفارت آمریکا خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی کردستان عراق، تمام راه‌های منتهی به فرودگاه اربیل، پایگاه الحریر و مجتمع صلاح الدین را در حالت آماده باش کامل بستند.

الجزیره نوشت: «سفارت آمریکا در بغداد با صدای آژیر خطر به حالت وحشت درآمده است.»

صابرین‌یوز دقایقی بعد با بیان اینکه در میان راکت‌های شلیک شده، موشک‌های بالستیک هم هستند، اعلام کرد: «این پایگاه در اربیل با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفت. حداقل ۴ موشک بالستیک به هدف نظامی در اربیل برخورد کرد.»

 

خبرنگار شبکه الجزیره می‌گوید، «ساختمان جدید و در حال ساخت کنسولگری آمریکا در اربیل»، هدف حملات موشکی امشب بود.

به نوشته صابرین نیوز، ۶ فروند موشک بالستیک از نوع فاتح ۱۱۰ به این ساختمان در اربیل اصابت کرد.

این رسانه با انتشار کلیپ ویدئویی نوشت: «تیراندازی شدید در آسمان اربیل، پس از خبر پرواز ناشناس پهپاد به‌ گوش می‌رسد؛ صدای انفجار در سلیمانیه واقع در شمال عراق نیز شنیده شده است.

شبکه کُردی «رووداو» به نقل از «امید خوشناو» فرماندار اربیل گزارش داد که در حمله موشکی امشب به اهدافی در اربیل،  کسی زخمی نشده است.

رووداو همچنین نوشت: «در پی وقوع چندین انفجار در نزدیکی کنسولگری آمریکا، نیروهای امنیتی در مناطق مختلف اربیل مستقر شده اند.»

دو مرکز موساد، هدف حمله موشکی به اربیل

صابرین‌نیوز به نقل از یک منبع امنیتی نوشت: «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند.»

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی اربیل به شبکه رووداو گفت که حمله موشکی امشب هیچ پروازی را تحت تأثیر قرار نداده و همه پروازها طبق برنامه انجام می‌شود.

شبکه «العربیه» نیز به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرد که هیچ نظامی این کشور در حملات موشکی امشب به اربیل، کشته نشده است. ویدئوی دیگری از لحظه برخورد موشک‌ها به پایگاه نظامی اسرائیلی در اربیل منتشر شده که نشان می‌دهد ساعت برخورد ۱:۲۰ دقیقه بامداد است.

صابرین‌نیوز درباره این زمان نوشت: «به هیچ‌وجه تصادفی نیست و در زمان حمله، سامانه‌های پدافند موشکی آمریکایی پاتریوت ۲ و ۳ که در اربیل در شمال عراق مستقر هستند، کار نمی‌کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در توئیتی در واکنش به این حمله نوشت: «حمله‌ای که شهر عزیز اربیل را هدف قرار داد و ساکنان آن را به وحشت انداخت، حمله‌ای به امنیت مردم ماست. ما تحولات را با رئیس دولت منطقه کردستان پیگیری کرده‌ایم و نیروهای امنیتی ما این حمله را بررسی خواهند کرد و هرگونه آسیبی به امنیت شهرهایمان و امنیت شهروندانمان را برطرف خواهیم کرد.»

 وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به شبکه «سی‌بی‌اس» اعلام کرد: «هیچ خسارت یا تلفاتی در هیچ یک از تأسیسات دولتی آمریکا وجود ندارد. این حادثه توسط دولت عراق و دولت منطقه کردستان در حال بررسی است و شما را برای اظهار نظر به آنها ارجاع می‌دهیم.

ما این حمله شرورانه و نمایش خشونت را محکوم می‌کنیم.»

نظر شما