شناسهٔ خبر: 53012592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آغاز دوره جدید در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی

ترکیه و رژیم صهیونیستی هرچند روابط پر فراز و نشیبی در دو دهه اخیر پشت سر گذاشته‌اند، اما این رشته هرگز پاره نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی روز گذشته (چهارشنبه) پس از سیزده سال قطع ظاهری روابط آنکارا و تل‌آویو وارد ترکیه شد. سفری که جنبش حماس که روابط نزدیکی با دولت اردوغان دارد، در واکنش به آن احساس تأسف کرد و جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز استقبال از وی در آنکارا را خیانت دانست.

وبگاه شبکه المیادین در گزارشی به این سفر و سیر روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشته است: «اسحاق هرتزوگ رئیس اسرائیل پسر ششمین رئیس این رژیم یعنی "حاییم هرتزوگ" است، کسی که سال  ۱۹۳۵ از ایرلند شمالی به فلسطین آمد تا به سازمان تروریستی "هاگانا" بپیوندد تا مردم فلسطین را به قتل برساند. حاییم هرتزوگ سپس افسر ارتش اشغالگر شد و در تمامی جنگ‌های اسرائیل- اعراب حضور داشت. او مدتی نیز رئیس رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل (امان) بود.»

المیادین افزود: «هرتزوگ در حالی که پیشینه سیاه پدرش را با خود به همراه داشت، وارد آنکارا شد. دیداری که پیش از آن سه بار او و اردوغان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. آخرین بار زمانی بود که اردوغان مرگ پدر تروریستش را به او تسلیت گفت».

طبق این گزارش، این سفر در حالی است که بیش از ۱۳ سال از قطع روابط دو طرف می‌گذرد، پس از آن‌که ارتش رژیم صهیونیستی در ماه می ۲۰۱۰ با حمله به کشتیس کمک‌رسان مرمره، ۱۰ تبعه ترکیه را به قتل رساند و پس از آن روابط تل آویو و آنکارا شاهد بحران‌ها، تنش‌ها و همچنین تناقضات متعددی بود.

نکته دیگر لابی‌های صهیونیسم در آمریکا هستند. سازمان‌هایی که پس از سفر اردوغان در ماه می ۲۰۰۵ (اردیبهشت ۱۳۸۴) به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات صهیوینستی از جمله «آریل شارون» به او نشان شجاعت دادند. شارون در دیدار با اردوغان در قدس اشغالی به او گفته بود: «به تو در پایتخت ابدی اسرائیل خوش آمد می‌گویم.» پس از آن سفر «شیمون پرز» رئیس وقت رژیم صهیونیستی نیز با دعوت رسمی اردوغان در ژانویه ۲۰۰۸ (دی ماه ۱۳۸۶) به ترکیه رفت و برای اولین بار در تاریخ این کشور در پارلمان ترکیه به سخنرانی پرداخت.

سازمان‌های لابی‌گر صهیونیستی پس از سفر اردوغان در ماه می ۲۰۰۵ به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات صهیوینستی از جمله «آریل شارون» به او نشان شجاعت دادند.

به نوشته المیادین، چند ماه بعد از آن سفر، ترکیه به دنبال میانجیگری میان رژیم صهیونیستی و سوریه افتاد و علی‌رغم اینکه به تل آویو گفته بود که بشار اسد آماده حل و فصل اختلافات با اسرائیل است، اما «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت این رژیم با حمله به غزه در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ (جنگ ۲۲ روزه در دی ماه ۱۳۸۷) ترکیه را فریب داده و اردوغان را عصبانی کرد. پس از آن جنگ بود که اردوغان در نشست داووس آن رفتار معروف را با «شیمون پرز» کرد و به او گفت: «شما قاتل و مجرمی هستید که کشتن را خوب بلدید.» اقدامی که بازتاب فراوانی داشت.


سخنرانی شیمون پرز در پارلمان ترکیه (۲۰۰۸)

 

انقلاب‌های عربی

به گزارش المیادین، حوادث موسوم به «بهار عربی» نه تنها بر روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی بلکه بر تمامی معادلات جهانی و منطقه‌ای تأثیر گذاشت. باید گفت تل آویو و آنکارا ارتباط مستقیمی با آن‌چه که بر سر سوریه رفت و می‌رود، دارند. همزمان که ترکیه از تروریست‌های شمال سوریه حمایت کرده و به آن‌ها سلاح و تجهیزات می‌داد، رژیم صهیونیستی نیز دست به حملات متعدد به مناطق جنوبی و دمشق می‌زد. صهیونیست‌ها همچنین در برهه‌ای تروریست‌های سوری را در بیمارستان‌های سرزمین اشغالی مداوا می‌کردند. تل آویو در ۲۲ جولای ۲۰۱۸ اقدام به انتقال ۸۰۰ نفر از عناصر تروریستی «کلاه سفیدها» به اردن از خاک فلسطین اشغالی کرد. سپس در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹ جسد «جیمز لا مژرار» افسر اطلاعات انگلیس که مؤسس گروهک «کلاه سفیدها» بود در خانه‌اش در استانبول یافت شد که نشان از ارتباط تنگاتنگ صهیونیست‌ها و ترکیه با این گروهک داشت.

در این سال‌ها تل آویو و آنکارا به طور مستقیم و غیر مستقیم و آشکار و نهان با  یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به گفت‌و‌گو نشسته‌اند، هرچند اردوغان نیز بارها رژیم صهیونیستی را «حکومت گروهک‌های تروریستی» می‌خواند. پس از اینکه دونالد ترامپ، در ششم دسامبر ۲۰۱۷ بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، ترکیه واکنش شدیدی نشان داد و اردوغان حملات کلامی خود علیه تل آویو را از سر گرفت.

همزمان که ترکیه از تروریست‌های شمال سوریه حمایت کرده و به آن‌ها سلاح و تجهیزات می‌داد، رژیم صهیونیستی نیز دست به حملات متعدد به مناطق جنوبی و دمشق می‌زد.

انتقادات آتشین اردوغان علیه صهیونیست‌ها در حالی بود که ترکیه در سال ۲۰۱۶ از حق وتوی خود برای پیوستن رژیم اسرائیل به ناتو به عنوان عضو ناظر استفاده نکرد. ترکیه در ماه می ۲۰۱۰ نیز در حالی که می‌توانست مانع پیوستن رژیم تل آویو به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD شود، این کار را نکرد.

 

المیادین معتقد است که تلاش‌های رئیس‌جمهور ترکیه از اواسط سال ۲۰۲۰ برای آشتی با مصر، عربستان سعودی و امارات، به عنوان توجیهی برای سازش با رژیم صهیونیستی بود. رژیمی که به همراه امارات پس از امضای توافق سازش موسوم به «ابراهیم» هدف حملات شدید ترکیه قرار گرفته بود. به هر حال ترکیه در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ از تعدادی از خاخام‌های صهیونیست در آنکارا استقبال کرد تا مقدمه‌ای برای سفر هرتزوگ به ترکیه باشد. در این میان باید به نقش «الهام علی‌اف» و «ولودیمیر زلنسکی» که روابط خوبی با سران صهیونیست دارند در انجام سفر هرتزوگ به ترکیه و باز شدن صفحه جدیدی در روابط تل آویو و آنکارا نیز اشاره کرد.

 

المیادین در ادامه نوشت: «در حالی که منتظر فاش شدن نتایج احتمالی مذاکرات هرتزوگ در آنکارا هستیم، به نظر می‌رسد که این مذاکرات صفحه جدیدی را در روابط دوجانبه باز خواهد کرد که عواقبی بر منطقه به طور کلی خواهد داشت. ناظران انتظار دارند که اردوغان پس از فعال کردن گفت‌و‌گوهای مستقیم در همه سطوح و در همه زمینه‌ها، به زودی به تل آویو سفر کند. این مسأله روشن است که آنکارا از این پس درهای خصومت را به روی اسرائیل خواهد بست، همان طور که پرونده کشتی مرمره را در دادگاه‌های ترکیه و بین‌المللی پس از غرامت بیست میلیون دلاری اسرائیل به خانواده های قربانیان، بست.»

 پیش‌بینی می‌شود اردوغان پس از فعال کردن گفت‌و‌گوهای مستقیم در همه سطوح و در همه زمینه‌ها، به زودی به تل آویو سفر کند. این مسأله روشن است که آنکارا از این پس درهای خصومت را به روی اسرائیل خواهد بست.

از همکاری نفتی تا اطلاعاتی

طق این گزارش، در میانه بحران اقتصادی شدید ترکیه در سال گذشته، نفت جمهوری آذربایجان و شمال عراق وارد ترکیه شده و از بندر «جیهان» به بندر «حیفا» منتقل می‌شد. رسانه‌های ترکیه می‌گویند که «نجم الدین بلال اردوغان» پسر رئیس‌جمهور ترکیه و «ارکام یلدریم» پسر «بن علی یلدریم» نخست‌وزیر سابق ترکیه این مقدار نفت را به سرزمین اشغالی انتقال می دادند.

همزمان با آن کانال‌های ارتباطی سازمان‌های اطلاعات ترکیه و اسرائیل نیز همواره باز بوده و سخن سال گذشته اردوغان در خصوص همکاری اطلاعاتی تل آویو و آنکارا به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، البته هرگز روشن نشد که موضوع این گفت‌و‌گوها چه بوده است. با این حال باید به ساخت پایگاه «کوراجیک» در شرق ترکیه در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد که به عنوان یک پایگاه جاسوسی علیه تحرکات نظامی ایران کار می‌کند که تا پیش از هر حمله موشکی از طرف ایران، آن را به اطلاع تل آویو رساند.

المیادین در پایان نوشت که آنکارا اولین پایتخت اسلامی بود که در مارس ۱۹۴۹ تأسیس رژیم اشغالگر را به رسمیت شناخت و اولین پایتخت اسلامی بود که در آگوست ۱۹۵۸ میزبان « بن گورین» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. در آن زمان او و «عدنان مندرس» نخست وزیر وقت ترکیه در خصوص «هماهنگی و همکاری در برابر دشمن مشترک.» که منظور در آن زمان سوریه و مصر مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی بودند، به گفت‌و‌گو نشستند، اکنون گویی تاریخ در حال تکرار است.

انتهای پیام/ص

نظر شما