شناسهٔ خبر: 52829906 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دکتر بهرام عین‌اللهی:

کمک به افزایش جمعیت از تکالیف مهم بهورزان

وزیر بهداشت، یکی از تکالیف مهم بهورزان را در حوزه بهداشت، کمک به موضوع افزایش جمعیت دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر بهرام عین‌اللهی در مراسم قدردانی از بهورزان و مراقبان سلامت که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اوایل انقلاب مشکلات زیادی به ویژه در مناطق روستایی وجود داشت و ابتدایی‌ترین کار‌های سلامت و بهداشت در این مناطق وجود نداشت و لازم بود که در این زمینه اقدام مهمی انجام شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه باید به تقدم پیشگیری بر درمان توجه شود، افزود: ایجاد شبکه‌های بهداشتی در نقاط دور افتاده و بهره‌گیری از مردم شریف، باهوش و علاقه‌مند از نقاط مردمی بودن طرح بهورز بود.

عین‌اللهی ادامه داد: بهورزان خدمات فوق‌العاده و ویژه‌ای در موضوع سلامت ارائه کردند و خود را خویشاوند مردم می‌دانستند.

وی با اشاره اهمیت حضور بهورزان در حوادث گفت: به هنگام سیل این بهورزان بودند که در مناطق حضور داشتند و بیشتر اطلاعات مورد نیاز فرمانداران از طریق آنان جمع آوری می‌شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بهورزان آموزش‌هایی می‌بینند که در یک هدف مشخص استفاده می‌شود، ضمن اینکه باید به روز آموزش ببینند، به عنوان مثال در موضوع کرونا این آموزش به روز انجام شد.

عین اللهی ادامه داد: یکی از نکات به روز بودن بهورزان مربوط به سبک زندگی است، زیرا بهورزان در مناطق مختلف کشور با آداب مردم آشنا هستند و در صورت مشاهده نکته خاصی می‌توانند بسیار مفید باشند، به عنوان مثال در صورت مشاهده دیابت در بین مردم منطقه می‌توانند برای پیشگیری از این بیماری اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: از برنامه‌های وزارت بهداشت بازسازی و تکمیل خانه‌های بهداشت است که از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهم در این باره مجدانه اقدام کنند، به طوری که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد خانه‌های بهداشت استیجاری نباشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از کار‌های اشتباه، آمدن درمان به خانه‌های بهداشت است، زیرا بهداشت و درمان ۲ کار متفاوت است.

دکتر عین اللهی ادامه داد: آفت دیگر، مأمور شدن بهورزان به مراکز درمانی است و از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهیم هیچ بهورزی را به مراکز درمانی مأمور نکنند.

وی با بیان اینکه، اولویت اول وزارت بهداشت مسئله جمعیت است، گفت: اوایل انقلاب رشد جمعیت خوب بود و متأسفانه با مداخله عوامل مستقیم و غیرمستقیم خارجی فاجعه‌ای به وجود آمده است که در پی آن امروزه رشد منفی جمعیت را پیش رو داریم و تا ۱۵ یا ۲۰ سال آینده جمعیت کشور سالخورده می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از تکالیف مهم بهورزان در حوزه بهداشت کمک به موضوع افزایش جمعیت است و به هر شکل ممکن همانند توزیع پوستر، توجه به بهداشت و تغذیه مناسب مادران باردار، در این زمینه اقدام کند.

دکتر عین اللهی با بیان اینکه به اذعان سازمان جهانی بهداشت، ایران جزو ۱۰ کشور موفق در کنترل بیماری کرونا در جهان است، ادامه داد: این موضوع با کمک بهورزان صورت گرفت، زیرا با تلاش این افراد واکسیناسیون مناطق مختلف روستایی انجام شد.

وی گفت: با تجهیز مراکز بهداشتی و انجام برنامه‌های وزارت بهداشت می‌توانیم خود را در برابر بسیاری از حوادث و بیماری‌ها ایمن کنیم، زیرا موتور اصلی فعالیت یک جامعه به سلامت جامعه برمی‌گردد و مؤلفه‌های سلامت جامعه از طریق بهورزان و مراقبان سلامت ایجاد می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به گرامیداشت روز بهورز افزود: ما بهورزان را به عنوان انسان‌هایی شریف و فداکار می‌شناسیم.

برچسب‌ها:

نظر شما