شناسهٔ خبر: 52818836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با سیدحسین نقوی حسینی

به توافقی بهتر از گذشته با آمریکا رسیدیم

فعال سیاسی اصولگرا گفت: گفتگوها به ثمر می رسد و این توافق انجام خواهد شد. البته موضوعاتی که هم اکنون درباره آنها داخل کشور نقد صورت می گیرد، مسائلی هستند که هنوز درباره شان توافق نشده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: خبرها حکایت از آن می کند که گفتگوهای وین را نتیجه بخش تلقی کرد و طرف های حاضر در مذاکره ظرف چند روز آینده رسما این موضوع را اعلام می کنند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با نامه نیوز درباره سرنوشت گفتگوهای وین گفت: مذاکرات به نتیجه می رسد و حتما توافق صورت می گیرد، تاکنون هم روی محورهای زیادی طرف ها به توافق رسیدند اما هنوز 100 درصد توافقی روی همه موضوعات صورت نگرفته است.

وی ایران را برای رسیدن به توافق مصمم خواند و افزود: با توجه به مسائل اوکراین، اروپایی ها و آمریکایی ها نیز به شدت دنبال این توافق هستند بنابراین گفتگوها به ثمر می رسد و این توافق انجام خواهد شد. البته موضوعاتی که هم اکنون درباره آنها داخل کشور نقد صورت می گیرد، مسائلی هستند که هنوز درباره شان توافق نشده است.

این فعال سیاسی یادآور شد: موضوع اصلی در توافق مربوط به ضمانت هایی است که آمریکایی ها باید بدهند والا روی بقیه موضوعات توافق حاصل شده است. آمریکایی ها و اروپایی ها آمادگی لغو تحریم ها را دارند. البته در ابتدا آنها می گفتند که «فقط تحریم های با برچسب هسته ای باید لغو شود» ولی جمهوری اسلامی صریح اعلام کرد «همه تحریم های آمریکا بعد از خروج دولت ترامپ از برجام باید لغو شوند»، در این موضوع الان اتفاق نظر به وجود آمده است.

وی افزود: هنوز در موضوع ضمانت های آمریکا راهکاری پیدا نشده است تا قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد. یک نظر آن بود که کنگره متن توافق وین را تصویب کند اما مصوبه کنگره هم می تواند بعد از تغییر ترکیب نمایندگان عوض شود. حتی صدور بیانیه پیشنهاد شد که این قطعا کفایت نمی کند. در مجموع بلاتکلیف ماندن موضوع تضمین اجرای توافق مورد انتقاد است و انتظار می رود تیم مذاکره کننده ضمانت های قوی و قانونی لازم را از آمریکا اخذ کند و مثل گروه قبلی به قول و حرف جان کری تنها اعتماد نشود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره میزان تفاوت متن توافق وین با برجام گفت: در حوزه امکانات، اختیارات و توانمندی هسته ای متن توافق خیلی متفاوت نیست ولی بحث اصلی درباره لغو تحریم ها و ضمانت هایی است که آمریکایی ها باید بدهند.

وی با اشاره به توسعه غنی سازی و ارتقا توانمندی های نظامی در ایران افزود: غربی ها از رسیدن ما به غنی سازی 90درصد می ترسند، همچنین با توجه به حمله روسیه به اوکراین، غرب نیاز مبرم به توافق با ایران دارد و ضمن آنکه نیازمند آن است که حامی هایی برای خود در این حوزه داشته باشد، مجموعه این شرایط توافقی بهتر از گذشته را ایجاب می کند.

نظر شما