شناسهٔ خبر: 52671504 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات افغانستان؛

طالبان: داعش در هیچ جای افغانستان وجود ندارد/ بانک جهانی انتقال 600 میلیون دلار به افغانستان را تایید کرد

صاحب‌خبر -
طالبان: داعش در هیچ جای افغانستان وجود ندارد/ بانک جهانی انتقال 600 میلیون دلار به افغانستان را تایید کرد
خبرگزاری آریا-رئیس اطلاعات طالبان در ولایت ننگرهار با رد گزارش سازمان ملل گفت که داعش در هیچ جای افغانستان حضور ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، «دکتر بشیر» رئیس اطلاعات طالبان در ننگرهار در واکنش به گزارش سازمان ملل مبنی بر افزایش 2 برابر تروریست‌های داعش در افغانستان گفت: «هیچ داعشی وجود ندارد، نه تنها در ولایت ننگرهار بلکه در تمام افغانستان».
بشیر افزود: افغانستان کشوری سنتی است و قبایل مختلف در اینجا زندگی می‌کنند، کشور تحت حاکمیت دولت ما 95 درصد امن است. 5 درصد باقیمانده اراذل و اوباش و دزدانی هستند که در زمان سقوط دولت از زندان‌ها آزاد شدند و سلاح‌های زیادی به دست آنها رسید.
این مقام طالبان به «نیکی آسیا» گفت که فعالیت‌های مجرمانه «یا به دلیل فقر دزدی می کنند یا به دلیل دشمنی شخصی همدیگر را می‌کشند و از نام داعش استفاده می‌کنند؛ پس همه این موارد بیشتر دشمنی شخصی است تا امنیت ملی».
«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان نیز پیش از این گفته بود که داعش در افغانستان تهدیدی جدی نیست، آن‌ها قدرت نظامی ندارند اما تبلیغات برای این گروه تروریستی جریان دارد.
وی به «آناتولی» گفته بود که داعش در خاک افغانستان بر منطقه‌ای تسلط ندارد.

روایت گاردین از سقوط «مزار شریف»
رسانه انگلیسی گاردین در گزارشی درباره سقوط شهر مزارشریف در شمال افغانستان تاکید کرد فساد گسترده سبب سقوط این شهر شد تا جایی که یکی از بازرگانان می‌گفت: هیچ تجارتی وجود نداشت که به «عطامحمد نور» باج داده نشود.
گاردین در گزارشی اظهارداشت که «عطامحمدنور» والی سابق بلخ و همراهانش همواره در شهر مزارشریف درصدی از سود کسب و کارهای را «اخاذی» می‌کردند و مالیات بر تجارت‌های بین المللی نیز وضع می‌کردند.
یکی از بازرگانان به گاردین گفته است که در ولایت بلخ از تمام قراردادهای به ویژه برای پروژه‌های زیربنایی پول جمع می‌کند و در واقع هیچ تجارتی نبود که به تیم عطامحمد نور باجی داده نشود.
عطامحمد نور در سال 2004 در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی به عنوان والی بلخ، در شمال افغانستان منصوب شد و طی 16 سال تمام حاکم مزار شریف ماند و پس از برکناری‌ هم با ریاست جمهوری، بر سر تعیین مقامات دولتی جدید در مزار شریف سر ناسازگاری گذاشت اما بازهم نقش نقش موثری در تعیین مقامات جدید داشت.
به نوشته گاردین، فرهاد عظیمی، والی بلخ پس از عطامحمد نور نیز پیش از ورود طالبان به شهر مزارشریف مورد اعتماد وی بود. بنابراین هیچ چیز به اندازه وجود فساد گسترده به طالبان برای جذب نیرو کمک نکرده است.
شهر مزارشریف، در دهه 1990 میلادی یکی از مهمترین شهرهای افغانستان بود که در دو دهه اول قرن بیست و یکم، فرماندهانی بر شهر تسلط یافتند که شبه‌نظامیان‌شان طالبان را شکست داده بودند. در این مدت پول فراوانی به شهر سرازیر شد.
با این حال، در ماه اگست سال 2021، مزارشریف حتی قبل از شهرهای جنوبی افغانستان مثل قندهار که خاستگاه طالبان است، به دست این گروه سقوط کرد. دلیل این سقوط سریع، تا حد زیادی، به خشم محلی از نحوه اداره شهر در 20 سال گذشته مرتبط بود.
مزار شریف یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارتی در منطقه به شمار می‌رود. بخش شمالی این ولایت با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان هم‌مرز است. هر کسی که بر مزار حکومت می‌کند، به صورت رسمی یا غیررسمی تجارتی که از آن می‌گذرد را همراه با شبکه راه‌ها و درآمدهای گمرکی آن کنترول می‌کند.
مزار شریف همچنین توسط زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز احاطه شده است که توسط رودخانه‌ها و شبکه قدیمی کانال‌های آبی تغذیه می‌شود. در زمین‌های مزار شریف پنبه، روغن بذر کتان، خربزه، پشم قره‌کل و براساس روایت‌های محلی بهترین حشیش افغانستان تولید می‌شود.
«قیس عبدالاحد» نویسنده این گزارش، اظهارداشت که یکی از افسران سابق پلیس افغانستان مرا به پاسگاه اصلی برد که در ورودی مزار شریف قرار دارد. جایی که دو جنگجوی طالبان ایستاده بودند و جریان ترافیک را هدایت می‌کردند. وی گفت که در زمان دولت سابق، افسر مسئول آن ایست بازرسی باید روزانه هزار دلار «اجاره» به فرماندهانش می‌پرداخت. سپس افسر از هر کامیون که از دروازه ورودی مزار شریف عبور می‌کرد، مبلغ مشخصی دریافت می‌کرد و سود خودش را برمی‌داشت. فساد تقریباً تمام جنبه‌های زندگی روزمره شهر را تحت تأثیر قرار داده است.
«بابک» (نام مستعار)، از فرماندهان محلی در شهر مزار شریف برای اولین بار مبارزه‌اش در برابر طالبان را در سال 1998 آغاز کرد. وی فرماندهی گروه کوچکی را بر عهده داشت که از اقوام و فرزندان روستایش تشکیل شده بود. بسیاری از آنها قبلاً علیه شوروی جنگیده بودند. بابک و افرادش با سیاست‌های مذهبی تندرو طالبان مخالف بودند و علیه این گروه جنگیدند.
در سال 2001، بابک بخشی از نیروهای تحت حمایت آمریکا بود که طالبان را در مزارشریف شکست داد. از اواخر دهه 2010 به بعد، او به عنوان یک مقام دولتی محلی و یک فرمانده، شاهد نفوذ طالبان به جوامع روستایی بود.
وی صادقانه و صمیمانه حرف می‌زد. صدایی آرام و ملایم داشت. در حالی که به بشقاب کشمش روی زمین در مقابلش خیره شده بود، مثل کسی که می‌خواهد با مرگ خانواده کنار بیاید صحبت می‌کرد. بابک گفت که مردم منطقه به طالبان اجازه می‌دادند تا به روستاهای‌شان بیایند و برای آنها سرپناه، اسکان و مهمات فراهم می‌کردند تا از دولت ضعیف و دوردست مرکزی به نحوی انتقام گرفته باشند و از خودشان در مقابل قدرت‌های فاسد محلی محافظت کنند.

انتصاب دو نظامی سابق در دولت طالبان
وزارت دفاع طالبان از انتصاب دو مقام ارشد نظامی دولت سابق افغانستان در بخش بهداشت و درمان این وزارت خبر داد
 دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس فرمان «ملا محمد یعقوب» وزیر دفاع طالبان دو مقام ارشد نظامی دولت سابق افغانستان در بخش بهداشت و درمان این وزارت منصوب شدند.
براساس این بیانیه، سرتیپ دکتر «عبدالولی احمدزی» به عنوان سرپرست معاونت فرماندهی بهداشت و درمان و سرهنگ دکتر «یما نجرابی» به عنوان سرپرست برنامه وسیاست‌گذاری این نهاد تعیین شده‌اند.
بیانیه می‌افزاید که این مقام‌ها از نیروهای حرفه‌ای پزشکی هستند که سابقه کار در سطح ریاست فرماندهی بهداشت و درمان در وزارت دفاع دولت سابق را نیز دارند.
پس از بازگشت 5 نفر از خلبانان به افغانستان، هفته گذشته طالبان ژنرال «محمد غوث صافی» را به عنوان سرپرست جدید ریاست تنظیم برنامه و تشکیلات معاونت استراتژی و برنامه‌ریزی وزارت دفاع طالبان منصوب کرد.

برنامه جهانی غذا: 95 درصد مردم افغانستان غذای کافی ندارند
بخش آسیا اقیانوسیه سازمان برنامه جهانی غذا اعلام کرد که 95 درصد از مردم افغانستان غذای کافی ندارند.
 بخش آسیا اقیانوسیه برنامه جهانی غذا در توئیتی اعلام کرد که در ماه‌های اخیر وضعیت انسانی در افغانستان وخیم‌تر شده و در حال حاضر 95 درصد جمعیت افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند.
در ادامه این توئیت آمده است که در ماه گذشته میلادی از هر 10 خانوار عواید 8 خانوار بشدت کاهش پیدا کرده و در این رابطه مردم کابل بیشترین لطمه را دیده‌اند.
توئیت می‌افزاید که شمار زیادی از خانوارها نیز در فصل زمستان هیچ عایدی نداشتند.
سازمان برنامه‌ جهانی غذا پیش از این اعلام کرده بود که برای جلوگیری از یک فاجعه‌ انسانی در افغانستان باید کمک‌های بشردوستانه فوری در این کشور افزایش یاید.
 این نهاد بین‌المللی تاکید کرده بود، به دلیل خشکسالی، درگیری، بحران کرونا و بحران اقتصادی، دسترسی مردم افغانستان به غذای کافی به شدت کاهش یافته است.
برنامه جهانی غذا گفته بود که بیش‌تر از نیمی از جمعیت افغانستان یعنی 22.8 میلیون نفر با گرسنگی شدید مواجه هستند.

بانک جهانی انتقال 600 میلیون دلار به افغانستان را تایید کرد
بانک جهانی در نظر دارد که 600 میلیون دلار از مجموع یک میلیارد دلار باقیمانده افغانستان در صندوق امانات را به نفع آموزش و خانواده‌های نیازمند افغانستان آزاد کند.
 منابع خبری اعلام کردند که بانک جهانی در نظر دارد تا 600 میلیون از مجموع یک میلیارد دلار باقیمانده در صندوق امانی برای افغانستان را برای برنامه‌های آموزشی، کشاورزی، بهداشت و خانواده مصرف کند.
به گزارش «رویترز»، براساس این طرح، وجوه به صندوق بازسازی افغانستان که تحت مدیریت بانک جهانی است، پرداخت خواهد شد و از طریق آژانس‌های سازمان ملل به مصرف می‌رسد.
براساس این گزارش، این موضوع قرار است در اول ماه مارس توسط هیئت مدیره بانک جهانی مورد بحث قرار گیرد و پس از آن به اهداکنندگان برای موافقت در انتقال پول ارائه شود.
بانک جهانی گفته است که این طرح برای در دسترس قراردادن وجوه در صندوق بازسازی افغانستان در سال 2022 و انعطاف‌پذیری با انجام چهار قسط به مبلغ 600 میلیون دلار است.
بانک جهانی مدیریت صندوق «امانت بازسازی افغانستان» را بر عهده دارد و فقط زمانی دارایی‌ها به این صندوق سپرده می‌شود که 31 عضو حمایت کننده، آن را تصویب کند.
پیش از  این نیز بانک جهانی گفته بود که از سرگیری کمک‌های مستقیم به افغانستان بعید است.

وزیر خارجه سوئد: آماده‌ایم به روند واکسیناسیون آوارگان افغانستانی در ایران کمک کنیم
وزیر خارجه سوئد: آماده‌ایم به روند واکسیناسیون آوارگان افغانستانی در ایران کمک کنیمدیدار با خانم آن لینده وزیر امور خارجه سوئد یکی دیگر از برنامه های سفر و ملاقات های امروز شنبه حسین امیرعبداللهیان در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ بود.
 وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوئد در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با همتای سوئدی خود بعد از نخستین دیدار دو طرف در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، مجددا از خانم لینده برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال طرف سوئدی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حساسیت شرایط و اوضاع در منطقه غرب آسیا و تداوم وضعیت بحرانی در دو کشور یمن و افغانستان، در خصوص اوضاع یمن تاکید کرد: نگرانی جدی نسبت به گسترش جنگ در یمن به منطقه داریم و سازمان ملل و جامعه بین المللی باید به وظایف خود در راستای مدیریت این وضعیت و کمک به حل و فصل بحران یمن عمل نمایند.
دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به تماس های مستمر کشورمان با همه طرف ها برای کنترل بحران در یمن تاکید کرد: مردم یمن چندین سال است که در شرایط جنگ و تجاوز نظامی و محاصره غیر انسانی قرار دارند که این امر نیازمند توجه ویژه جامعه جهانی برای پایان این وضعیت می باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به بحران انسانی در افغانستان و روند رو به افزایش آوارگان از این کشور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان بیش از چند میلیون آواره افغانستانی به تنهایی نمی تواتد تمام بار این بحران را به دوش بکشد.
امیرعبداللهیان به تلاش ها و نقش آفرینی مستمر کشورمان برای کمک به تثبیت ثبات و امنیت در منطقه از جمله تشکیل هر چه سریع تر دولت در عراق، به در جریان بودن گفتکوهای امیدوار کننده در منطقه خلیج فارس برای تامین و تثبیت ثبات و امنیت توسط کشورهای منطقه اشاره کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در خصوص برخی موضوعات کنسولی از جمله حمید نوری اشاره کرد و تاکید نمود قابل قبول نیست که روابط فی مابین دو کشور هدف دسیسه های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.
خانم آن لینده وزیر امور خارجه سوئد نیز با ابراز خرسندی از دومین ملاقاتش با همتای ایرانی خود تاکید کرد: چهار صد سال رابطه دوجانبه بین تهران و استکهلم و حضور ایرانیان نخبه در جامعه سوئد و دو وزیر با ریشه های ایرانی حاکی از رشته های قوی اتصال و پیوند بین دو کشور و ملت است.
وزیر امور خارجه سوئد با ابراز امیدواری نسبت به افزایش تبادل منظم هیات های رسمی و دیپلماتیک بین دو کشور، از آمادگی برای تداوم کمک های کنونی این کشور به واکسیناسیون آوارگان افغانستانی در ایران خبر داد.
خانم لینده همچنین ابراز امیدواری کرد که موضوعات میان کشورهای منطقه در خلیج فارس به سمت حل و فصل با راهکار سیاسی حرکت نماید.
وزرای امور خارجه دو کشور همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم های ایران در وین نیز تبادل نظر نمودند و امیرعبداللهیان همتای سوئدی خود را در جریان مواضع اصولی کشورمان در این خصوص و اراده جدی تهران برای حصول توافقی خوب در صورت عمل طرف های مقابل به تعهدات خود قرار داد.

وزیر خارجه: تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌های سیاسی در افغانستان مورد تاکید ما است
 «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در شهر مونیخ حضور دارد، عصر جمعه 29 بهمن ماه در ادامه دیدارهای خود در حاشیه این کنفرانس با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و درباره مسائل مورد اهتمام و علاقه مشترک از جمله اوضاع یمن، افغانستان و آخرین تحولات در مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به این که گفت‌وگوها و رایزنی‌های منظم بین دو طرف باعث نزدیکی دیدگاه‌ها شده است، در خصوص اوضاع افغانستان بر استمرار کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور تأکید کرد و موضوع تشکیل دولت فراگیر و مشارکت همه گروه‌های سیاسی در افغانستان را در رفع مسائل و مشکلات این کشور حائز اهمیت و بسیار موثر خواند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با ابراز تاسف از تداوم ورود موج گسترده آوارگان از افغانستان به ایران و مواجه شدن این کشور با خطرات ناشی از گسترش پدیده شوم تروریسم، آوارگان و تولید و قاچاق مواد مخدر که ثبات و امنیت منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، بر ضرورت گسترش و تقویت کمک‌های سازمان ملل و خدمات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کشورهای همسایه افغانستان و در راس آن ایران تأکید کرد.
وزیر خارجه ایران همچنین در حاشیه سفرش به آلمان، با «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای امور خارجه ایران و هند همچنین در این دیدار ضمن گفت‌وگو در خصوص آخرین وضعیت افغانستان، بر دیدگاه مشترک و نزدیک دو کشور در مورد ضرورت تشکیل دولت‌ فراگیر با مشارکت همه گروه‌ها سیاسی و اقوام در افغانستان تأکید کردند.
همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در دیدار «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در حاشیه کنفرانس مونیخ، با تبیین کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان و ضرورت کمک به مردم این کشور برای عبور از این دوران سخت، در خصوص آخرین وضعیت افغانستان با همتای قطری خود بحث و تبادل نظر کرد.
گفتنی است جمهوری اسلامی ایران همواره بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید کرده است.

نماینده کنگره آمریکا: کاخ سفید قصد ندارد طالبان را به زودی برسمیت بشناسد
نماینده کنگره آمریکا با اظهار اینکه طالبان باید برای برسمیت شناخته شدن اصلاحات و تغییرات زیادی گسترده‌ای انجام دهد، تاکید کرد که واشنگتن قصد ندارد در آینده نزدیک طالبان را برسمیت بشناسد.
 «جیسن کرو» نماینده کنگره آمریکا اظهار داشت که برسیمت شناختن طالبان به رفتار و عملکرد آن‌ها بستگی دارد و اگر طالبان خواستار رسمیت یافتن است باید خود را در برابر قوانین بین‌المللی بشردوستانه پاسخگو قرار دهد.
وی افزود: من سناریویی را نمی‌بینم که آمریکا در آینده نزدیک دولت طالبان را برسمیت بشناسد. باید اصلاحات زیاد، اقدامات بسیار و تغییرات گسترده در میان طالبان ایجاد شود تا دولت آن‌ها برسمیت شناخته شود.
عضو کنگره آمریکا درباره چگونگی تعامل واشنگتن به «صدای آمریکا» گفت: بنظر من این بستگی به طالبان دارد که چگونه رفتار می‌کنند. آیا آن‌ها اراده‌ای برای حکومتداری، رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه و احترام به حقوق تمام انسان‌ها دارند یا خیر.
«توماس وست» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان پیش از این نیز گفته بود که رسمیت یافتن طالبان به اقدامات آن‌ها بستگی دارد و واشنگتن هیچ جدول زمانی برای برسمیت شناختن دولت طالبان ندارد.
وی همچنین گفته بود: رفتار و برخورد طالبان با شهروندان افغانستان عامل تعیین کننده به رسمیت شناختن آن‌هاست، آمریکا در این زمینه با اعضای شورای امنیت و متحدان خود در حال مشورت است.

اتحادیه اروپا: طالبان متعهد به قانون اساسی دوره قبل افغانستان هستند
اتحادیه اروپا: طالبان متعهد به قانون اساسی دوره قبل افغانستان هستندنماینده اتحادیه اروپا در امور افغانستان اعلام کرده که هیئت طالبان تعهد خود را به احترام به قانون اساسی دوره جمهوری افغانستان اعلام کرده است.
 وان برنت، سفیر اتحادیه اروپا در امور افغانستان در حساب رسمی توئیتر خود اعلام کرد که هیئت طالبان به ریاست امیرخان متقی، سرپرست این گروه در وزارت خارجه افغانستان در دوحه اطمینان داده است که به قانون اساسی دوره جمهوریت این کشور احترام گذاشته خواهد شد.
وی تاکید کرد که هیئت طالبان درمورد بازگشایی مدارس دخترانه و پسرانه و احترام گذاشتن به قانون اساسی کنونی متعهد شده و اطمینان داده است که در هماهنگی با تمامی لایه‌های جامعه قانون جدید را ارائه خواهد کرد.
نماینده اتحادیه اروپا در امور افغانستان همچنین اعلام کرد: «بحران اقتصادی، اوضاع حقوق بشری، سیاسی و مورد استفاده قرار نگرفتن خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر از جمله مسائلی بود که در نشست‌های هیئت کابل با نمایندگان کشورهای مختلف مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت».
در همین حال، وزارت امور خارجه طالبان در افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیئت مذکور در دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا در قطر اطمینان داده است که از خاک افغانستان در برابر کشور های دیگر استفاده نخواهد شد. شرکت کنندگان این نشست نیز تعهد کردند که از هیچ گونه کمک برای مردم افغانستان دریغ نخواهند کرد».

نظر شما