شناسهٔ خبر: 52664683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سفر رئیسی به دوحه محور رایزنی وزرای خارجه ایران و قطر

دنیای اقتصاد: وزیران امور خارجه ایران و قطر در مونیخ ضمن گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه از جمله اوضاع افغانستان درباره سفر پیش روی رئیس‌جمهور ایران به دوحه به بحث و تبادل نظر پرداختند. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز جمعه (۲۹ بهمن ماه) برای شرکت در پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ وارد شهر مونیخ شد، جمعه شب و در حاشیه این نشست با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. آخرین وضعیت روابط دوجانبه و مسائل مورد علاقه از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

صاحب‌خبر -

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌‌وزیر و وزیر خارجه قطر هفتم بهمن در سفری که به تهران داشت با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این ملاقات با تاکید بر اهمیت روابط نمونه دو طرف، ابراز امیدواری کرد سفر رسمی سید‌ابراهیم رئیسی ریاست‌جمهوری ایران به قطر برای شرکت در اجلاس اوپک گازی و تقویت مناسبات دوجانبه به صورت ممتاز انجام شود.

رئیسی قرار است روز دوشنبه دوم اسفند به دعوت رسمی تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سفری دو روزه به دوحه برود. استقبال رسمی از سوی امیر قطر در دیوان امیری، گفت‌وگو با تمیم بن حمد و مذاکرات هیات‌های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهم‌نامه از برنامه‌های روز نخست سفر رئیسی به قطر است. رئیسی همچنین در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

موضوعات منطقه و تحولات منطقه خلیج فارس و بررسی آخرین وضعیت مذاکرات در وین از دیگر مباحث مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه در مونیخ بود. وزیر امور خارجه قطر نیز در این ملاقات از انتظار دوحه برای سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به قطر خبر داد و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این سفر و آمادگی دوحه برای مبنا قرار دادن این سفر برای ارتقای هرچه بیشتر روابط دو کشور را تشریح کرد.

تداوم گفت‌وگوهای ایران با عربستان، نیازمند اراده ریاض

وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار همتای عراقی در مونیخ ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرد: این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه ۳۰ بهمن و در ادامه دیدارهای خود با وزرای امور خارجه حاضر در پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، با «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق دیدار و درباره مسائل دوجانبه و نیز آخرین تحولات منطقه‌‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه عراق در این ملاقات، با ارائه گزارشی از تحولات داخلی عراق و شرایط بعد از انتخابات این کشور، از آمادگی کشورش برای میزبانی دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی خبر داد. فواد حسین در سفری که دوم دی ماه به تهران داشت، آمادگی کشورش  را برای میزبانی این گفت‌وگوها اعلام کرده بود. وزیر خارجه عراق ۱۴ بهمن نیز در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان بر اهمیت تداوم مذاکرات ایران و عربستان تاکید کرد. امیرعبداللهیان نیز ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرد: این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد.

آمادگی هند برای گشایش خط اعتباری

از سوی دیگر، وزیر خارجه هند در دیدار با امیرعبداللهیان از آمادگی کشورش برای گشایش خط اعتباری به‌منظور همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. حسین امیرعبداللهیان جمعه ۲۹ بهمن با «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌‌ای و بین‌المللی مورد علاقه و اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

دیدار وزرای خارجه ایران و سوئد

همچنین وزیر امورخارجه در دیدار همتای سوئدی در مونیخ با اشاره به وضعیت حمید نوری تصریح کرد: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد. حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در ادامه رایزنی‌‌ها با مقامات شرکت‌کننده در کنفرانس مونیخ با «آن لینده» همتای سوئدی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با همتای سوئدی خود بعد از نخستین دیدار دو طرف در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مجددا از خانم لینده برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال طرف سوئدی قرار گرفت.

آن لینده وزیر امور خارجه سوئد نیز با ابراز امیدواری نسبت به افزایش تبادل منظم هیات‌‌های رسمی و دیپلماتیک بین دو کشور، از آمادگی برای تداوم کمک‌‌های کنونی این کشور به واکسیناسیون آوارگان افغانستانی در ایران خبر داد. خانم لینده همچنین ابراز امیدواری کرد که موضوعات بین کشورهای منطقه در خلیج فارس به سمت حل و فصل از طریق راهکار سیاسی حرکت کند.

دیدار امیرعبداللهیان با همتای بلژیکی

در ادامه دیدارهای وزیرخارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای بلژیکی در مونیخ درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی در بلژیک گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به تاثیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بر تعمیق روابط، فعالیت دفاتر تجاری و بازرگانی بلژیک و حفظ فعالیت‌‌های آن را حائز اهمیت خواند که کمک موثری به ساخت آینده روابط بین دو کشور می‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین بر آمادگی ایران برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف با بلژیک از جمله در حوزه‌های فنی و فناوری‌‌های نوین و شرکت‌‌های دانش‌بنیان تاکید کرد. خانم «صوفیا ویلمز» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با همتای ایرانی خود، به ابعاد مختلف روابط دو کشور اشاره و تاکید کرد ارتقای هر چه بیشتر این روابط، تاثیرات مثبت زیادی در اروپا و غرب آسیا خواهد داشت.

نظر شما