شناسهٔ خبر: 52467504 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

یادداشت های روزانه چهلمین جشنواره فیلم فجر- ۱۰

مچ‌گیری و شفافیت!

صاحب‌خبر -

مهمترین خبر سینمایی امروز ایران، نه در جشنواره فیلم فجر که هزاران کیلومتر آن سوتر در ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد. فهرست ۵ نامزد نهایی در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار اعلام شد؛ اما برخلاف انتظار علاقمندان سینما در ایران «قهرمان» به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه نیافت.

از ماجرای اسکار که بگذریم. خبر مهم دیگر امروز در متن جشنواره و راجع به یک مچ گیری بود! از سالی که سیمرغ بلورینی برای فیلم برگزیده مردمی در نظر گرفته شد، با توجه به اهمیتی که رفته رفته این جایزه بدست آورد؛ همیشه نسبت به چگونگی جمع آوری و ارائه نتیجه آرای مردمی شائبه‌هایی وجود داشته است. چه آن زمان که آرا به صورت دستی در صندوق ها ریخته می‌شد و چه امروز که کامپیوتری شده‌است. 

به هر روی شمارش آراء مردمی در چهلمین جشنواره فیلم فجر برای دومین سال  است که توسط سامانه سمفا انجام می‌شود. آنگونه که به نظر می‌رسید این سامانه شرایطی را مهیا کرده که نتایج آرای مردمی دارای حاشیه‌های کمتری باشد. با وجود اختلاف نظرهایی که بعضا از گوشه و کنار شنیده می‌شد امروز این مسئله با صحبت های تهیه کننده فیلم شادروان اوج گرفت. عباس نادران طی گفتگویی اعلام کرد که مچ گردانندگان سامانه سمفا را گرفته‌است و برای آن مدرک هم دارد! شرح ماجرا نیز  به  فرستاده نشدن پیامک‌های رای گیری برای گروهی ازمخاطبان فیلم شادروان اشاره دارد. او همچنین به امکان بالا و پایین کردن رای‌ها با دستکاری ورودی‌های نرم افزاری و... اشاره کرده که البته این بحث‌ها هنوز رسما اثبات نشده است.

از نکات جالب دیگری که امروز شنیده شد، انتشار توئیتی از وزیر ارشاد، محمدمهدی اسماعیلی است که در آن بر چگونگی آثاری که شامل حمایت‌های دولتی از طریق بنیاد سینمایی فارابی و دیگر نهادها می‌شود اشاره داشت، در ‌متن‌ این توئیت آمده است:

«امسال برای تولید و حمایت از تولیدات سینمایی، حمایت‌های لازم را از طریق بنیاد سینمایی فارابی و دیگر نهادها داشته‌ایم اما این حمایت‌ها برای سال آینده، جدی‌تر و به صورت روشن‌تر خواهد بود. این حمایت‌ها در حوزه تولید محتواهای اخلاقی و سبک زندگی ایرانی اسلامی خواهد بود.»   اینکه آیا واقعا با چنین تمهیداتی می‌توان کار هدایت‌گری در حوزه فرهنگ را ساماندهی کرد و به سرانجام رساند و چنین شیوه‌هایی در سالهای گذشته چقدر تاثیر گذار بوده و... باید منتظر ماند و دید.

سیدامیرحسین مدنی (نایب رئیس هیأت امنای صندوق کارآفرینی امید و معاون ریاست جمهوری) در حال و هوای سینمایی این روزها از بنیاد فارابی دیدار کرد و طی صحبت‌هایی با استقبال از پیشنهاد توسعه فعالیت‌های سینمایی در مناطق محروم کشور، بر راه‌اندازی صندوق مشترک برای سینما و همچنین ایجاد خط اعتباری لازم در صندوق کارآفرینی امید برای کمک به سینمای کشور تأکید داشت. او در این دیدار به تماشای دسته دختران ساخته منیر قیدی نیز نشست و از فیلم به عنوان اثری موفق در نمایش آن برهه از تاریخ معاصر عنوان کرد.

از طرفی سرمایه‌گذاری فارابی روی سه فیلم حاضر در جشنواره از بحث‌های حاشیه‌ای روزهای قبل بود، سرانجام امروز حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی (و قائم مقام سابق بنیاد سینمایی فارابی) هزینه ساخت سه فیلم پر بحث فارابی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد. ایل بیگی طی گفتگویی مبلغ مشارکت فارابی در فیلمهای بیرو  و لایه‌های دروغ را به ترتیب یک و دو میلیارد تومان و برای 20 تا 30 در صد هزینه فیلمها و میزان مشارکت در دسته دختران را هجده میلیارد و نیم اعلام کرد.

اما برویم سراغ فیلمهای نمایش در آمده امروز. شهرک ساخته علی حضرتی فیلم متفاوت و تامل برانگیزی بود، ماجرای یک جوان عشق بازیگری که برای حضور در پروژه ای عجیب و غریب انتخاب می شود.

در نشست رسانه‌ای فیلم ماجرای ایده گرفتن از سریال بازی مرکب مطرح شد که کارگردان آن را رد کرد و گفت: «درمرحله پُست پروداکشن بودیم که سریال «بازی مرکب» پخش شد. خط روایت «شهرک» نه در «بازی مرکب» و نه در دیگر فیلم‌ها وجود ندارد. البته باید بدانیم ممکن است مشابهاتی در این زمینه وجود داشته باشد.» 

سینمای دفاع مقدس و نیاز به نگاه‌های تازه و توام با جسارت

دومین فیلم امروز «2888» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری روایتی متفاوت از روزهای جنگ تحمیلی است و می‌تواند از بوجود آمدن زمینه‌هایی برای این نگاه‌های تازه حکایت داشته باشد.  در این فیلم کوشیده شده هشت سال جنگ ایران و عراق روایت می‌شود و از روزهای نخست تا روز آخر جنگ را دربرمی‌گیرد. در این فیلم که به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شد بسیاری از شخصیت‌های مهم زمان جنگ که در جبهه‌ها حضور داشتند و شهید شدند مورد اشاره قرار می‌گیرند. این فیلم همانند دیگر ساخته‌های کیوان علی محمدی بازیگران شناخته بسیاری حضوردارند.

نظر شما