شناسهٔ خبر: 52456452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از نوسانات بخش صنعت و معدن در آذر 1400

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، به پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذرماه 1400 در بخش صنعت و معدن پرداخته است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز طی گزارشی به پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذرماه ‍۱۴۰۰ در بخش صنعت و معدن پرداخت.

در این گزارش با بیان اینکه تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل های خُرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصاد است  تصریح شده که شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد.

در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت های بورسی را محاسبه می کند. اهمیت این شاخص به روز، برای اقتصاد ایران که تحولات اقتصادی و سیاسی بسیاری دارد بیشتر خواهد بود، چون بازخورد شوک های وارده به اقتصاد ایران و واکنش های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این درحالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تأخیر ارائه می شود.

در ادامه این گزارش به آمارهای آذرماه اشاره شده که طی آذرماه 1400، شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی با کاهش 1 درصدی و شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی با افزایش 10/1 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی 9 رشته فعالیت رشد منفی و تنها 6 رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده اند. در این ماه رشته فعالیت های «شیمیایی (بجز دارو)»، «دارو»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «خودرو و قطعات»، «ماشین آلات و تجهیزات»، «چوب و کاغذ»، «کک و پالایش»، «محصولات فلزی بجز ماشین‏آلات و تجهیزات» و «سایر کانی های غیرفلزی» به ترتیب بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی داشته اند.

در بخش دیگری از این گزارش ذکر شده که طی آذرماه ۱۴۰۰، شاخص فروش شرکتهای صنعتی بورسی با افزایش 3/5 درصدی و شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی با کاهش 8/5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی 10 رشته فعالیت رشد مثبت و تنها 5 رشته فعالیت رشد منفی را تجربه کرده اند. در این ماه بیشترین سهم در افزایش شاخص فروش نیز متعلق به رشته فعالیت های «تجهیزات برقی»، «لاستیک و پلاستیک»، «فلزات پایه»، «دارو»، «منسوجات»، «محصولات فلزی بجز ماشین‏آلات و تجهیزات»، «کاشی و سرامیک»، «سایر کانی های غیرفلزی»، «ماشین آلات و تجهیزات» و «سیمان» بوده است.

همچنین در این گزارش تصریح شده در آذرماه 1400 شاخص قیمت فعالیت های صنعتی بورسی، 1/4 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و همچنین نرخ رشد نقطه به نقطه آن به 71 درصد رسید، درحالی که میانگین سالیانه 110/9 درصد افزایش یافته است.

متن کامل این گزارش را در ادامه بخوانید.

 گزارش مرکز پژوهشها گزارش مرکز پژوهشها  

نظر شما