شناسهٔ خبر: 52426258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کارشناسان الجزایری:

«اسرائیل» با حضور در آفریقا، در پی کسب مشروعیت است

کارشناسان الجزایری گفتند، تلاش‌های این کشور برای تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به ثمر نشست و این اقدام، در راستای اصول و اهداف این اتحادیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، سران اتحادیه آفریقا امروز یکشنبه تصمیم اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی را به حال تعلیق درآوردند و کمیته‌ای تشکیل دادند متشکل از سران هفت دولت از جمله الجزائر برای بررسی این موضوع و ارائه نتیجه آن به اتحادیه آفریقا.

«سلیمان اعراج» تحلیلگر الجزایری مسائل سیاسی گفت که موفقیت طرح الجزایر برای ابطال تصمیم اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، به خاطر تلاش این کشور و سایر شرکای آفریقایی است که در راستای حفظ اصول و منشور اتحادیه آفریقاست.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از اعراج گزارش داد، این اقدام در راستای دفاع از چشم‌انداز و اهداف اتحادیه آفریقا در برابر تلاش‌هایی علیه این اتحادیه و منافع کشور‌های آفریقاست؛ چرا که حضور رژیم صهیونیستی، به سود کشور‌های آفریقایی نیز نیست.

«رمضان بوهدیل» یکی دیگر از کارشناسان الجزایری است که تأکید دارد، رژیم صهیونیستی از طریق عضویت ناظر در اتحادیه آفریقا، در پی این بود که توسط شماری از کشور‌های آفریقایی به رسمیت شناخته شود و از این طریق و ائتلاف با این کشورها، در قلب این قاره نفوذ کند.

بوهدیل به اسپوتنیک گفت: «ائتلاف متشکل از الجزایر، نیجریه، مصر، تونس و آفریقای جنوبی توانست در برابر نفوذ اسرائیل بایستد. الجزایر نمی‌تواند با اسرائیل بر سر یک میز بنشیند. کشور‌هایی هم که حامی حضور این رژیم در اتحادیه هستند، از نظر قانونی کافی نیستند».

«اسماعیل خلف الله» کارشناس مسائل راهبردی الجزایر نیز تأکید کرد، نام کشور‌هایی که در برابر رژیم صهیونیستی ایستادند، در تاریخ ثبت خواهد شد.

خلف الله گفت که هماهنگی و یکسان‌سازی مواضع در داخل اتحادیه آفریقا، نشانگر اهمیت هماهنگی مواضع بین کشور‌های مهم در این قاره است؛ مواضعی که امروز به تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه شد.

در همین ارتباط، تحادیه عرب در این باره بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد: «احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه، از تصمیمی که در نشست امروز اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا گرفته شد، مبنی بر تعلیق عضویت اسرائیل به عنوان ناظر اتحادیه آفریقا، استقبال کرد (جزئیات بیشتر).

این در حالی است که ماه گذشته وزارت خارجه تل‌آویو اعلام کرده بود که سفیرش در اتیوپی اعتبارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا تقدیم کرده است. پس از این ادعای رژیم صهیونیستی رسانه‌های عربی اعلام کردند که هفت دولت عضو اتحادیه آفریقا مراتب اعتراض خود به تصمیم اعطای وضعیت ناظر به تل‌آویو را اعلام کرده‌اند.

«رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزائر جمعه گذشته، اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را اشتباه مضاعف خواند. «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هم که برای مشارکت در اجلاس اتحادیه آفریقا به آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، سفر کرده است، شنبه (دیروز) در اظهاراتی مخالفت رام‌الله با اعطای عضویت به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را اعلام کرد.

نظر شما