شناسهٔ خبر: 52423463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پیامدهای افزایش بیکاری در عربستان سعودی

کاربران عربستانی در شبکه‌های اجتماعی خواستار برکناری «احمد الراجحی» وزیر کار که از وزرای نزدیک به «محمد بن سلمان» به شمار می‌رود شدند.

صاحب‌خبر -

کاربران عربستانی در شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن هشتگ « #إقالة_الراجحی_مطلب_وطنی »  خواستار برکناری «احمد الراجحی» وزیر کار که از وزرای نزدیک به « محمد بن سلمان » به شمار می‌رود شدند.

به نوشته وبگاه سعودی‌لیکس، کاربران نوشته‌اند که الراجحی از تحقق حقوق عامه و فراهم کردن فرصت اشتغال برای آنان ناتوان است و نیروهای خارجی فرصت‌های شغلی را در عربستان به دست گرفته‌اند و نرخ بیکاری به شکل قابل توجهی بالا رفته است.

فارغ التحصیلان عربستانی می‌گویند که وزیر کار باید به دلیل افزایش بیکاری، بالا رفتن فساد و موارد رشوه کنار رود. به گفته آن‌ها الراجحی همچنین در انتقال فرصت‌های شغلی به جوانان عربستانی (السعوده) موفق نبوده است.

پیامدهای افزایش بیکاری در عربستان سعودی

طبق گزارش سعودی‌لیکس، اقتصاد عربستان سعودی در مقابله با بحران بیکاری علی‌رغم وعده‌های محمد بن سلمان، عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است. طبق آمارهای رسمی در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ میزان بیکاری به شکل قابل توجهی کاهش یافت اما این کاهش نه به دلیل عملکرد خود مقامات سعودی، بلکه به دلیل عدم تمایل یا عدم توانایی برای کار کردن بود.

با این حال، مشارکت شهروندان در نیروی کار از ۲.۵۱ درصد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به ۵.۴۹ درصد در سه ماهه اول سال جاری کاهش یافته است که بزرگترین کاهش از زمان رکود اقتصادی در سال ۲۰۱۷ است.

همچنین در میان شکایت از عملکرد ضعیف دولت و ناتوانی در ارائه راه حل‌های جدی، بحران شیوع ویروس کرونا در سال گذشته منجر به افزایش بیکاری شهروندان سعودی به ۴.۱۵ درصد شد.

دریافت رشوه و داشتن پرونده قضایی در امارات متحده عربی از دیگر دلایل کاربران برای برکناری وزیر کار سعودی است. الراجحی درگیر یک پرونده کلاهبرداری بزرگ است که به عنوان بزرگترین کلاهبرداری املاک در خاورمیانه توصیف شده و بر اساس آنچه اسناد فاش شده، «صقر بن محمد بن زاید آل نهیان» تاجر معروف اماراتی تصمیم به تشکیل پرونده علیه الراجحی گرفته است.

 

نظر شما