شناسهٔ خبر: 52398140 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در توئیتی؛

اولیانوف: اقدام آمریکا حرکتی در مسیر صحیح است

محمدرضا الكائی

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی گفت که بازگرداندن برخی معافیت های تحریمی توسط آمریکا نشانگر این مسئله است که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی خود شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیل اولیانوف» مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین به بازگشت برخی معافیت های تحریمی از سوی آمریکا واکنش نشان داد.

اولیانوف در این باره در توئیتی نوشت: تصمیم آمریکا برای بازگرداندن معافیت‌های «هسته‌ای» حرکتی در مسیر صحیح است. این مسئله به تسریع بازگرداندن برجام و بازگشت متقابل آمریکا و ایران به پایبندی به توافق ۲۰۱۵ کمک خواهد کرد.

وی در ادامه نوشت: همچنین می توان آن را نشانه ای از ورود مذاکرات وین به مرحله نهایی دانست.

اولیانوف: اقدام آمریکا حرکتی در مسیر صحیح است

اولیانوف پیشتر نیز در این باره گفته بود که بازگرداندن معافیت‌های هسته‌ای که به ایران فرصت برخورداری از کمک‌های خارجی در این حوزه را می‌دهد، می‌تواند شتاب برنامه هسته‌ای این کشور را کم کند.

وی در توضیح این مطلب افزود: مفاد واضح توافق هسته‌ای ایران از سوی مخالفان کاملا اشتباه تفسیر شده است. سیاست فشار حداکثری آمریکا عامل اصلی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است و شاید بازگرداندن این معافیت از سرعت آن بکاهد.

گفته می شود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده بود که این معافیت ها اجازه همکاری شرکت های خارجی را در بخش برق نیروگاه اتمی بوشهر، تأسیسات آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران می‌دهد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در همین حال در پیامی توئیتری مدعی شد که «ما ایران را از تحریم‌ها معاف نکرده و نخواهیم کرد مگر اینکه به تعهدات خود ذیل برجام برگردد».

همه اینها در حالی است که کاهش سطح تعهدات هسته‌ای ایران پاسخی به بدعهدی‌ های مکرر آمریکا و شرکای اروپایی اش بوده است.

نظر شما