شناسهٔ خبر: 52372011 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رونمایی از سه سامانه پایش ماهواره‌ای و یک سامانه رصد برخط

سه سامانه پایش ماهواره‌ای و یک سامانه رصد بر خط از رصدخانه خیام در حوزه فضایی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - سامانه‌های «آتش‌بان» برای پایش ماهواره‌ای آتش فعال و مدیریت آتش‌سوزی، «کرانه» برای رصد رودخانه‌ها، تالاب‌ها و بدنه‌های آبی کشور، «آفاق» برای پایش گرد و غبار و آلودگی هوا، و همچنین سامانه «کیهان» برای رصد آنلاین آسمان و داده‌گیری از اجرام سماوی در رصدخانه خیام سازمان فضایی رونمایی شد.

سامانه آتش بان می‌تواند در کلیه سازمان‌ها و نهاد‌های مسئول حفظ و نگهداری از منابع طبیعی مورد استفاده قرار گیرد، وزارت جهادکشاورزی و سازمان‌های جنگل‌ها و مراتع، حفاظت محیط زیست و مدیریت بحران می‌توانند از محصولات این سامانه استفاده کنند.

سامانه آفاق (گرد و غبار و آلودگی هوا) کاربرد‌های بسیار زیادی در شناسایی گرد و غبار، پایش و ردیابی مسیر گرد و غبار، شناسایی کانون‌های ایجاد گرد و غبار و برآورد شدت گرد و غبار دارد، سازمان مدیریت بحران، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهادکشاورزی، سازمان هواشناسی و نهاد‌های مدیریت شهری و مراکز پژوهشی می‌توانند از محصولات این سامانه استفاده کنند.

سامانه کرانه (تالاب‌ها و بدنه‌های آبی) سامانه‌ای است که به شناسایی بدنه‌های آبی به صورت منظم و مستمر برای بخش‌های مختلف مانند اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، شیلات، محیط زیست و منابع طبیعی می‌پردازد و وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت بحران از بهره برداران این سامانه هستند.

سامانه کیهان رصد بر خط از رصدخانه خیام نیز سامانه دیگری است که از آن رونمایی شد، همچنین علاقه‌مندان می توانند از طریق این سامانه به رصد زیبایی‌های آسمان بپردازند. در راستای ایجاد دسترسی عمومی به امکانات این رصدخانه پروژه ارائه خدمات رصدی رصدخانه خیام بر بستر وب در قالب ایجاد سامانه رصد آنلاین آسمان به نام سامانه کیهان انجام شده است.

رصدخانه خیام سازمان فضایی ایران در پایگاه فضایی ماهدشت با ماموریت انجام فعالیت‌های علمی، فنی و توانمندسازی در زمینه نجوم رصدی و هوایی ایجاد شده است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها:

نظر شما