شناسهٔ خبر: 52318875 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«ادوارد هگر»؛

اسلواکی آماده تقویت ناتو در شرق اروپا است

محمدرضا الكائی

نخست وزیر اسلواکی اعلام کرد که چنانچه نیازی به تقویت ظرفیت های نظامی ناتو در مرزهای شرقی این کشور باشد، براتیسلاوا آماده انجام دادن این کار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ادوراد هگر» نخست وزیر اسلواکی اعلام کرد که کشورش آماده کمک به تقویت ناتو در شرق اروپا است.

هگر در همین باره و در توییتی که منتشر کرد نوشت: اگر منافع امنیتی اسلواکی و اروپا مستلزم تقویت ظرفیت های نظامی در مرزهای شرقی ما باشد، البته ما این کار را انجام خواهیم داد. یکی برای همه، همه برای یکی. این تضمینی برای برقراری صلح در اروپا است.

این مسئله در حالی است که قرار است در ۳ فوریه (۱۴ بهمن)، توافقنامه همکاری نظامی بین آمریکا و اسلواکی در واشنگتن امضا شود و مطابق آن ایالات متحده اجازه خواهد یافت تا از چندین فرودگاه نظامی اسلواکی و سایر پایگاه های نظامی به صورت رایگان استفاده کند.

توافقنامه مذکور به مدت ۱۰ سال با امکان تمدید یا فسخ، معتبر خواهد بود. همچنین بر اساس این سند، ایالات متحده مبلغ صد میلیون دلار برای نوسازی زیرساخت های دفاعی اسلواکی اختصاص می دهد.

هفته گذشته شبکه خبری آمریکایی «سی ان ان» گزارش داده بود که ایالات متحده و متحدانش در ناتو در حال بحث در مورد استقرار نیروهای بیشتر در جناح شرقی این ائتلاف نظامی با پیش بینی تشدید تنش ها در اوکراین هستند. بر اساس این گزارش، رومانی، بلغارستان و مجارستان از جمله کشورهای در حال بررسی برای استقرار نیروهای یادشده هستند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد که نظامیان بیشتری از ایالات متحده در جهت آمادگی برای احتمال استقرار در شرق اروپا در حالت آماده باش قرار گرفته اند و این نیروها جدای از ۸ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی آماده حمایت از نیروهای واکنش ناتو هستند و بخشی از آن محسوب نمی‌شوند.

وی افزود که ایالات متحده همچنین می‌تواند تعدادی از نیروهای آمریکایی را که در حال حاضر در اروپا حضور دارند به اروپای شرقی منتقل کند.

اخیراً تنش‌ها درباره اوکراین بین روسیه و غرب بالا گرفته است. آمریکا و ناتو روسیه را به آماده شدن برای حمله به اوکراین متهم می‌کنند و در این باره از هرگونه اقدامی در راستای تنش زایی مانند ارسال تسلیحات و مشاوران نظامی به اوکراین و کشورهای اطراف روسیه خودداری نمی‌ورزند.

کرملین اما در مقابل با رد این اتهام می‌گوید که این آمریکا و ناتو هستند که با در نظر نگرفتن خطوط قرمز مسکو مانند مسئله عضویت اوکراین در ناتو، مسبب تنش‌ها در شرق اروپا شده اند.

نظر شما