شناسهٔ خبر: 52271685 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اذعان روزنامه صهیونیستی:

حملات موشکی انصارالله یمن اعتبار امارات را خدشه دار کرد

حملات موشکی به امارات اعتبار این کشور را به عنوان یک منطقه آرام در دل خاورمیانه آشوب زده خدشه دار کرد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - روزنامه صهیونیستی هاآرتس در گزارشی به بررسی ابعاد حملات اخیر موشکی و پهپادی نیرو‌های مسلح یمن به امارات پرداخت و نوشت: امارات عربی متحده به عنوان یک مرکز تجاری و تفریحی بین المللی، به شدت دربرابر تهدید‌های امنیتی آسیب پذیر است و انصارالله یمن این را می‌داند.

دو حمله انصارالله یمن با موشک و پهپاد به امارات عربی متحده در مدت یک هفته، افسانه برقراری صلح و آرامش در این کشور را خدشه دار کرد و به گفته تحلیلگران احتمالا دوره‌ای جدید از افزایش خطرات امنیتی را به تصویر بکشد.

این دو حمله که در ۱۷ و ۲۴ ژانویه از سمت یمن و به دست نیرو‌های انصارالله انجام شد، سامانه دفاعی آمریکا و امارات را فعال کرد. با این حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند این حملات به اعتبار امارات عربی متحده به عنوان واحه‌ای امن برای تجارت و گردشگری در منطقه‌ای که با جنگ، تروریسم و بی ثباتی‌های سیاسی دست به گریبان است، آسیب رساند.

کارن یونگ، مدیر برنامه اقتصاد و انرژی در موسسه خاور میانه در واشنگتن، معتقد است به دلیل اعتبار امارات عربی متحده و اینکه افراد زیادی به این کشور سفر و آنجا کار می‌کنند، این تهدید این بار متفاوت به نظر می‌رسد. این حملات دیدگاه مردم درباره امارات عربی متحده را تغییر داد. هیچ کس نمی‌خواهد در کشوری که همواره در معرض خطر حمله مستقیم قرار دارد، زندگی، سرمایه گذاری یا کار کند.

بیشتر بخوانید:

حمله جدید یمنی‌ها به امارات

از آنجائیکه عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن نقش سرکردگی دارد، همواره هدف حملات موشکی انصارالله یمن قرار گرفته است. به گزارش نیرو‌های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، از سال ۲۰۱۵ تاکنون نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ حمله به عربستان سعودی انجام شده که ۵۹ غیرنظامی در آن‌ها جان خود را از دست داده اند. امارت عربی متحده در گذشته هم هدف حمله قرار گرفته بود، اما آن حملات هیچ خسارت جدی به دنبال نداشت و مقامات اصلا وقوع آن‌ها را انکار می‌کردند. به هرحال در سال ۲۰۱۹ اماراتی‌ها از جایگاه خود به عنوان شریک اصلی ریاض در جنگ یمن عقب نشینی کردند.

نقش امارات در حمایت از نیرو‌های دولت مستعفی یمن

اکنون آنچه به نظر می‌رسد خشم انصارالله یمن را برانگیخته نقش تقویت شده امارات عربی متحده در حمله اخیر نیرو‌های طرفدار دولت برکنار شده در یمن بوده است.

امارات عربی متحده بسیار دربرابر تهدید‌های امنیتی آسیب پذیر است. برخلاف سایر کشور‌های عربی، اقتصاد این کشور مبتنی بر سرمایه گذاری خارجی، حضور شرکت‌های چندملیتی و گردشگری بین المللی است. دولت به ویژه در دبی، با دقت تلاش کرده است تا به عنوان مکانی برای تجارت خارجی‌ها و همچنین برای تفریح اعتباری برای خود کسب کند.

علاوه بر آنکه حدود ۹۰ درصد از جمعیت ۱۰ میلیون نفری امارات عربی متحده را مهاجرانی تشکیل می‌دهند که چرخ اقتصاد این کشور را می‌چرخانند. در واقع سه تلفات حمله ۱۷ ژانویه کارگران نفتی هندی و پاکستانی بودند. این مهاجران آزادند هر وقت خواستند به کشورهایشان باز گردند همان کاری که در زمان بحران مالی ۲۰۱۸ و در آغاز همه گیری کرونا انجام دادند.

انصارالله یمن به صراحت اعلام کرده که هدف آن‌ها از این حملات، زیرساخت‌های نرم اقتصادی امارات بوده است. یحیی سریع، سخنگوی نظامی ارتش یمن، پس از حمله ۱۷ ژانویه در توئیتی نوشت: نیرو‌های مسلح به شرکت‌ها واتباع خارجی و ساکنان کشور دشمن، امارات عربی متحده، هشدار می‌دهند که در گسترش دامنه اهداف خود تردید نخواهند کرد تا اماکن و تاسیسات مهمتر را هم در بر گیرد. از این رو این افراد باید از این اماکن و تاسیسات حیاتی دور بمانند تا امنیتشان تامین شود.

این هفته انصارالله یمن هشدار دادند که احتمال دارد دبی اکسپو - یک پروژه نمایشی برای امارت که تلاش می‌کند در پی همه گیری کرونا بار دیگر بخش‌های گردشگری و سرمایه گذاری خود را احیا کند - هدف حمله قرار دهند. این تهدید همزمان با سفر روز یکشنبه اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به امارات است.

از طرف دیگر این حملات علاوه بر آنکه اقتصاد داخلی امارات عربی متحده را در معرض خطر قرار می‌دهند، احتمالا بر بازار جهانی نفت هم تاثیر خواهند داشت.

امارات عربی متحده سومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) است و بیشتر نفت این کشور را شرکت ملی نفت ابوظبی تولید می‌کند که یکی از تاسیساتی است که در حمله اول هدف قرار گرفت.

ادعای اماراتی‌ها و آمریکایی‌ها درباره رهگیری موشک‌های انصارالله یمن

امارات عربی متحده برای افزایش امنیت خود سامانه ضد موشکی تاد یا پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا را که یک سامانه آمریکایی ضد موشک بالستیک است، نصب کرده است. گفته می‌شود این سامانه یکی از موشک‌های انصارالله یمن در حمله اول را رهگیری کرد، اما در حمله دوم خیلی مشخص نیست چه اتفاقی افتاده است. امارات عربی متحده ادعا می‌کند دو موشک را سرنگون کرده است، اما فرماندهی مرکزی آمریکا هم چنین ادعایی را مطرح می‌کند و می‌گوید رهگیری‌ها با موشک‌های پاتریوت همزمان با تلاش‌های نیرو‌های هوایی امارات انجام شده است. حمله ۲۴ ژانویه واکنش آمریکا را به دنبال داشت، زیرا در این حمله پایگاه هوایی الظفره که حدود دو هزار نیروی آمریکایی در آن مستقرند، هدف گرفته شد.

این حملات توانایی‌های امارات عربی متحده را زیر سوال برد. سامانه تاد برای مقابله با موشک‌های میان برد و دوربرد طراحی شده است. پس از حمله ۱۷ ژانویه امارات از آمریکا خواست توان دفاعی این کشور را ضد حملات موشکی و پهپادی تقویت کند که نشان می‌دهد کاملا آمادگی مواجهه با تهدید انصارالله یمن را ندارد.

احمد ناجی، کارشناس مرکز خاور میانه کارنگی در بیروت، بر این باور است این حملات سران امارات را متوجه کرد که اگر رفتار خود را تغییر ندهند، کشورشان به یکی از اهداف انصارالله یمن تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما