شناسهٔ خبر: 52261097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مذاکره کننده ارشد کشورمان از وین عازم تهران شد

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان ظهر امروز شنبه وین را به مقصد تهران ترک کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از وین؛ عصر روز گذشته (جمعه) بر اساس تفاهم صورت‌ گرفته میان هیأت‌های مذاکره‌ کننده در وین، دور هشتم گفتگو‌ها به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت.
یک منبع مطلع ایرانی روز گذشته به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در وین گفت با توجه به اهمیت موضوعات باقی‌مانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، توافق شد هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها بازگردند.
به گفته این منبع مطلع؛ روند گفتگو‌ها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده است و اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریعتر به سمت توافق وجود دارد.
انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین هم در صفحه توییتر خود نوشته بود به تصمیمات سیاسی نیاز داریم.
مورا در این باره نوشت: هشتمین دور مذاکرات وین در خصوص برجام که از ۲۷ دسامبر آغاز شده بود و تاکنون طولانی‌ترین دور مذاکرات بود، حالا برای مدتی دچار وقفه می‌شود. شرکت‌کنندگان برای مشورت و دریافت دستورالعمل‌ها به پایتخت‌های‌شان باز می‌گردند. اکنون به تصمیم‌های سیاسی نیاز داریم.
نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات وین نیز پس از پایان نشست روز جمعه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه فشرده‌ترین دور مذاکرات وین در ماه جاری میلادی اتفاق افتاده است، اعلام کردند مذاکرات وین در حال رسیدن به مرحله نهایی است.
تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در این بیانیه اعلام کردند مذاکرات وین در حال رسیدن به مرحله نهایی خود است و علت بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های متبوع خود نیز همین موضوع است.
اعضای اروپایی برجام در این بیانیه اعلام کردند در ماه ژانویه [تقریباً یک ماه اخیر] فشرده‌ترین دوره مذاکرات وین تاکنون اتفاق افتاد. همه می‌دانند که ما در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی هستیم که مستلزم اتخاذ تصمیمات سیاسی است. به همین دلیل مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.

نظر شما