شناسهٔ خبر: 52250219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

جدی ترین موضوع اختلاف انگیز در مذاکرات وین چیست؟

کارشناس مسائل بین الملل گفت: امروز اختلاف مذاکره کنندگان در وین بر سر این است که هیچ کشوری از مکانیزم ماشه استفاده نکند.

صاحب‌خبر -

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین الملل، گفت: امروز مهم‌ترین اختلاف مذاکره کنندگان در وین این است که هیچ کشوری از مکانیزم ماشه استفاده نکند. این نگرانی وجود دارد که توافق شکل گیرد ، آمریکا وارد برجام شود و برخی تحریم‌ها را علیه ایران لغو کند و پس از آن به خاطر سایر موضوعات اختلافی اسنپ بک را فعال و پرونده ایران را به شورای امنیت بکشانند. ایران حق دارد ه از این موضوع مطمئن شود تا در آینده دچار مشکل نشود.

به گفته ساداتیان،  جدی‌ترین اختلاف امروز مکانیزم ماشه است و ایران باید مراقب این حوزه باشد، زیرا معلوم نیست سه سال دیگر چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود و مشخص نیست که آن‌ها زمانی که به برجام باز می‌گردند چه خواسته‌هایی داشته باشند. آمریکا به دلیل خروج از برجام برای انجام این کار در حال حاضر هیچ حقی ندارد. ایران به علت اینکه آمریکا بدعهدی کرده است انتظار دارد تا آن‌ها بیشتر از خود حسن نیت نشان دهند تا اندکی اعتماد بازسازی شود؛ تبادل زندانیان می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران از ششم دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و همچنان ادامه دارد. مذاکره‌کنندگان بار‌ها اعلام کرده اند که رسیدن به توافق نزدیک است و این دور پایانی مذاکرات می‌باشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران که توسط دولت قبلی آمریکا اعمال شد یک شکست فاحش بود.

نماینده روسیه در مذاکرات برجامی هم رویکرد کشور‌های غربی حاضر در مذاکرات را بدبینانه ارزیابی کرد.

اما سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه پیش‌شرط برای مذاکرات گفت: ایران به دلایل انسان‌دوستانه آماده تبادل زندانیان با آمریکاست و اگر آمریکا به توافقات قبلی پایبند باشد این موضوع در کمترین زمان قابل‌حل است.

به گفته خطب زاده، پیشرفت گفت‌وگو‌ها در مسیر درستی است. همه اطراف مذاکرات وین پذیرفتند که خروج غیر قانونی آمریکا از برجام نباید تکرار شود، آمریکا چه در دوران ترامپ و چه پسا ترامپ پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران را مطرح کرده است./باشگاه خبرنگاران

نظر شما