شناسهٔ خبر: 52248702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با احمد مازنی

اختلاف نظرها درباره مذاکره با آمریکا جنگ زرگری است

احمد مازنی گفت: به نظر من در داخل کشور اختلاف‌نظری درباره اصل مذاکره با آمریکا وجود ندارد و این دعواها جنگ زرگری است و در میان تمام نظرها این به اصطلاح اختلاف‌نظرها نظر شورای عالی امنیت ملی رسمی‌تر است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مذاکره مستقیم با آمریکا موضوعی است که در داخل موافقان و مخالفانی دارد. مشخص است که در این موضوع میان دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب تفاوت نظر وجود دارد اما نکته جالبِ این روزها بروز چنین اختلاف‌هایی میان خود اصولگرایان است؛ به نحوی که برخی از ایشان می‌گویند در شرایطی و درباره موضوعاتی خاص می‌توان با آمریکا وارد مذاکره شد و برخی دیگر هنوز باور دارند تحت هیچ‌شرایطی نباشد با این کشور مذاکره کرد.

احمد مازنی، نماینده مجلس دهم و فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «من فکر می‌کنم مجموعه نظام هیچ‌وقت به اندازه کنونی هماهنگ و یک‌دست نبوده است. امروز همه قوا و نهادها با هم هماهنگ عمل می‌کنند و از نظر سیاسی به یک جریان سیاسی نزدیک‌اند؛ پس قاعدتا نباید اختلافی درباره موضوع مذاکرات و کیفیت آن و اینکه با چه کشوری مذاکره بشود یا نه، وجود داشته باشد. خواه آنکه مسئله مذاکرات اساسا به جناح‌های سیاسی مرتبط نیست و جنبه ملی دارد و تصمیمات در این حوزه هم به صورت فراجناحی گرفته می‌شود».

او درباره نقش شورای عالی امنیت ملی در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاست خارجی، بیان کرد: «معمولا تصمیمات کلان حوزه سیاست خارجی مانند همین موضوع مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود و بعد از تصویب اگر مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گیرد، اجرا می‌شود. این پراکندگی‌های نظرات درباره موضوع مذاکرات که از سوی شخصیت‌های سیاسی یا رسانه‌ها مطرح می‌شود هم واقعیت پشت‌پرده مذاکرات را نشان نمی‌دهد».

این فعال سیاسی ادامه داد: «بعد از یک‌سری سفرها از جمله سفر وزیر امور خارجه به عمان و سفر رئیس‌جمهور به روسیه به نظر می‌رسد که مذاکرات رو به پیشرفت است. البته مانند دوره‌های پشین مذاکرات اختلاف‌هایی میان کشورهای مذاکره‌کننده وجود دارد و هر یک از طرف‌ها می‌خواهند سهم خود را بگیرند. به یاد دارم در دوره مذاکرات برجام میان ایران و آمریکا با همکاری عمان مذاکراتی پنهانی انجام شد. اگر یادتان باشد در آن زمان فرانسوی‌ها گفتند در مذاکرات به نتیجه نمی‌رسیم و با ادبیاتی تند سخن گفتند. که تلقی در ایران این بود که فرانسه نقش پلیس بد را بازی می‌کند؛ در صورتی که این‌طور نبود و اروپایی‌ها ناراحت بودند که چرا آمریکا با ایران وارد مذاکره‌ای مستقیم و پنهانی شده است و چرا نتیجه آن مذاکره به عنوان نتیجه مذاکرات 1+5 ارائه می‌شود. در آن زمان هم فرانسه سهم خود را می‌خواست. حالا هم همین‌طور است و هر یک از کشورها می‌خواهد سهم بیشتری از نتیجه مذاکرات نصیبش شود؛ بنابراین سهم‌خواهی‌ها در روند مذاکرات بی‌تأثیر نیست».

او درباره نگاه‌های داخلی نسبت به مذاکره مستقیم با آمریکا تصریح کرد: «به نظر من در داخل کشور اختلاف‌نظری درباره اصل مذاکره با آمریکا وجود ندارد و این دعواها جنگ زرگری است و در میان تمام نظرها این به اصطلاح اختلاف‌نظرها نظر شورای عالی امنیت ملی رسمی‌تر است».

مازنی در پایان درباره چرخش منتقدان دولت قبل به سمت مذاکره با آمریکا گفت: «همان‌هایی که روزگاری در مجلس برجام آتش می‌زدند یا به شدت به مسئولان سیاست خارجی دولت قبل حمله می‌کردند، اکنون متوجه شده‌اند که کار بدون مذاکره پیش نمی‌رود و خب طبیعی است برای اینکه بتوانند از وجهه خود دفاع کنند به ظاهر مخالفت‌هایی با مذاکره با آمریکا می‌کنند تا چنین نشان دهند که خیلی هم مشتاق مذاکره با آمریکا نیستند».

برچسب‌ها:

نظر شما