شناسهٔ خبر: 52248425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نگرانی اتحادیه اروپا از تحریم‌ احتمالی توسط روسیه

یک مقام ارشد کمیسیون اروپا می‌ گوید از آنجایی که کشورهای اروپایی در حال آماده‌ سازی تحریم‌ هایی علیه مسکو هستند، باید برای احتمال تحریم‌ شدن از سوی روسیه مخصوصا در حوزه انرژی نیز آماده شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، همزمان با تهدید کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه مسکو، یک مقام ارشد کمیسیون اروپا از آماده‌شدن اتحادیه این قاره برای تحریم‌های احتمالی روسیه خبر داد.

این مقام اروپایی در نشست خبری گفت: «اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به دلیل وضعیت اطراف اوکراین رد نمی‌کند، بنابراین برای اقدامات محدودکننده تلافی‌جویانه احتمالی [توسط روسیه] از جمله بر بازار انرژی آماده می‌شود».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «از آنجایی که در حال آماده‌سازی تحریم‌ها هستیم، برای مقابله با تحریم‌های احتمالی نیز آماده می‌شویم و به نظر ما بازار انرژی موضوعی است که باید به آن توجه جدی شود».

این مقام اروپایی که نام یا سمتش فاش نشد، اظهار داشت: «در این زمینه، کمیسیون اروپا در حال ارزیابی سناریوهایی برای وقفه در عرضه گاز روسیه است. نمایندگان اتحادیه اروپا همچنین با شرکای دیگر برای تضمین تامین گاز اتحادیه اروپا در ارتباط هستند».

بر اساس این گزارش، او همچنین افزود: «ما به تعامل با شرکا و تامین کنندگان [گاز] در اروپا برای اقدامات اضافی برای ایمن‌سازی مسیرهای مختلف عرضه، به ویژه در صورت بروز اختلالات احتمالی به دلیل تنش‌های ژئوپلتیک، ادامه خواهیم داد».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش گفته بود که در حال حاضر کشورهای عضو اتحادیه درصدد اعمال تحریم علیه روسیه نیستند اما در صورت «حمله روسیه به اوکراین»، برای انجام این کار آمادگی وجود دارد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز با بیان اینکه لازم است اتحادیه اروپا بیش از حد به منابع انرژی روسیه وابسته نباشد، خواستار توافق امنیتی جدید این اتحادیه با مسکو شد.

منبع: فارس

نظر شما