شناسهٔ خبر: 52248402 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

نگاهی به خودروهای پیکاپ بازار ایران ؛ ارزان ترین، گران ترین و بهترین ها

صاحب‌خبر -

اگر از علاقه‌مندان بازار خودروهای پیکاپ هستید، بیایید نگاهی به ارزان‌ترین، گران‌ترین و بهترین خودروهای پیکاپ بازار ایران بیندازیم.

در میان خودروهای امروزی، وانت پیکاپ‌ها از جمله محبوب‌ترین‌ها هستند. اکنون دیگر مثل سابق نیست و وانت‌های امروزی به خاطر برخورداری از امکانات رفاهی و تجهیزات بی‌نظیری که در آنها تعبیه شده، خودروی لوکس به حساب می‌آیند.

تا همین چند سال پیش نام وانت یادآور خودرویی برای حمل و نقل تجهیزات و ادوات بود اما حالا ورق برگشته و دیگر مثل سابق نیست که وانت‌ها امکانات کمی داشته باشند. امروزه وانت‌ها زیر و رو شده‌اند و شاید بتوان گفت نیمی از پیکاپ‌های کنونی به علت داشتن کابین باشکوه و زیبا و متریال به کار رفته در آنها قیمت‌های بالایی دارند و در کلاس خودروهای لوکس قرار می‌گیرند.

بررسی جامع خودروهای پیکاپ بازار ایران

چیزی که وانت پیکاپ‌ها را جذاب‌تر از قبل می‌کند، استحکام، مقاومت و رسالتی است که همچون سابق حفظ کرده‌اند. پیکاپ‌های جدید آماده کارهای سنگین شما هستند، بی آن که پوسته مجلل و زیبایشان خدشه دار شود. اصلا می‌توان گفت که وانت‌های امروزی به خاطر وجود ویژگی‌هایی همچون کشش قایق، موتور سیکلت، اتاقک حمل اسب و دیگر موارد باربری، کاربردی‌تر از شاسی بلندهای لوکس هستند.

همان‌طور که می‌دانید سال‌های اخیر بازار خودرو ایران همراه با موجی از بی‌ثباتی و نابسامانی بوده و مشکلات عدیده‌ای برای مشتریان ایجاد کرده است. در همین راستا با جهش دلار و نرخ ارز، قیمت خودروهای لوکس وارداتی از جمله پیکاپ‌ها سر به فلک کشید. حالا در گجت نیوز همراه شما هستیم و می‌خواهیم نگاهی به گران‌ترین و جدیدترین خودروهای پیکاپ بازار ایران داشته باشیم.

گران‌ترین خودروهای پیکاپ بازار داخلی

حال زمان آن فرا رسیده تا مروری بر وانت پیکاپ‌های گران قیمت داشته باشیم. لازم به ذکر است که این پیکاپ‌ها لیست موجود وانت‌های داخل کشور است.

تویوتا هایلوکس

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

با شنیدن نام وانت پیکاپ‌ها ناخودآگاه ذهن ماشین بازها به سمت خودروهایی می‌رود که مخصوص حمل بار هستند. اما به خاطر داشته باشید که در بازار فعلی وانت‌ها خودروهای قدیمی و لوکسی قرار دارند که چهره‌ای والامقام‌تر از یک خودروی باربری ساده دارند.

از جمله بهترین خودروهای پیکاپ بازار ایران می‌توان به تویوتا هایلوکس اشاره کرد؛ وانتی که ضمن برخورداری از استحکام و مقاومت بی‌نظیر، کیفیتی مثال‌زدنی دارد و توانسته با دلبری‌های خاص خود، ملقب به گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروی وانت پیکاپ ایران شود. هایلوکس القاب زیادی دارد که دو مورد از آنها قدیمی‌ترین پیکاپ تولیدی دنیا و قدیمی‌ترین محصول کمپانی تویوتا است.

نسل اول این خودرو حدود نیم قرن پیش معرفی شد و اولین هایلوکس بازار N10 نام داشت که دارای پیشرانه 1.5 لیتری 76 اسب بخاری بود. اولین نسل از خودروهای هایلوکس که روانه بازار ایران شدند، نسل پنجم بودند یعنی مدل 1998. در آن زمان این خودرو چندان در کانون توجه نبود.

پای نسل هفتم این وانت پیکاپ ژاپنی از سال 2004 به بازار ایران باز شد و خیلی از علاقه‌مندان به آفرود و خودروهای این چنینی را مجذوب و شیفته خود ساخت. دلیل موفقیت و گران بودن این خودرو در بازار ایران همین است. در حال حاضر تویوتا هایلوکس 2016 را می‌توان به عنوان آخرین مدل این سری در بازار ایران برشمرد. قیمت این غول جذاب دو میلیارد تومان است و اگر نسخه‌ای را بخرید که کارکرد کمتری دارد، باید حوالی دو میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه کنید. اطلاعات قیمتی موجود برای نسخه اتوماتیک است و بد نیست بدانید که در بازار ایران چند نسخه دنده دستی هم وجود دارد.

آمیکو آسنا

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

شرکت ارس خودرو سال‌هاست که با چینی‌ها در ارتباط است و خودروهای چینی را وارد ایران می‌کند. اغلب این شرکت را با نام تجاری آمیکو می‌شناسیم. اکنون ماحصل دومین همکاری این دو شرکت با یکدیگر وانت پیکاپی است که خود را اصلی‌ترین رقیب تویوتا هایلکوس می‌داند و پرمدعاست.

این خودرو آسنا نام دارد و پلتفرم سوار شده روی آن، پیکاپ N2 ساخته و پرداخته شرکت چینی Huanghai Auto است. آسنا در سال 1396 وارد بازار ایران شد اما تولید رسمی آن در چین از 2016 استارت خورد و خودرویی است که پتانسیل رقابت با خیلی از پیکاپ‌های قدرتمند را داشت و می‌توانست با قیمتی معقول و امکاناتی بی‌نظیر، جای خالی خیلی از محصولات این چنینی را پر کند؛ اما متاسفانه پس لرزه‌های بازار ارزی دامان این پیکاپ وانت را گرفت و همین باعث شد قیمت آن بالا رود و از دسترس اقشار متوسط دور بماند.

و باز هم مشکلات و بازار متزلزل ارزی باعث و بانی قیمت گران این پیکاپ خوش رکاب شد. اگر ظاهر این پیکاپ را ببینید متوجه موفقیت نسبی در طراحی آن خواهید شد اما آیا واقعا آسنا یک خودروی پیکاپ لوکس است؟ چینی‌ها متاسفانه در زمینه ساخت چنین خودروهایی رزومه قوی‌ای ندارند اما بهتر است بدانید که پیشرانه آمیکو آسنا با پیشرانه میتسوبیشی لنسر و اوتلندر 2006، بی وای دی S6 مدل 2013 و هاوال اچ 5 یکسان است.

این وانت پیکاپ دارای پیشرانه 4.5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپه است و مجهز به آلایندگی یورو 5 خواهد بود. این خودرو از گروه خودروسازی میتسوبیشی عرضه می‌شود و با 143 اسب بخار و 200 نیوتن متر گشتاور از جمله بهترین خودروهای پیکاپ بازار ایران است. از جمله قابلیت‌های این پیکاپ می‌توان به ویژگی یدک کشی تا سقف 3200 کیلوگرم ناخالص اشاره کرد که همین امر باعث شده تا مصرف سوخت آن 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

ترمز خودروی آمیکو آسنا از نوع ABS و EBD است و از سیستم پایداری الکتریکی ESP نیز بهره می‌برد. علاوه بر بنزین، این خودرو هم از گاز هم استفاده می‌کند.

کی ام سی تی 8

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

وانت پیکاپ بعدی کی ام سی T8 است که ابعادی با طول 5325، عرض 1880 میلی‌متر و استاندارد سقف 1830 میلی‌متر دارد. در قسمت بار این وانت یک مربع با اضلاع 1520 میلی‌متری قرار دارد که فاصله کف تا لبه این درپوش 470 میلی‌متر است.

این خودرو طوری طراحی شده که بتواند پس از بارگیری مجاز حدود 220 میلی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد. وزن خالص پیکاپ تی 8 در دو مدل تک یا دو دیفرانسیل به ترتیب 1825 تا 1940 میلی‌متر است. همچنین شرکت تولیدکننده این خودرو اعلام کرده که حداکثر وزن قابل حمل آن در قسمت بار جک، 900 کیلوگرم خواهد بود.

پیشرانه این خودرو پیکاپ چینی بر خلاف رویه موجود چین، پیشرانه‌ی دو لیتری توربوشارژ است. بهره‌گیری از چنین پیشرانه‌ای در بازاری که خودروهای پیکاپ توسط پیشرانه‌های 2.4 لیتری تنفس طبیعی اشباع شده، می‌تواند نقطه قوتی برای کی ام سی تی 8 باشد.

پیشرانه دو لیتری توربوشارژ این خودرو می‌تواند قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر را تولید کند. چنین ارقامی برای این پیشرانه قابل توجه ارزیابی می‌شود. سیستم انتقال قدرت در خودروی KMC T8 از نوع 6 سرعته دستی است و قدرت کل موتور به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

یواز پیکاپ

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

خودروی بعدی لیست ما یعنی پیکاپ روسی یواز در دو مدل دیزلی و بنزینی روانه بازارها می‌شود. قدرت پیشرانه و گشتاور تولیدی در این دو مدل تفاوت‌هایی با هم دارند. در مدل بنزینی شاهد قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن‌متر هستیم و پیشرانه دیزلی نیز با ظرفیت 2.2 لیتر، قدرت 143 اسب بخار و گشتاور 228 نیوتن متر را تولید خواهد کرد. قدرت این پیشرانه‌ها از طریق جعبه 5 دنده دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال داده می‌شود.

شاید در آینده‌ای نزدیک شرکت سروش دیزل مبنا مدل بنزینی با ظرفیت 2.7 لیتری یواز پیکاپ را به همراه جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک یا 5 دنده دستی مونتاژ کند. البته این شرکت در حال حاضر جعبه 5 دنده دستی برای نسخه شاسی بلند را رونمایی کرده است. خوشبختانه امکان خرید مدل دیزلی در ایران نیز فراهم است.

فوتون تونلند

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

سال 1393 سال ورود فوتون تونلند به ایران بود. اردیبهشت امسال ایران خودرو خودروهای باقی مانده مذکور را پیش فروش کرد تا این که در ماه‌های بعدی بتواند بدنه و امکانات رفاهی آن را آپدیت کند. شرکت فوتون در زمینه تولید وانت پیکاپ‌ها فعالیت خوبی دارد به طوری که در میان دوازده محصول این شرکت که زیرمجموعه گروه صنعتی گریت وال است، 5 خودرو از نوع وانت هستند.

نمای ظاهری این خودرو در مقایسه با نسل قبلی متفاوت است و در سبک طراحی به نظر می‌رسد که از خودروهایی همچون فورد رنجر و تویوتا هایلوکس پیروی می‌کند. شاید اگر بخواهیم سخت‌گیری کنیم، می‌توانیم به برخی از ناهنجاری‌ها در قسمت پشتی خودرو اشاره کنیم، ولی در کل نمی‌توان ایراد و اشکال زیادی از نمای ظاهری آن گرفت.

در نهایت باید به پیشرانه قدرتمند این پیکاپ گران قیمت اشاره کنیم که توانایی تولید 204 اسب بخار نیرو و 338 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما نظرتان درباره ارزان ترین پیکاپ‌های بازار ایران چیست؟

ارزان ترین پیکاپ های بازار داخلی

پیکاپ ارزان قیمت خارجی در ایران وجود ندارد و محصولات خارجی تماما جزو گران قیمت‌ترین وانت‌های موجود بازار هستند و علت آن بازار متزلزل ارز در کشور ما است. تنها وانت‌های ارزان موجود در بازار همان تولیدات داخلی است و همان‌ها نیز به سه گزینه محدود می‌شوند.

پراید 151، وانت آریسان ایران خودرو و برخی از مدل‌های کارکرده وانت پیکان نیز همچنان حضور دارند. دو خودروی اول به خاطر وجود خط تولید همچنان با مدل‌های نو وارد بازار می‌شوند. اگر بخواهیم از این سه خودرو یکی را به عنوان بهترین وانت موجود داخلی معرفی کنیم، آن پراید 151 است که هم عملکرد خوبی دارد و هم از قیمت مناسب برخوردار است.

پراید 151

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

شرکت سایپا مدتی است که در زمینه تولید وانت‌ها نیز فعالیت دارد. وانت پراید 151 محصولی است روی پلتفرم ایکس 100 سوار شده و در گروه خودروهای تجاری سایپا قرار دارد. پیشرانه این خودرو 71 اسب بخار قدرت دارد و محصولی است که برای باربری‌های درون شهری تا سقف 500 کیلوگرم کارآمد محسوب می‌شود. از جمله امکانات این وانت پیکاپ ارزان می‌توان به سیستم تهویه مطبوع و ارگونومی صندلی‌ها اشاره کرد.

وانت آریسان

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

یکی از جدیدترین پیکاپ های ایرانی بازار کشور که ایران خودرو آن را تولید می‌کند، وانت آریسان است که نشان می‌دهد شرکت مذکور با عرضه این خودرو قصد جدی برای ورود به بازار وانت‌ها دارد. ایران خودرو تمام تلاش خود را کرده که محصولی رقابت‌پذیر را روانه بازار کند. در ساخت این خودرو استانداردهای ملی نیز رعایت شده است.

در این خودرو از پیشرانه پایه گازسوز 1700 سی سی OHVG-II استفاده شده که دارای آلایندگی یورو 4 است و نه تنها در کاهش هزینه سوخت موثر است بلکه به محیط زیست آسیب نمی‌رساند و هزینه‌های نگهداری و تعمیر خودرو را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین، فرمان تلسکوپی، کمربند ایمنی پیش کشنده و سیستم خودکار قطع سوخت در هنگام تصادف، سیستم ترمز ضد قفل و رینگ 15 اینچی برای چرخ‌ها با تایر رادیال که هنگام حمل بار به راننده اطمینان لازم را می‌دهد.

پیکان وانت

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

در ابتدا که پیکان وانت به مرحله تولید رسید، به علت تک سوز بودن و استفاده از بنزین و نحوه تزریق مستقیم آن، مصرف سوخت بالایی داشت. از همان زمان حجم باک این خودرو 1600 سی سی بود و تا به امروز تغییری نکرده و کابین راننده همچنان کوچک است.

هم اکنون دو نوع پیکان وانت در ایران وجود دارد که نوع معمولی و باردو است. تفاوت این دو نوع در ترمزهای ABS و سیستم انژکتوری باردو است. از طرفی سوخت CNG نیز طی سال‌های اخیر به این وانت افزوده شده است. نوع منبع گاز این خودرو کارخانه‌ای بوده و منجر به کاهش هزینه سوخت شده است. ترمزهای مدل باردو دیسکی جلو و نوع کاسه‌ای در عقب است و قدرت انتقال انرژی از محور عقب صورت می‌گیرد.

از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سیستم قفل مرکزی دستی، کمربند دستی سه نقطه‌ای و چراغ‌های مه شکن عقب اشاره کرد.

بهترین پیکاپ های بازار ایران را بشناسید

انتخاب یک پیکاپ وانت عالی و کم نظیر، کار نسبتا آسانی است؛ چرا که هم گزینه‌های محدودی در بازار ایران وجود دارد و هم گزینه‌های محدود وارداتی، عملکرد یکسانی دارند. اما اگر بخواهیم در میان مدل‌های کارکرده دنبال یک پیکاپ بی‌نظیر بگردیم، بی‌شک اولین گزینه ما تویوتا هایلوکس خواهد بود که بالاترین قیمت را دارد.

هایلوکس از ابرقدرت‌های بازار ایران است که در زمینه امکانات رفاهی و مشخصات فنی حرف اول را می‌زند و البته ملقب به گران‌ترین پیکاپ ایران است. این خودرو از جمله معروف‌ترین و جان سخت‌ترین پیکاپ‌های بازار است که در اقصی نقاط جهان طرفداران خاص خودش را دارد.

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

پای این وانت پیکاپ لوکس از سال 1968 به بازارهای جهانی باز شده و در مسیر توسعه و پیشرفت خود از یک وانت جمع و جور مبدل به یک پیکاپ غول پیکر و بی‌نظیر شده است. این خودرو مختص آفرودسواران و کسانی است که می‌خواهند واقعا از آن کار بکشند.

از طرفی تویوتا هایلوکس آن قدر در کانون توجه قرار دارد که برخی از سازمان‌های نظامی برای انجام ماموریت‌های خود از آن بهره می‌گیرند. علت چنین محبوبیتی این است که هایلوکس هم استحکام فنی بالایی دارد و هم به علت برخورداری از قابلیت‌های آفرودی، می‌تواند در مسیرهای هموار و ناهموار به راحتی راه برود. جدیدترین هایلوکسی که وارد ایران شده مدل 2016 است.

اگر بخواهیم در رتبه دوم پیکاپ دیگری را قرار دهیم که نو است، می‌توان پیکاپ چینی کی ام سی تی 8 را نام برد. این خودرو بعد از هایلوکس، یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. سومین گزینه ما فوتون تونلند خواهد بود که چیزی از ورود آن به بازار ایران نمی‌گذرد.

پیکاپ های آفرودی ارزان قیمت بازار ایران

پیکاپ های آفرودی معمولا ارزان قیمت نیستند و به علت مشخصات فنی و امکاناتی که دارند جزو نمونه‌های لوکس و گران قیمت به شمار می‌روند؛ اما شاید بتوان چند مدل از پیکاپ های ارزان‌تر را در ادامه معرفی کرد:

گریت وال وینگل 5

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

این خودروی پیکاپ آفرود که ساخت 2011 است به بازار ایران راه پیدا کرده و در دو مدل تک کابین یا دو کابین عرضه شده است. اولین خودروی پیکاپ آفرود ارزان قیمت گریت وال وینگل 5 است که موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری دارد و 135 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس این خودرو 5 دنده دستی است و قدرت تولیدی پیشرانه به تمامی چرخ‌های آن منتقل می‌شود.

اگر انتخاب شما مدل دو کابین آن باشد، وزن 1555 کیلوگرمی خواهد داشت که حداکثر سرعت آن نیز 150 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. با این مدل می‌توانید هزار کیلوگرم بار جابه‌جا کنید و ظرفیت کابین آن نیز 5 نفره است. امکانات رفاهی این پیکاپ آفرود به شرح زیر است:

ترمز ضد قفل ABS و EBD، شاسی نردبانی، مه شکن‌های جلو و عقب، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، دو کیسه هوا، آینه‌های جانبی برقی و سیستم تهویه مطبوع و خروجی برق 12 ولت.

قیمت مدل دو کابین گریت وال وینگل 5 مدل 97 برابر با 540 میلیون تومان تخمین زده شده است.

نیسان پیکاپ

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

این خودروی اصالتا ژاپنی در رتبه دوم پیکاپ‌های آفرودی ارزان قیمت قرار می‌گیرد. نیسان پیکاپ مدل 90 مجهز به گیربکس 5 دنده دستی و دنده کمکی است. این دنده‌ها خودشان را در مسیرهای آفرودی به رخ می‌کشند. پیشرانه 2.4 لیتری این پیکاپ دارای توان 133 اسب بخاری است و می‌تواند 197 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

سه مولفه کارآمدی شاسی، دوام فنی و پتانسیل آفرودی، این خودرو را در زمره جان‌سخت‌ترین پیکاپ‌های موجود در بازار قرار داده است. اگرچه میانگین مصرف سوخت این خودرو بالاست (13 لیتر در هر 100 کیلومتر) اما به قدرت و قیمت آن می‌ارزد. با توجه به قیمتی که این پیکاپ آفرود ژاپنی دارد، نمی‌توان انتظار بالایی از آن در قسمت امکانات رفاهی داشت. قیمت مدل 92 این خودرو در بازار ایران، حدود 600 تا 650 میلیون تومان است.

وانت پیکاپ ریچ

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

سومین پیکاپ آفرود ارزان قیمتی که می‌توانیم در این قسمت معرفی کنیم، وانت پیکاپ ریچ است. این پیکاپ نسخه چینی همان نیسان پیکاپ است که بعد از ماجرای آغاز تحریم‌ها و قطع همکاری سایپا با کمپانی نیسان، جایگزین خودروی ژاپنی شد. پلتفرمی که روی این خودرو سوار شده، همانی است که روی نیسان پیکاپ قرار گرفته و محصول شرکت دانگ فنگ محسوب می‌شود.

ظاهر و طراحی این خودرو شباهت زیادی به نسخه ژاپنی خود دارد. البته فضای کابین این خودرو زیباتر از نیسان پیکاپ شده است. پیشرانه 2.4 لیتری 16 سوپاپی طبق آنچه سایپا گفته، 132.5 اسب بخار قدرت و 208 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو چنین قدرتی را توسط گیربکس 5 سرعته دستی به دو دیفرانسیل عقب و جلو منتقل می‌کند.

از جمله امکانات رفاهی این پیکاپ آفرود نسبتا ارزان قیمت می‌توان به شیشه‌های برقی عقب و جلو، دو عدد کیسه هوا، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، ترمز ضد قفل ABS و آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد. قیمت این پیکاپ 520 تا 580 میلیون تومان است.

کاپرا 2

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

گروه خودروسازی بهمن توانسته با عرضه کاپرا 2 بازار خوبی در بین مشتریان ایجاد نماید. این خودرو هم قیمت مناسبی دارد و هم از پتانسیل بالایی در مسیرهای آفرودی برخوردار است. کاپرا از سال‌های 89 تا 95 در قالب فیس قدیم و از سال 96 به بعد با نمونه فیس لیفت روانه بازار شد.

پیشرانه این پیکاپ ارزان قیمت موتور 2.4 لیتری میتسوبیشی با قدرت 125 اسب بخار است و چنین قدرتی به کمک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌ها انتقال داده می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو 150 کیلومتر بر ساعت ارزیابی شده و مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر، 12 لیتر است. این خودرو هم اکنون ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده و خریداران می‌توانند با قیمت 520 تا 550 میلیون تومان صاحب یک پیکاپ جذاب شوند.

جدیدترین پیکاپ های آفرود بازار ایران

همه ما سفر را دوست داریم و از این که به همراه خانواده و وسایل مورد نیاز به مسیرهای بکر و طبیعت خوش آب و هوا برویم، خوشمان می‌آید اما مشکل مهم این است که مسیرهای بکر و طبیعت دلپذیر، چاله‌ها و دست اندازهای زیادی دارند که نمی‌توان با یک سدان یا هاچ بک معمولی از عهده آن برآمد.

از سال‌‌ها پیش، خودروسازان با نیازسنجی این مشکل، مشغول به طراحی و ساخت خودروهای پیکاپی شدند که به کمک دیفرانسیل ویژه قادر هستند از مسیرهای سخت و دشوار به راحتی عبور کنند. به این ترتیب پیکاپ‌ها و شاسی بلندهای آفرود به کمک شما آمده‌اند. حالا این دسته از خودروها پایشان به بازار داخلی ما باز شده و چند نمونه از آنها نیز در خط تولید کارخانه‌های خودروسازی قرار دارند.

جک T8

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

یکی از جدیدترین پیکاپ‌های بازار ایران که از سال 99 در خط تولید کرمان موتور حضور دارد، پیکاپ تی 8 است که با نام کی ام سی تی 8 روانه بازار شد. این خودرو پیشرانه بنزینی توربوشارژ دو لیتری دارد که قادر است 174 اسب بخار نیرو و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. جعبه دنده این خودرو 6 سرعته دستی است که با دو دیفرانسیل قدرت لازم را به تمامی چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

وزن این پیکاپ بالغ بر 1965 کیلوگرم است و با آن می‌توانید با حداکثر 150 کیلومتر بر ساعت برانید و تا 840 کیلوگرم بار را جابه‌جا کنید. باک بنزینی این پیکاپ جدید گنجایش 75 لیتر بنزین را دارد. از جمله امکانات این پیکاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، گرمکن شیشه عقب، سنسور فشار باد تایر، تهویه مطبوع دستی، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سامانه‌های کنترل کشش-پایداری و دینامیک خودرو، دو عدد کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، اتولایت، پورت یو اس بی، بلوتوث، سیستم صوتی با 6 بلندگو، سنسور و دوربین دنده عقب، جک بادی نگه‌دارنده درب موتور، کروز کنترل و روکش صندلی چرمی.

یواز پیکاپ

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

اگر بخواهیم یکی از سنگین‌ترین وانت پیکاپ‌های این لیست را نام ببریم، بی‌شک یواز پیکاپ با وزن 2135 کیلوگرمی در صدر جدول قرار می‌گیرد. این خودرو قادر است تا 2860 کیلوگرم وزن را جابه‌جا و تحمل کند و برای این که فشاری روی آن نیاید و بتواند به راحتی از پس آن برآید، نیازمند پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی 2.5 لیتری است که می‌تواند قدرت 149 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن‌متر را تولید کند.

دیفرانسیل سه حالته وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد و راننده می‌تواند از بین سه گزینه دو چرخ محرک سبک عقب، چهار چرخ محرک سبک و چهار چرخ محرک سنگین یکی را انتخاب کند. حداکثر سرعت یواز پیکاپ 140 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر 11.5 لیتر است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمایشگر لمسی چند رسانه‌ای، قفل الکترونیکی دیفرانسیل، گرمکن صندلی‌ها، گرمکن فرمان، قابلیت عبور از گودال آب به عمق نیم متر، باک سوخت 68 لیتری، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سیستم الکتریکی تعیین وضعیت انتقال نیرو، کروز کنترل، دوربین دنده عقب و دی لایت.

دایون V5

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

این خودرو که نام دیگر آن فودای اف 22 است، از جمله جدیدترین آفرودرهای بازار ایران است. متاسفانه این خودرو هنوز در بازار موجود نیست و تنها اطلاعاتی که از تولید آن داریم، مربوط می‌شود به قصد عرضه این پیکاپ توسط گروه خودروسازی مکث موتور. طراحی این خودروی خانوادگی و مدرن می‌تواند مشتریان زیادی را شیفته خود کند.

پیشرانه این پیکاپ 2 لیتری است و قادر است قدرت 204 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن‌متر را تولید کند. این میزان قدرت توسط گیربکس 6 سرعته دستی به کمک دیفرانسیل سه حالته به چرخ‌ها منتقل می‌شود. مصرف سوخت این خودرو 10 لیتر در هر 100 کیلومتر یا اندکی بیشتر است و نهایت سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. از جمله امکانات رفاهی این پیکاپ آفرود نیز می‌توان به تجهیزات زیر اشاره کرد:

آینه‌های جانبی تاشونده با گرمکن، دوربین عقب، استارت دکمه‌ای، ترمز کمکی، حسگرهای پارک جلو و عقب، روکش صندلی‌های چرم، رینگ‌های آلومینیومی، کلید انتخاب برقی نوع وضعیت سیستم انتقال قدرت، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی.

فوتون تونلند جدید

خودروهای پیکاپ بازار ایران خودروهای پیکاپ بازار ایران

جدیدترین و جذاب ترین خودروی پیکاپی که قرار است توسط ایران خودرو دیزل روانه بازار ایران شود، فوتون تونلند جدید است. این محصول یکی از بهترین و توانمندترین آفرودرهای خانوادگی محسوب می‌شود که با ظاهر مدرن‌تر و قابلیت‌های جذاب‌تر قرار است عرضه شود.

موتور این خودرو مشابه نمونه میتسوبیشی یعنی یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ است. توانایی این موتور، تولید 204 اسب بخار قدرت و 338 نیوتن‌متر گشتاور است. البته شنیده‌ها حاکی از این است که در نمونه اصلاح شده آن حداکثر توان موتور به 238 اسب بخار و گشتاور نیز به 368 نیوتن‌متر خواهد رسید. در پایان امکانات رفاهی این خودرو به شرح زیر خواهد بود:

نمایشگر لمسی تهویه مطبوع دیجیتال، کروز کنترل، کنترل حرکت در سراشیبی، سنسور و دوربین عقب، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال نیرو، استارت دکمه‌ای، دی لایت، سامانه کنترل توقف در سربالایی و پورت یو اس بی.

نظر شما