شناسهٔ خبر: 52247893 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

یک کارگزاری با بررسی آخرین متغیرها اعلام کرد:

پیش بینی این هفته بورس و شرط جبران بخشی از افت بی منطق و ناشی از ترس

وضعیت کلی این هفته بورس با بررسی آخرین متغیرهای داخلی و خارجی و جبران احتمالی بخشی از افت بی منطق و ناشی از ترس و اهمیت عمل مسئولان از سوی یک کارگزاری پیش بینی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در حالی پایان دومین هفته بهمن را با جبران تنها 21.4 هزار واحد از شاخص به گل نشسته 1.2 میلیون واحدی را جبران کرد که کارگزاری آبان درباره اوضاع روزهای قبل و بعد اعلام کرد: بازار در هفته گذشته با افتی نفس گیر و سنگین همراه شد. پس از گزارش های عملکردی مطلوب بسیاری از گروه ها و نمادها، فعالان انتظار محکم شدن کف های قیمتی بودنداما اظهار نظرهایی نسنجیده و بی منطق ، وضعیت شکننده بازار را با افزایش سنگین عرضه همراه کرد.

بسیاری از سهامداران خسته و متضرر بدون توجه به گزارش های مطلوب با زیان هایی سنگین از بازار خارج شدند و در پایان هفته با روندی تکراری، بازار بخشی از افت قیمت ها را جبران کرد تا مجددا این سهامداران خرد بازنده اصلی تحمیل نوسان به بازار سهام باشند.

در بازارهای جهانی ، مواضع فدرال رزرو در رابطه با سیاست های انقباضی خصوصا دفعات افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی، رشد شاخص دلار و نوسانات منفی در بازارهای کالایی را در پی داشت و نفت همچنان به رشد ادامه داد و نفت برنت از سطح 90 دلار نیز گذشت. به نظر می رسد به منظور تشخیص وضعیت پیش روی بازارها باید به آمار تورمی اقتصادهای بزرگ توجه داشت.

بازار ارز هم پس از بی خبری چند هفته ای با خبر توقف موقت مذاکرات ، دلار تا حدودی رشد کرد. بخشی از خوش بینی اخیر در رابطه با مذاکرات احیای برجام که با کاهش تقاضا پس از پایان سال میلادی نیز همراه شد در قیمت های بازار ارز منعکس شده و فعالان منتظر اخبار واقعی از روند مذاکرات هستند. به نظر می رسد همچنان بازار با احتیاط و گوش به اخبار حرکت کند تا وضعیت نهایی مذاکرات مشخص شود.

با این اوضاف در یازار سهام افت های پی در پی هفته گذشته ، اوج ناامیدی را نشان داد. بازاری که با نرخ غیرمنطقی ارز صادراتی می فروشد. نرخ خوراک صنایع که نیاز به حمایت و جذابیت برای سرمایه گذاری دارد از نرخ صادرات مواد خام بیشتر است و سود اندک باقی مانده نیز در تیررس مالیات قرار گرفته است.

وضوح این موضع غیر منطقی تا حدی است که شاید برای کم اطلاع ترین افراد نیز قابل پیش بینی است که عایدی اندک کوتاه مدت به قیمت تعطیلی بسیاری از صنایع ارزآور و نابودی بسیاری از مجتمع های تولیدی تمام خواهد شد. همین موضوع با اعلام عدم اقتصادی بودن ادامه تولید در یکی از بزرگترین شرکت های متانول ساز ایران بیش از پیش آشکار شد.

روند صعودی بازار در پایان هفته هم هرچند در ساعات پایانی تقویت شد اما تایید و تکذیب های مکرر در مصوبات و عدم هماهنگی در تصمیم گیری،بازار را به اوج بدبینی رساند . نقش تصمیم گیرندگان در مقطع فعلی به نقشی مخرب تبدیل شده که هر اظهارنظری منجر به عکس العمل منفی بازار می شود و بی اعتمادی با ناهماهنگی ها به سطوح غیر قابل باوری رسیده که شاید بدبین ترین فعالان نیز انتظار آن را نداشته اند. مشکل عمده بازار در حال حاضر کاملا ساختاری است و ارتباط زیادی با روند بازار ارز و بازارهای جهانی ندارد.

بنابراین به نظر می رسد بخشی از افت بی منطق و ناشی از ترس ایجاد شده پس از ارائه گزارش ها در این هفته جبران شود و در ادامه بازار چشم به عملگرایی دست اندرکاران خواهد داشت و اگر مجددا رویکردی غیر مسئولانه در قبال بازار رخ ندهد بحران فعلی ، ادامه دار خواهد بود و متاسفانه به دلیل عدم شناخت بسیاری از تصمیم گیرندگان از ساز و کار بازار سهام، گسترده شدن این بازار در سال های اخیر دامنه بحران را به سرتاسر اقتصاد خواهد کشاند.  

به صورت کلی هم به نظر می رسد بسیاری از تصمیمات اقتصادی اعم از وضعیت بودجه و دیگر موارد به تعیین تکلیف وضعیت درآمدها در سال آینده بستگی خواهد داشت و ابهامات موجود احتمالا تا تعیین تکلیف وضعیت مذاکرات ادامه داشته باشد و با تجربیات اخیر از وضعیت درآمدی و گارد تصمیم گیرندگان، هم اکنون واضح است که گشایش های اقتصادی-سیاسی تا چه حد میتواند برای بازار سهام مثبت باشد.

انتهای پیام

نظر شما