شناسهٔ خبر: 52246824 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه نسل‌فردا | لینک خبر

«بهبهان گیت» این بار اظهار نظر دادستان‌ کل کشور را در پی داشت:

تخته گاز خودروهای بی کیفیت روی حقوق عامه

نویسنده : یلدا توکلی / گروه جامعه

صاحب‌خبر - با وقوع تصادف زنجیره‌ای بیش از 50 خودرو در جاده بهبهان ـ اهواز، مرگ پنج نفر و مصدومیت 41 نفر در این حادثه و تشریح جزئیات این حادثه توسط پلیس، موجی از انتقادات نسبت به کیفیت تولید خودروهای داخلی شکل گرفت، انتقاداتی که به جا است و به نظر می‌رسد که خودروسازان به جای ساخت خودروهای ایمن بیشتر به فکر پر کردن جیب خود تنها با تولید خودرو هستند. افزایش قیمت به جای ارتقای کیفیت متاسفانه تمرکز خودروسازان روی افزایش قیمت به جای ارتقای کیفیت است و با وجود اینکه قیمت خودرو در کارخانه در سال گذشته چند نوبت افزایش یافت، خودروسازان همچنان ادعا می‌کنند تولید خودرو با قیمت‌های کنونی موجب زیان انباشته آنها شده است و اصلاً به ایمنی انگونه که باید توجه ندارند. همزمان با موج انتقادات درباره کیفیت تولید خودروهای داخلی، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری نیز درخواست کرد برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود. این کمیسیون در درخواست خود از دادستان برای تعقیب خودروسازان داخلی تقاضا کرد تا ضرورت رعایت و نظارت بر استانداردهای ایمنی ناظر بر ارتقای کیفیت و امنیت خودروهای داخلی توسط خودرو سازان جدی‌تر گرفته شود. حقوق عامه تضییع می‌شود حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درباره بی‌توجهی خودروسازان به ارتقای کیفیت خودروها در گفت و گو با تسنیم اظهارکرد: در مسئله خودرو متأسفانه شاهد هستیم که حقوق عامه تضییع می‌شود؛ با این اقدامات مختصر و توصیه‌ها نیز کار به جایی نمی‌رسد و اگرمدیران و مسئولان می‌خواستند این کار را انجام دهد، وضع جور دیگری بود. دادستان‌کل کشور تصریح کرد: مسئولان فعلی وزارت صنعت که مدیریت این وزارت‌خانه را عهده‌دار شدند، مدت زمانی نیست سر کار آمده‌اند تا از آن‌ها انتظار داشته باشیم تحول آن‌چنانی ایجاد کنند اما انتظار ما این است که برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. وی گفت: در مسئله خودرو متأسفانه شاهد هستیم که حقوق عامه تضییع می‌شود و با این اقدامات مختصر و توصیه‌ها نیز کار به جایی نمی‌رسد. چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیز، با تأکید بر اینکه در حادثه جاده بهبهان ایربگ هیچ‌کدام از خودروها باز نشد، وی ضمن انتقاد جدی از خودروسازان، تعیین سهم تقصیر برای آنها در این حادثه و معرفی‌شان به مراجع قضائی را خواستار شد و اذعان داشت: چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، استانداردها درست نظارت نمی‌شود و وزارت صمت کنترلی نمی‌کند؟ سردار هادیانفر گفت: در تصادفات غالباً با یک آهن‌پاره مواجهیم، از خودروسازان می‌خواهیم که خودروی ایمن تولید کنند و دست مردم دهند، در حادثه بهبهان چرا باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد؟ این خودروها تی.ان.تی. نداشتند که منفجر شدند. حمایت باید درست باشد رضا حسینی قطب‌آبادی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز چندی پیش گفت: حمایت از محصولات داخلی باید انجام شود اما حمایت باید به نوعی باشد تا تولیدکنندگان روز به روز محصول با کیفیت و با نرخ مناسب به مشتریان تحویل دهند. در سال‌های اخیر مدیریت بازار به گونه‌ای بوده که تقاضا با وجود اینکه نیاز واقعی جامعه تغییری نداشته، بیش از عرضه شده است که علت این موضوع را باید در اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار جستجو کرد. اکثر خودروها از عقب دچار حادثه شدند احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اما در اظهاراتی با بیان اینکه اکثر خودروهای حادثه‌دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شدند، گفت: 15 خودروی حادثه‌دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است. معاون کیفیت ایران خودرو پیرامون بازنشدن ایربگ‌ها در حادثه تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان به رامهرمز نیز گفت: بازشدن ایربگ تابع شرایط تعریف‌شده برای واحد کنترل‌کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت، زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.

نظر شما