شناسهٔ خبر: 52245306 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیان مشکلات استان از زبان استاندار گیلان

دکتر عباسی در شورای اداری گیلان مشکلات استان را فهرست وار برشمرد و خواهان حل این مشکلات از سوی رییس جمهور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ استاندار گیلان با خوشامدگویی به رئیس جمهور و هیات دولت، گفت : حضور شما در استان را برای مردم ولایتمدار و انقلابی گیلان به فال نیک می‌گیریم، زیرا شما سابقه خوبی در فساد ستیزی دارید و مردم گیلان برای انتخاب شما با شور شوق در انتخابات شرکت کردند.

دکتر اسدالله عباسی با اظهار امیدواری از حضور رئیس جمهور و هیات دولت در استان برای برطرف شدن محرومیت‌های گیلان که فقر آن زیر بوته زار‌های سرسبزش پنهان شده، گفت: از زمان حضورم در استان سعی کردم از مدیران انقلابی و جوان استفاده کنم که با استفاده از تعهد، تخصص و ولایت مداری آن‌ها، در استان گره گشایی شده و عقب ماندگی‌های گیلان برطرف شود.

وی با اشاره به معضل پسماند استان، گفت: در گیلان روزانه ۲ هزار تن زباله تولید می‌شود که به روش سنتی در جنگل‌ها، مراتع و جنگل‌های هیرکانی دفع می‌شود و با سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله به درون تالاب‌ها و دریای خزر مشکلات زیست محیطی ایجاد شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در گیلان، به اعتبار نیاز داریم، گفت: برای تفکیک زباله از مبدا، بازیافت و تهیه زباله سوز به ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

دکتر عباسی با اشاره با لزوم ساماندهی آب‌های سطحی به دلیل نبود امکان جذب فاضلاب در اراضی، افزود: بیش از ۷۰ درصد شهر‌ها و روستا‌های گیلان فاضلاب ندارند و آب‌های آلوده به آب راه‌ها و رودخانه‌ها وارد شده و موجب آلودگی اب‌ها می‌شود و ساماندهی فاضلاب در استان به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان و اتمام شبکه فاضلاب شهر رشت به ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به خشک شدن تالاب بین المللی انزلی، افزود: به دلیل رسوب پسماند در این تالاب، در خواست می‌کنم برای احیا این تالاب بین المللی ستاد ملی تشکیل شود.

استاندار گیلان به نیمه تمام ماندن ۶۰۸ طرح در استان اشاره کرد و گفت: برای اتمام این طرح‌ها به ۷۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

دکتر عباسی یا اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت قزوین، گفت: بر‌ای تکمیل این طرح ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به گیلان به عنوان قطب کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور گفت: تغییر اقلیم استان و کم آبی سد سفیدرود به دلیل کاهش بارندگی‌ها باعث ایجاد تنش آبی در استان شده است. 

استاندار گیلان گفت: در بخش آب شرب با اینکه بارندگی خوبی داریم باز با تنش آبی مواجه هستیم.

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه گیلان به دلیل وقوع بلایای طبیعی جزو ۵ استان نخست کشور است، افزود: تند باد، سیلاب، رانش و زلزله سبب مشکلات زیادی برای مردم گیلان شده است. 

استاندار گیلان با اشاره به جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون خانه ، از رئیس جمهور خواست به دلیل بالابودن هزینه ساخت مسکن در شهرستان رشت تسهیلات مسکن ملی به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و برای شهر‌های دیگر اعتبار لازم برای خرید اراضی مورد نیاز و تبدیل وام مسکن مهر به جهش ملی مسکن اعتبار تخصیص یابد.

دکتر عباسی افزود: برخی از بیمارستان‌ها مانند بیمارستان رازی و شفای رشت فرسوده است که برای بازسازی و همچنین تبدیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان به هزار تختخوابی جنرال به دستور و حمایت شما نیاز داریم. 

وی گفت: با توجه به سیاست‌های دولت مردمی مبنی بر کار میدانی، یکی از برنامه‌های اصلی بنده، حضور میدانی و حل مشکل در همان مکان است.

استاندار گیلان تصریح کرد: اتمام هزار و ۷۲ طرح نیمه تمام و اقتصادی که پیشرفت ۱۰ تا ۹۰ درصد دارند، افزایش شیفت کاری در ۷۰ واحد فعال استان و ۸۶ هزار فرصت شغلی از جمله برنامه‌های مورد نظر در گیلان است.

دکتر عباسی با بیان اینکه به ۱۲ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی در قالب سرمایه در گردش قابل اجرا خواهد بود، افزود: برای ایجاد ۲۳ هزار و ۷۳۰ شغل جدید هدف گذاری شده که درخواست می‌کنیم با حمایت و بهبود فضای کسب و کار بتوانیم به این هدف برسیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مناطق تجاری انزلی، آستارا و لاهیجان به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های استانی، اضافه کرد: افزایش درآمد ارزی و کاهش بودجه نفت، استفاده از مناطق آزاد و گمرک و اتصال بندر انزلی به بندر آستارا، رسیدن به هدف درآمد ۲ هزار میلیارد ریالی را محقق می‌کند.

استاندار گیلان با اشاره به ثبت جهانی ماسوله به عنوان شاهکار معماری جهان در آینده‌ای نزدیک، گفت: در تولید محصولات کشاورزی و صنعت چوب و صادرات محصولات کشاورزی و صادرت چای در افق ۵ ساله دیده شده است.

دکتر عباسی افزود: گیلان درخصوص آبزی پروری هم گیلان پیشرفت خوبی داشته و حق بیمه صیادان هم جزو مطالبات این قشر است.

وی گفت: در حوزه بازسازی ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر هم نیاز به پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان است.

نظر شما