شناسهٔ خبر: 52244824 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آب آشامیدنی ده ها هزارخانواده در غرب افغانستان با قطعی روبرو است

جامعه جهانی هزینه پروژه انتقال آب از قادس به قلعه نو را می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - بر اساس گزارش ها، زمین لرزه اخیر و سیلاب، دو نقطه لوله انتقال آب به باشندگان قلعه نو مرکز بادغیس و نواحی اطراف آن را برهنه کرده و احتمال تخریب آن را به وجود آورده است.

این لوله در ازای نزدیک به پنجاه کیلومتر، آب های چشمه سارهای ولسوالی قادس را به شهروندان قلعه نو و اطراف آن انتقال می دهد.

شبکه آب نوشیدنی ده ها هزارخانواده دربادغیس درغرب کشور، با خطرتخریب قرارگرفته است.

شهروندان بادغیس نگران اند اگر به موقع در پرکاری اطراف لوله انتقال آب اقدام نشود، این لوله تخریب و آب ده ها هزارخانه قطع خواهد شد.

باشندگان بادغیس تا چند سال پیش کمترین دسترسی به آب نوشیدنی صحی داشتند تا این که جامعه جهانی پروژه انتقال آب از قادس به قلعه نو را روی دست گرفت.

این پروژه سیزده ملیون دالر هزینه درپی داشته است.

بخش نخست این پروژه که انتقال آب چشمه سارهای قادس به مرکزبادغیس بود انجام یافت و اما شرکت پیمان کار تا کنون بخش دوم این پروژه را که نلدوانی درخانه های مردم است را انجام نداده است.

عبدالسلام محمدی، مسئول اداره آبرسانی بادغیس گفت که احتمال تخریب لوله انتقال آب و قطع شدن آب نوشیدنی شهروندان قلعه نو و نواحی اطراف آن را تأیید می‌کند.

عبدالسلام محمدی گفت که تلاش ها برای تأمين بودجه پرکاری جا های خالی شده مسیر لوله انتقال آب ادامه دارد.

هرچند تاهنوز آبی که به شهر قلعه نو انتقال می یابد به خانه ها نل کشی نشده است و شهروندان هنوز بابت دسترسی به آن مشکل دارند اما می گویند که تخریب این پروژه مشکل آنان را بیشتر خواهد کرد.

هم اکنون شهروندان بخش هایی ازقلعه نو و اطراف آن بابت دریافت بیست لیترآب ده افغانی به شرکت های خدماتی می پردازند.

مردم از طالبان می خواهند درکنار جلوگیری از تخریب لوله انتقال آب، بر شرکت پیمان کار فشار بیاورند که بخش دوم این پروژه را که انتقال آب به خانه های مردم است را تکمیل کنند.

انتهای پیام/ ر

برچسب‌ها:

نظر شما