شناسهٔ خبر: 52244476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

معضل اشتغال باید به دغدغه همگانی تبدیل شود

معاون وزیر تعاون، با بیان اینکه چاره‌ای جز ایجاد یک میلیون شغل نداریم، گفت: پاسخ را در زیست بوم ملی اشتغال باید بدهیم و باید معضل اشتغال به دغدغه همگانی دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، حامد کریمی بیرانوند در دیدار با جمعی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران گیلان، اظهار کرد: هرچقدر شکاف بین حاکمیت و ذینفعان کمتر شود اثرگذاری سیاست‌های کلان هم بیشتر و نوع سیاست‌گذاری‌ها نزدیک به واقعیت می‌شود.

وی افزود: در چند وقت اخیر در مجموعه وزارتخانه و مجموعه معاونت اشتغال جلسات زیادی با مخاطبان مشاغل مختلف برگزار شد و در چهار ماه اخیر گروه‌های مختلف به ۱۰ استان مختلف رفتند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه چاره‌ای جز ایجاد یک میلیون شغل نداریم، تصریح کرد: پاسخ را در زیست بوم ملی اشتغال باید بدهیم و باید معضل اشتغال به دغدغه همگانی دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی تبدیل شود و هر دستگاه حاکمیتی و نهاد مردمی جایگاه و نقش خودش را در حل مسئله اشتغال و بیکاری بداند و اقدامات لازم را برای حمایت از آن نقش انجام شود.

وی تاکید کرد: بیکاری یک مسئله مهم است اما این موضوع مسئله همه دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی نیست.

کریمی بیرانوند گفت: چند درصد از خیریه‌ها و مؤسسات مردم نهاد به مقوله بیکاری پرداخته‌اند و چند درصد از شرکت‌های بزرگ و متوسط این مسئله برایشان مهم بوده و غیر از کسب و کار خودشان در سیاست‌گذاری‌های کلان به آن پرداخته‌اند؟ کجا دستگاه‌های حاکمیتی وقتی می‌خواهند یک سیاست را اعمال کنند پیوست اشتغال را در نظر می‌گیرند؟ و همین مسئله را در بخش خصوصی هم شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه اشتغال مسئله اصلی حاکمیت و مردم در مرحله عملیاتی و واقعی باشد، گفت: همه قبول دارند که بیکاری باید حل شود ولی این اتفاق شاید در عرصه واقعیت کمتر رخ دهد، زیست بوم ملی اشتغال این مسئله را مطرح می‌کند و می‌گوید اشتغال بعد دوم تولید است یعنی در زنجیره ارزش در اقتصاد باید به اشتغال نگاه کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در اشتغال به مسائل زیرساختی، حقوقی، تأمین مالی و غیره باید بپردازیم، تصریح کرد: اشتغال و بیکاری یک امر منتزع و مجرد در علم اقتصاد نیست و به حوزه‌های فرهنگ، آموزش و پژوهش و سیاستگذاری بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره کارآفرینی و کارآفرینی به سوال پاسخ دهند که چگونه می‌توان سالی یک میلیون شغل پایدار ایجاد کرد، ادامه داد: واقعیت مطلب این است که در هر حوزه انباشتی از مشکلات بر زمین مانده که به دنبال رفع آن هستیم.

این مقام مسئول، با بیان اینکه یک نکته مطرح شده از سوی سرمایه‌گذاران، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بود، تاکید کرد: یکی از مصوبات جلسه اشتغال مربوط به وزارت امور خارجه رسیدگی به تفاهم‌نامه استان‌های مرزی با کشورهای همجوار بود زیرا ۱۶ استان مرزی داریم و این آمار بالایی است.

وی با اشاره به اینکه ذیل شورای اشتغال هشت کارگروه داریم که یک کارگروه زیرساخت است، تصریح کرد: یکی از اصول پنجگانه تولید زیرساخت و تسهیل‌گری است.

کریمی بیرانوند افزود: یکی از چالش‌های اشتغال مهارت است کارجویان ما در فضای کسب و کار اغلب مهارت ندارند و این یکی از مشکلات عمده ماست در حالی که کارفرمایان هم دنبال نیروی کار متخصص هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین مسائل در حوزه اشتغال پایدار تأمین بازار برای فروش تولید است و این ظرفیت مخصوصاً در استان‌های مرزی بالفعل نشده است در حالی که بزرگ‌ترین مزیت استان‌های مرزی تبدیل شدن به پایانه صادراتی مرزی است و باید پشتیبان تولید کشور باشند البته این به غیر از ظرفیت‌های ویژه بومی هر استان است.

وی با تاکید بر اینکه در بازدید میدانی از روستاهای ساحلی انزلی شاهد فعالیت تعداد زیادی از مشاوران املاک بودیم، تصریح کرد: مطالبه شهرهای مرزی از مسئولان تبدیل شدن به پایانه صادراتی است یا تبدیل شدن به محل فعالیت مشاوران املاک!؟

تلاش برای تولید با کیفیت و اشتغال پایدار باشد

سیاوش آقاجانی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید بر اهتمام به صیانت از نیروی کار، حفظ کار و حمایت از کارآفرینان، اظهار کرد: تولید، محور اشتغال است و باید تلاش بر تولید با کیفیت و اشتغال پایدار باشد.

وی با بیان اینکه اشتغال پایدار و با کیفیت با همت کارآفرینان و مشاوران کارآفرینی باید همراه باشد زیرا این مشاوران واقف به امور اقتصادی هستند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به لزوم استفاده واحدهای سرمایه‌گذاری از مشاوران اقتصادی، گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از مشکلات در واحدهای تولیدی به دلیل عدم وقوف به مسائل است.

منبع: ایسنا

نظر شما