شناسهٔ خبر: 52244420 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ژاپنی‌ها چی می‌خورند؛ از جیرجیرک تا رتیل گورخری

پژوهش‌ها تاکنون مشخص ساخته اند که جیرجیرک سرشار از کلسیم، منیزیم، روی، آهن، ویتامین ها و فیبر غذایی است. علاوه بر این، جیرجیرک ها می توانند به محصولات آرایشی، بهداشتی، دارویی و هم چنین کود تبدیل شوند.

صاحب‌خبر -

فرارو- حشرات مدت هاست که در ژاپن در رژیم غذایی شهروندان ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرند و در حال حاضر بازار رو به رشدی دارند. فروشندگان حشرات می گویند علت خوردن حشرات در ژاپن به دلیل مزایای بی شمار تغذیه ای و سازگاری آن با محیط زیست و هم چنین، این واقعیت است که حشرات سرشار از پروتئین هستند.

به گزارش فرارو به نقل از دویچه وله؛ "شوئیچی اوچیاما" که طرفدار حشره خواری است چندین کتاب آشپزی را با دستورالعمل هایی مانند سوشی مبتنی بر حشرات منتشر کرده است. او از مردم خواسته که نگران خوراکی درست شده با حشرات نباشند. او اشاره می کند که حشرات به نسل های متمادی بشر وعده های غذایی متعادل و سالم را ارائه کرده اند. با افزایش تنوع حشرات در منوهای رستوران ها در سراسر ژاپن پیام او ممکن است دلپذیرتر شود و از سوی عموم مردم مورد پذیرش قرار گیرد.

ژاپن سابقه طولانی در مصرف حشرات دارد. بسته های جیرجیرک سرخ شده یا شکر زده شده به عنوان میان وعده در بسیاری از مناطق روستایی در ژاپن به کودکان فروخته می شوند. با این وجود، اکنون شرکت ها در حال توسعه پرورش حشرات در مقیاس بزرگ تر هستند و بر اساس ارزش غذایی بالا و مزایای زیست محیطی این حشرات به بازاریابی برای آن می پردازند.

در سرتاسر ژاپن، فروشگاه‌ هایی به صورت تخصصی مواد غذایی مختلف را می فروشند از عنکبوت گرفته تا جیرجیرک، آفت سرخرطومی و زنجره ها (حشره ای هم خانواده با ملخ) که در آنجا یافت می شوند. در همین حال، رستوران ها رویدادهای تبلیغاتی را با جای دادن حشرات به عنوان آیتم انتخابی در منوهای شان تبلیغ می کنند.

شرکت "گریلوس" یک شرکت فناوری غذایی است که در سال 2019 میلادی توسط "تاکاهیتو واتانابه" استاد زیست شناسی در دانشگاه توکوشیما برای پرورش جیرجیرک ها و تبدیل آن به منبع غذایی راه اندازی شد.

این شرکت اشاره کرده که فلسفه آن ایجاد "هماهنگی تازه" ای است که به حل مشکل هدر رفتن پروتئین کمک کرده و یک چرخه غذایی جهانی را ایجاد کرده و غذای سالم را فراهم می کند.

ژاپنی‌ها چه می‌خورند؛ از جیرجیرک تا ریتل گورخری

"فومیا آئوکوبو" سخنگوی این شرکت به "دویچه وله" می گوید: "جیرجیرک ها مدت هاست که در ژاپن فروخته می شوند و ما آن را یک منبع مهم و مفید غذایی قلمداد می کنیم. پرورش جیرجیرک آسیبی به محیط زیست وارد نمی سازد چرا که به زمین، آب و مواد اولیه بسیار اندکی نیاز دارد در حالی که نرخ تبدیل غذایی بسیار بهتری در مقایسه با دام هایی مانند گاو، مرغ یا خوک دارد".

آئوکوبو می گوید آتنابه و تیم او در حال حاضر در حال انجام پژوهشی برای تعیین ارزش غذایی دقیق جیرجیرک ها و بهترین راه هایی هستند که بتوان آن را در زنجیره غذایی انسانی گنجاند. اگرچه بسیاری از این داده در حال حاضر راز کاملا محافظت شده آن شرکت هستند.

پژوهش‌ها تاکنون مشخص ساخته اند که جیرجیرک سرشار از کلسیم، منیزیم، روی، آهن، ویتامین ها و فیبر غذایی است. علاوه بر این، جیرجیرک ها می توانند به محصولات آرایشی، بهداشتی، دارویی و هم چنین کود تبدیل شوند.

آئوکوبو می گوید: "در حال حاضر ما جیرجیرک ها را به روغن و پودرهایی تبدیل می کنیم که می توان از آن در آشپزی، ساخت بیسکویت، پودر کاری و سایر وعده های غذایی استفاده کرد و در حال برنامه ریزی برای گسترش تحقیقات خود در مورد سایر حشرات در آینده هستیم".

ارزان و سازگار با محیط زیست

رستوران "تاکه نوکو" در توکیو رویدادهای چشایی حشرات را برای علاقمندان برگزار می کند. "ریوتا میتسوهاشی" که بر توسعه محصولات شرکت پیش تر ذکر شده نظارت دارد می گوید:" ما در چند سال اخیر شاهد افزایش بسیار زیادی در علاقه مردم به حشرات به‌ عنوان غذا بوده‌ ایم. مردم مشتاق هستند چیزهای متفاوت و غیرعادی را امتحان کنند. جیرجیرک‌ ها و ملخ ‌ها برای بسیاری از مردم آشنا هستند اما ما کرم‌های ابریشم و عنکبوت‌های زیادی را نیز به عنوان غذا می‌فروشیم".

میتسوهاشی می‌گوید حشره مورد علاقه او لارو زنبور است که به طور سنتی در شهرهای کوهستانی مرکز ژاپن در ماه های پاییز با سوپ میسو، زنجبیل و بادام زمینی آسیاب شده تهیه می شود.

میتسوهاشی می گوید از طرفداران رتیل های گورخری خوراکی نیست چرا که شخصا از عنکبوت می ترسد. او می گوید که مشتریان این مغازه از همه ماجراجوتر و از هر سن و جنسیتی هستند.

او می افزاید: "مهم ترین پیامی که ما باید به مشتریان برسانیم این است که غذاهایی که می فروشیم در واقع طعم بسیار خوبی دارند. ما می ‌توانیم به مردم بگوییم که خریدشان ارزان است برای محیط‌ زیست مفید بوده و سالم هستند اما اگر مردم خیلی نگران طعم باشند آن را نمی ‌خرند".

سایر شرکت ها در ژاپن نیز در حال بررسی امکانات محصولات غذایی مبتنی بر حشرات هستند. شرکت Bakery Pasco در ابتدا فروش کیت های پخت خانگی با آرد درست شده از جیرجیرک های آسیاب شده را آغاز کرد و اکنون طیف وسیعی از غذاهای حاوی کرم ابریشم را با نام تجاری Silk food تولید می کند.

در شهر جنوبی "کوماموتو" یک دستگاه خودکار فروش حشرات از قبل پخته شده توجه مردم را به خود جلب کرده است و سوسک های غواص، شفیره حشرات و سوسک کرگدنی ژاپنی را در کنار جیرجیرک به عنوان میان وعده به فروش می رساند. برای کسانی که طعم شیرین را دوست دارند برخی از محصولات موجود در دستگاه با شکلات پوشانده شده اند.

"شوئیچی اوچیاما" که طرفدار حشره خواری است چندین کتاب آشپزی را با دستورالعمل هایی مانند سوشی مبتنی بر حشرات منتشر کرده است. او از مردم خواسته که نگران خوراکی درست شده با حشرات نباشند.

او اشاره می کند که حشرات به نسل های متمادی بشر وعده های غذایی متعادل و سالم را ارائه کرده اند. با افزایش تنوع حشرات در منوهای رستوران ها در سراسر ژاپن پیام او ممکن است دلپذیرتر شود و از سوی عموم مردم مورد پذیرش قرار گیرد.

نظر شما