شناسهٔ خبر: 52244225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس‌جمهور: همه سواحل مورد اشغال دستگاه‌های اداری و دولتی باید سریعا به نفع مردم آزاد شوند

محدثه مهدوی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از اولویت‌های ما در استان گیلان رفع موانع تولید و فعال کردن چرخ تولید و واحدهای نیمه تعطیل است، گفت: مدیرانی که بانیان وضع موجود هستند نباید ادامه وضعیت بدهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم که در سالن شهدای ناجا رشت برگزار شد، اظهار کرد: توفیقی است برای بنده و همکارانم که امروز در جمع با صفا و نورانی شما باشم، شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد که خدمت همه مردم در اجتماعات استانی و شهرستانی باشم، امیدوارم با ریشه کن شدن این ویروس زمینه دیدارهای مردمی فراهم شود تا توفیق دیدار با مردم ولایی و شهید پرور گیلان را داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: نکات مهمی امروز توسط نمایندگان مردمی بیان شد، استان گیلان افتخارات بسیاری دارد افتخاراتی از چهره‌های برجسته و نامدار که نه فقط برای گیلان بلکه برای ایران و جهان اسلام شناخته شده هستند و از آثار و برکات آنها بهره‌مند شده‌ایم.

رئیسی گفت: میرزا کوچک خان، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله محمدی گیلانی، بزرگان و سرداران گیلانی که به شهادت رسیدند و خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران افتخارات کشور و استان هستند. همچنین صاحبان اندیشه‌ای که می‌شناسیم و با روحیه انقلابی خود مظهر تلاش‌ها و خدمات بسیاری بوده‌اند، همه فرهیختگانی که امروز آثار و سیره و سلوک‌شان پیش‌روی ماست از سرمایه‌های ارزشمند این استان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه گیلان نیروهای انسانی ارزشمندی دارد، تصریح کرد: ما نیروهای کارآمدی در این استان داریم که می‌توانند منشاء تحول باشند. همچنین سرمایه‌های مادی مانند معادن، صنایع، جنگل و دریا داریم که می‌توانند احیا شود و زمینه رفع مشکلات استان و منطقه باشند. استان گیلان همچنین در پیوستن به شانگهای یا مجموعه اکو یا اتحادیه اوراسیا، نقش محوری در منطقه دارد که باید این ظرفیت را درست بشناسیم و بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در کنار منطقه آزاد باید تولید و صادرات شکل بگیرد و در کنار آن گردشگری تقویت شود، اگر به این هدف نرسیدیم باید بازنگری شود، در بازدید امروز به نظر رسید باید به محوریت اصلی برگردیم. به تعبیر مقام معظم رهبری امروز مسئله کشور تولید، رفع موانع و رونق تولید است.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: زیرساخت‌های اقتصادی استان که نیمه تعطیل یا تعطیل است در اولویت قرار دارند؛ از اولویت‌های ما در استان رفع موانع تولید و فعال کردن چرخ تولید و واحدهای نیمه تعطیل است. در سفر گذشته به این استان طی بازدید از برخی کارخانجات بسیار متاسف شدم که با محوریت محصولات گیلان تعطیل شده‌اند اما امروز در بازدید مجدد دیدیم سالنی ساخته شده و خط تولید در حال راه اندزای است که باید سرعت گیرد تا به مرحله تولید برسد.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال پایدار جوانان هدف ماست و باید در استان شکل بگیرد تا نگرانی‌های خانواده‌ها حل شود، تصریح کرد: گیلان با موهبت‌های الهی که دارد اگر از این نعمت‌ها درست استفاده نشود کفران نعمت است، با رودخانه‌های گوهررود و زررود به درستی برخورد نشده در حالی که می‌توانستد منشاء زر و گوهر باشند نه رودی برای انتقال فاضلاب! به سرعت برای احیای این دو رود و تالاب باید کارگروهی از فردا تشکیل شود تا حل معضل این سه بخش در دستور کار قرار گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این دور رود و تالاب سریعا باید احیا شود، مردم هم قطعا کمک می‌کنند. رودها باید گوهر بودن و زر بودن خودشان را بازیابند تا به درستی از ظرفیت‌های آنان استفاده شود. نکته دیگر مسئله کشاورزی بوده گیلان قطب کشاورزی است، برای این کار باید علم خواهی صورت گیرد و ارتباط بین دانشگاه با صنعت، کشاورزی، بازار، اقتصاد، تولید، واردات و صادرات باید برقرار شود و کارهای ما باید بر پایه علم باشد.

وی تاکید کرد: این دولت اتاق فکرش را در دانشگاه تشکیل می‌دهد و برای برون رفت مشکل کشور، شهرستان و استان باید از پژوهش‌های دانشگاهی بهره‌مند شد.

رئیسی بیان کرد: در مسئله آب و کشاورزی و افزایش بهره‌وری حتما طرح‌های دانشگاهیان بهره‌گشاست، اینجا هم به استاندار و مدیران تاکید می‌کنم باید ارتباط نخبگانی بین افراد مجرب و صاحب نظران تعریف کنند و این ارتباط سرمایه بزرگی برای کشور باشد.

وی بیان کرد: نسبت به حفظ جنگل باید حساس باشیم، همه سواحل در این استان و دیگر استان‌ها که مورد اشغال دستگاه‌های اداری و دولتی است باید سریعا به نفع مردم آزاد شود. هیچ دستگاه دولتی اجازه ندارد ساحل را غصب کند و باید عقب نشینی کند تا استفاده از دریا برای همه مردم باشد. اینکه همه دستگاه‌ها با قدرت‌شان بخشی از سواحل را بگیرند نمی‌شود و باید به میزان قانونی برگردند.

رئیسی با اشاره به کشاورزی روستاها ادامه داد: روستاها به برکت انقلاب از جاده، آب، برق، گاز، خانه بهداشت مدرسه برخورددار شده‌اند، اما اقتصاد روستا آنطور که باید فعال نیست و روستاییان ما با اذعان اینکه که کشاورزی صرف ندارد و تسهیلات آن به غیر کشاورز تعلق می‌گیرند دلسرد شده اند، لذا تضمین خرید محصول کشاورزی مهم است یعنی باید کشاورز و کشاورزی حمایت و قراردادی شود؛ زمینه صادرات یا استفاه داخلی مشخص باشد. بازار در منطقه وجود دارد، بهترین چای در این استان تولید می‌شود و به سبب طعمی که دارد برخی حاضر نیستند چای خارجی مصرف کنند اما این چای در داخل درست شناخته نشده و در انبارها مانده و قابلیت مصرف ندارد! چرا نباید از این محصول به درستی استفاده شود؛ این هم مسئله مهمی در حوزه امنیت غذایی است که باید مورد توجه  قرار گیرد.

وی در خصوص انتصاب مدیران در دولت سیزدهم گفت: نکته دیگر مسئله مدیرانی است که می‌خواهند تحول را در بخش‌های مختلف ایجاد کنند، باید کارآمد باشند، مدیرانی که بانیان وضع موجود هستند نباید ادامه وضعیت بدهند. امروز به مدیران تاکید می‌کنم و باز در شورای اداری اشاره خواهم کرد مدیران جوان، کارآمد، تحول خواه و با نگرش تحولی منصوب شوند تا وضع را به نفع مردم، تولید، اشتغال و اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری تغییر دهند. انتطار جامعه از دولت همین است که با انتصاب مدیران لایق کارآمد انقلابی و مردم‌دار وضعیت موجود را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه باید نسبت به مسائل فرهنگی توجه کنیم، تصریح کرد: گردشگری در گیلان در پرتوی حفظ ارزش‌های اسلامی است که باید رونق یابد، حفظ و گسترش فرهنگ دینی استان و تشکیل یک مجموعه فرهنگی در حول شخصیت میرزاکوچک خان و آیت‌الله بهجت مورد نیاز است؛ آیت‌الله بهجت یکی از سرمایه داران بزرگ معنوی در کره زمین است که نه تنها باید اسم سد باشد بلکه باید اندیشه‌های ایشان به عنوان عالم انسان ساز مورد توجه قرار گیرد. شخصیت‌های جامعی داریم که باید به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرند. کار فرهنگی در این استان اهمیت دارد علمای فرهنگی و اندیشمندان طلاب انقلابی خوبی داریم که باید در بحث فرهنگی از این ظرفیت در راستای سبک زندگی اسلامی بهره مند شویم.

رئیسی گفت: فرهیختگان و عزیزان امروز در شرایطی هستیم که علاوه بر آنچه که تاکنون شده اما در بستر گام دوم عقب ماندگی هایش باید جبران شود. وقتی چهره‌ای مثل حاج قاسم در منطقه‌ای بود ظرفیت‌های آنجا را شناخت و به کار گرفت و یک اسطوره شد و قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه بود که قاتلان او مورد لعن و نفرین ابدی هستند؛ در بستر گام دوم باید چنین حرکت انقلابی، جهشی و جهادی انجام داد با نگاه به اینکه این فرصت‌ها برای توسعه و هر حرکتی در جهت تولید و پیشرفت در کشور خواست نیروهای انقلاب و در جهت مقابله با دشمنان است. اوضاع باید سامان پیدا کند و این حس خوبی است که حتما به وضع موجود راضی نشویم و باید وضع را به نفع رهنمودهای مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم و آرمانهای انقلاب تبیین کنیم.

وی ادامه داد: برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار باید تسهیلاتی فراهم کنیم تا زندگی آبرومندانه ای داشته باشند، مسئله افزایش جمعیت و پیری جمعیت این استان از مشکلاتی است که همت والا از طرف مردم می‌طلبد،  همچنین پیشگیری از طلاق امر مهمی است که باید دنبال کنیم و خودمان را مسئول بدانیم و راهکارهای درستی ارائه دهیم.

رئیس جمهور بیان کرد: در بستر گام دوم و ضرورت تحول، همه باید نقش آفرینی کنند و دولت با کمک همه دستگاه‌ها و فرهیختگان نیروهای بسیجی و سپاهی و هرکسی که به نام نظام خدمت می‌کند بداند که وظیفه اش گره‌گشایی از وضعیت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در بازدید از مرکز سامد (سامانه ارتباطات مردمی دولت)  و امیدواری که مردم در ارائه مشکلات‌شان داشتند، باید نامه‌ها حتما توسط دستگاه‌ها پیگیری شود و دولتی ها به این امر توجه کنند و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند، آنها باید همیشه با امید زندگی کنند و خدمتگزاران نظام می‌توانند این امید را ایجاد کنند.

انتهای پیام

نظر شما