شناسهٔ خبر: 52242212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سردار شکارچی:

لزوم تلفیق روایتگری با تحقیق و پژوهش/طرح و اجرای بیش از ۱۹۰ توطئه علیه انقلاب اسلامی

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیرو‌های مسلح بر لزوم تلفیق روایتگری با تحقیق و پژوهش تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، سردار سرتیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل و سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح ستادکل نیرو‌های مسلح در نشست تخصصی جنگ روایت‌ها در سالن ایثار موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم اظهار داشت: جنگ تحمیلی هشت ساله، نبرد بین ایران و عراق نبود بلکه جنگی بین المللی بود که یک طرف آن رژیم بعث با پشتیبانی کشور‌های آمریکایی و اروپایی و در طرف دیگر ایرانی که دستش برای خرید تسلیحات بسته بود، قرار داشت.

وی با بیان اینکه ما حتی قدرت ساخت یک نارنجک یا کلت کمری را هم نداشتیم، افزود: آیا ما از اقدامات فرانسه و هواپیما‌های تورنادوی انگلیس در جنگ علیه ما روایت کرده ایم؟ شواهد زیادی موجود است که همه دنیا آمده بودند پای کار تا کار ایران اسلامی را یکسره کنند.

سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح با تاکید بر اهمیت تلفیق روایتگری با تحقیق و پژوهش ادامه داد: رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس، با پشتیبانی مردم مقاومت کردند، زیرا امکانات سازمانی بسیار کمی در جبهه‌ها موجود بود و به همین دلیل، از اول تا پایان جنگ، شاهد خلاقیت‌ها و ابتکارات بسیاری از سوی رزمندگان اسلام بودیم.

سردار شکارچی عنوان کرد: تصرف سرزمین و خاک با آرمان‌های انقلاب بیگانه است، توسعه جغرافیایی کشور هدف و آرمان ما نبود بلکه مقابله با ظلم ظالم بود که رزمندگان ما را به جبهه‌ها کشاند و متاسفانه به این موارد در روایت‌ها پرداخته نمی‌شود.

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح و اجرای بیش از ۱۹۰ توطئه تاکنون علیه انقلاب، ابراز کرد: به بخش سخت افزاری جنگ بیشتر پرداخته می‌شود در حالی که انقلاب اسلامی، انقلابی نرم افزاری بود و نه سخت افزاری. جنگ تحمیلی برای نابودی نظام اسلامی بود و امروز نیز دشمن به دنبال جنگ علیه نرم افزار انقلاب و زدن تیر خلاص به آن است تا به زعم باطل خود اصل انقلاب را از بین ببرد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست تخصصی جنگ روایت‌ها و اینکه قم خاستگاه بسیاری از تحولات است، خاطرنشان کرد: روزی ما در قم می‌خواستیم کنگره شهید زین الدین را برگزار کنیم برخی گفتند مگر برای شهدا کنگره برگزار می‌شود و دیدند که بله می‌شود و این کنگره به برکت قم در سراسر کشور گسترش یافت.

سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح با بیان ضرورت بررسی جنگ و دستاورد‌های انقلاب در سطوح مختلف، عنوان کرد: بهترین جوانان کشور در جنگ حاضر شدند و به شهادت رسیدند؛ فضای جبهه‌ها ملکوتی و مقدس بود و هر کسی در این فضا قرار می‌گرفت، فارغ از هرگونه سابقه ای، منقلب می‌شد. برخی نمازخوان نبودند، ولی با حضور در جبهه‌ها نماز خود را که می‌خواندند، نماز شب خوان نیز می‌شدند و ما باید از این بُعد نیز جنگ را روایت کنیم.

وی با طرح این سوال که «عاملی که رزمندگان را عاشق شهادت می‌کرد چه بود؟» گفت: هیچ پست و مقام و مال و منالی انگیزه حضور رزمندگان اسلام در جبهه نبود و آن، همان عاملی است که حزب الله لبنان، انصارالله در یمن و حشدالشعبی در عراق با آن انگیزه، دشمن را به خاک مذلت می‌کشانند و ما این عوامل را روایت نکرده ایم.

سردار شکارچی با بیان این نکته که روایت گری‌ها صرفا در بخش تاکتیکی جنگ بوده است، گفت: عمق جنگ ما فقط خاکریز‌ها نبود بلکه سراسر کشور در جنگ همکاری و مشارکت داشتند؛ مردم انواع پوشاک و مواد غذایی برای رزمندگان آماده می‌کردند و برخی نیز وجوهات جمع آوری می‌کردند لذا فقط نیرو‌های نظامی در جنگ درگیر نبودند.

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه استفاده از سلاح نظامی، روال همه جنگ هاست، گفت: شکست و پیروزی در جنگ ما با همه دنیا فرق می‌کند؛ دفاع مقدس دارای باطنی از جمله روحیه ولایتمداری و عاشورایی رزمندگان است که باید بخوبی روایت شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی نکات مهم در روایت حماسه دفاع مقدس عنوان کرد: برجسته‌سازی نقاط کلیدی در روایت ها، قرینه سازی و تحریک هیجانات و عواطف برای نسل امروزی بایستی در روایت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

سردار شکارچی بیان حقیقت در روایت جنگ را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: جنگ گنجینه‌ای است که تا صد سال اگر حقایق آن را بیان کنیم، باز کم می‌آوریم.

وی موضوع مواجهه با دشمن تحت عنوان انسانیت سازی و اهریمن سازی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: نیرو‌های آمریکایی با کوله باری سنگین از تجهیزات نظامی، از زمین و آسمان و دریا پشتیبانی می‌شوند، اما وقتی سلاح کلاشینکف نیرو‌های سپاه به سمت آن‌ها نشانه گرفته می‌شود، خود را تسلیم می‌کنند.

وی پرداختن به آموزش، داشتن نگاه چندوجهی و بیان و تحلیل عالمانه و کارشناسانه در روایتگری‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: به برخی روایتگری‌ها خدشه وارد است و متاسفانه بخشی از محتواسازی‌های دفاع مقدس مورد بهره برداری و سوءاستفاده دشمن قرار می‌گیرد و لذا باید بسیار مراقبت بود.

سردار شکارچی واژه‌گزینی و جریان سازی در بحث روایتگری را نیز مهم توصیف کرد و افزود: جریان سازی بخصوص برای نسل جوان، نیازمند واژه گزینی‌های مناسب است و ما باید بتوانیم کار‌های دشمن در جنگ نرم را با مهندسی معکوس، در جبهه حق و حقیقت استفاده کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و خاطرنشان کرد: از زمان طرح موضوع جوانان در بیانیه گام دوم، هجمه‌های دشمنان به جوانان، ده‌ها برابر شد تا جوانان انقلابی سازماندهی نشوند.

سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح با بیان اینکه دشمنان در سال ۹۸ تلاش کردند تا القا کنند انقلاب اسلامی ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید، گفت: امروز به سبب تشدید دسیسه‌های دشمنان، با خطرات بسیار بزرگی  روبرو هستیم اما برگ برنده ما سرمایه اجتماعی است و پیشرفت‌های نظام و کشور نیز حاصل همین سرمایه اجتماعی بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما