شناسهٔ خبر: 52239413 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واردات یک میلیارد دلار گوشی لوکس طی 9 ماهه ابتدای امسال/ ضرورت مقابله با واردات گوشی های همراه لوکس

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به واردات حدود یک میلیارد دلار گوشی همراه لوکس در 9 ماهه ابتدای امسال گفت: 90 درصد از این گوشی های مربوط به یک برند لوکس آمریکایی بوده است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا دهقانی نیا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با واردات گوشی های لوکس به کشور، گفت: در 9 ماهه ابتدای امسال ارزش واردات گوشی های بالای 600 دلار 940 میلیون دلار بوده است و به عبارتی در مدت یاد شده حدود یک میلیارد دلار گوشی لوکس(بالای 600 دلار) به کشور وارد شده است. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در این مدت، گوشی های بالای 600 دلار با آن که حدود 30 درصد منابع ارزی تلفن همراه یعنی حدود یک میلیارد دلار  را مصرف کرده اند اما فقط نیاز 5 درصد افراد جامعه را پوشش داده اند. 

وی افزود: حدود 90 درصد گوشی های بالای 600 دلار دارای نشان تجاری اپل است. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به انتقادات مقام معظم رهبری در جلسه هیات دولت در مورد واردات کالای لوکس در شهریور 99، اظهار داشت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و مصرف ارزی قابل توجه این گوشی ها و عدم اقدام از سوی دولت قبل، کمیسیون تلفیق مجلس در قانون بودجه 1400، حقوق ورودی گوشی بالای 600 دلار را از 5 درصد به 12 درصد افزایش داد، اما متاسفانه کارایی لازم برای کاهش جذابیت استفاده از این کالا را نداشت. شاهد آن نیز واردات حدود یک میلیارد دلار گوشی بالای 600 دلار در 9 ماه اول سال 1400 با وجود اجرای این قانون است که این یعنی افزایش 40 درصدی در 9 ماه اول 1400 نسبت به کل سال 99.

 سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در لایحه بودجه تقدیمی دولت برای سال 1401 حتی بند مربوط به اخذ 12 درصدی حقوق ورودی از گوشی های لوکس، حذف شده است و با این شرایط حقوق ورودی این گوشی ها در سال آینده مانند سایر گوشی ها 5 درصد خواهد بود. 

وی افزود: در نتیجه همچنان در شرایط مشکلات ارزی، منابع بیشتری به گوشی های لوکس اختصاص پیدا خواهد کرد و این در حالی است که می شود با همان منابع، تعداد گوشی های بیشتری که مورد استفاده اقشار مختلف و عموم مردم است، تامین و به کشور وارد کرد و یا ارز آن را به واردات کالاهای اساسی، دارو و نهاده های تولید اختصاص داد.

دهقانی نیا بیان داشت: با در نظر گرفتن 10 درصد به عنوان حقوق ورودی گمرک و مالیات گوشی های تجاری و 10 درصد بابت سود قابل تحقق زنجیره تامین، در حال حاضر قیمت گوشی 600 دلاری در بازار حدود 18 میلیون تومان است که از قدرت خرید عموم مردم برای یک گوشی، فاصله زیادی دارد. 

انتهای پیام/

نظر شما