شناسهٔ خبر: 52239278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عفو بین‌الملل: جنایت ائتلاف عربی در صعده یمن، با سلاح آمریکایی انجام شده است

حمید محمدطاهری

سازمان عفو بین‌الملل فاش کرد که ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در حمله اخیر به زندان صعده یمن از سلاح‌های ساخت آمریکا استفاده کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در حمله هوایی به زندان  صعده در شمال غرب یمن از مهمات هدایت‌شونده دقیق ساخت آمریکا استفاده کرده است.

کارشناسان تسلیحاتی عفو بین‌الملل عکس‌های بقایای سلاح‌های مورد استفاده در حمله به زندان مذکور را تجزیه و تحلیل کردند و و پس از بررسی‌ها مشخص شد که در این حمله از بمب GBU۱۲ استفاده شده است که یک بمب هدایت‌شونده لیزری ساخت شرکت "ریتون" است.

«لین معلوف» معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل در این باره گفت: تصاویر هولناک منتشر شده از یمن، علی‌رغم قطعی چهار روزه اینترنت در این کشور، کسانی را به تصویر می‌کشند که بهای سنگین فروش تسلیحات به عربستان سعودی و متحدانش و همچنین سود غربی‌ها می‌پردازند.

وی تاکید کرد: آمریکا و دیگر کشورهای صادر کننده سلاح و تسلیحات به طرف‌های درگیر در جنگ یمن باید هرچه سریع‌تر این روند را متوقف کنند.

معلوف ادامه داد: این برعهده جامعه بین‌الملل است که راه‌های فروش سلاح مورد استفاده علیه غیرنظامیان را ببندد.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه طرف‌های مختلف تجهیزاتی را در اختیار ائتلاف تحت رهبری عربستان قرار دادهه‌اند و انجام این کار علی‌رغم اطلاع آنها از استفاده از این تجهیزات در راستای نقض مکرر حقوق بشر و قوانین انسانی، آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه مسئولیت این نقض‌ها را بر عهده دارند.

ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات اخیرا با انجام جنایتی دیگر در یمن زندان صعده را هدف حملات خود قرار دادند.

طه المتوکل، وزیر بهداشت یمن، تعداد نهایی تلفات جنایت زندان صعده را ۹۱ شهید و ۲۳۶ مجروح اعلام کرد.

انتهای پیام

نظر شما